Audyt konta na Instagramie – część 2

Zadbany Instagram to nie tylko ładne, estetyczne, przyciągające zdjęcia. To również dobra treść. W drugiej części cyklu o Instagramie przedstawiamy to, jak dbać o poszczególne elementy wpisów.

Jeśli jeszcze nie czytaliście pierwszej części poradnika, znajdziecie ją tu: Audyt konta na Instagramie – część 1

ZDJĘCIA

Spójrzmy na nasze konto z lotu ptaka. Idealnym scenariuszem jest to, że ktoś wchodząc na nasz profil i patrząc na mozaikę zdjęć stwierdzi, że chce tu zostać bo: jest ładnie i jest ciekawie.

Możemy zdecydować się na budowanie mixu wpisów: reelsy, zdjęcia, grafiki.  Jedną z opcji jest skrupulatne dbanie o wygląd siatki. Dobrze, jeśli siatka nawiązuje do strategii naszej marki. 

Jeśli budujemy markę osobistą to równie dobrze zdjęcia mogą być wykonane zgodnie ze sztuką fotografii.

Zwróćmy uwagę na:

  • tło do zdjęć (jednolite tło – szalony, pstrokaty obiekt i na odwrót),
  • światło (nie róbmy zdjęcia pod światło),
  • stabilizację aparatu, czyste szkło, proste linie (nie wrzucajmy krzywych zdjęć).

Nie publikujmy zdjęć, gdzie w rogu widać, np. nieczyste naczynia czy kontakty :)

I ostatnia uwaga dotycząca zdjęć – lepiej na Instagramie nie wrzucać plakatów i zdjęć stockowych. Z jednej strony jest to nieatrakcyjne wizualnie. Z drugiej – od razu widać, że zdjęcie jest ze stocka (szczególnie, jeśli posiłkujemy się tymi z darmowych banków).

Zobaczmy, jak ładnie mogą wyglądać nasze profile:

siatka-pilipalili

siatka-aleogoria

siatka-polnapol

TECHNIKALIA

HASZTAGI

Hasztagi służą do porządkowania wpisów na Instagramie po to, żeby ułatwić użytkownikom przeszukiwanie treści. Mamy opcję wpisać do 30 hasztagów, ale Instagram poleca używanie 3-5.

Zastanówmy się gdzie jest zrobione zdjęcie (jesteśmy w jakimś mieście, innym kraju, muzeum, restauracji). Może się wydawać, że użycie kilkunastu milionowych hasztagów to dla nas zagranie “w punkt”. Jednak, kiedy używamy hasztagu “kawa” to nasze zdjęcie znajdzie się wśród innych 127 453 156 postów. Konkurencja jest tutaj ogromna i trudno będzie się “wybić” wśród niej.

Należy zwrócić uwagę na wielkość hasztagów. Należy mieć w zestawie mix – kilku-kilkunastotysięczne oraz kilkusettysięczne (ewentualnie milionowe).

Nie polecamy powtarzać tego samego zestawu hasztagów w każdym poście. Warto oczywiście mieć bazę kilku stałych, ale do nich należy dodać nowe, które pasują do danej treści i zdjęcia / wideo.

Skąd brać pomysły na hasztagi?

  • od konkurencji,
  • z podpowiedzi Instagrama dotyczących hashtagów. Kiedy zaczynamy wpisywać ### to wyskakują nam podobne. Polecamy sprawdzać je na desktopie :)

LOKALIZACJA

Nie zapominajmy o niej zarówno we wpisach jak i w Stories. Stosujmy różne lokalizacje, nawet, jeśli nasza marka jest stacjonarna. Raz podajmy dokładny adres, innym razem rozszerzmy działanie i zaznaczmy “Kraków” lub “Ciechocinek”. Wtedy, pod znacznikiem danej lokalizacji, wyświetli się nasz post. Tak samo się stanie, jeśli zastosujemy lokalizację w Stories – wtedy nasze stories pojawi się w zbiorczej Historii danej lokalizacji.

MUZYKA

W niektórych postach będziemy mieć opcję dodania muzyki. Uwierzcie nam, że warto to robić! ;)

TEKST ALTERNATYWNY DO ZDJĘCIA NA INSTAGRAMIE

W tekście alternatywnym wpisz to, co się znajduje na zdjęciu, np.: kobieta i mężczyzna, siedzą w ogródku restauracji po zmroku, w letni dzień i piją wino, uśmiechając się do siebie.

 

OZNACZANIE I WSPÓŁAUTORZY

Opcja dodania współautora to fajna funkcjonalność, która może nam przynieść więcej zasięgu, reakcji i obserwujących. Jak to zrobić? Tworząc post, zamiast oznaczać kogoś na zdjęciu, zaraz obok mamy przycisk „dodaj współautora”. Kiedy go dodamy, współautor może zaakceptować zaproszenie i wtedy nasz post wyświetli się również w jego siatce.

Jeśli na zdjęciu jest część naszego zespołu, załóżmy 6 osób, to oznaczmy jest wszystkie bezpośrednio na fotografii. Oznaczmy marki, które się tam pojawiają (ważne kiedy tworzymy markę osobistą). 

OPISY POSTÓW

Zastanówmy się, czy pierwsze zdanie przyciąga uwagę? Czy odpowiada na potrzeby i problemy naszej grupy odbiorców?

Starajmy się tworzyć estetyczne wpisy. Róbmy spore odstępy między akapitami i używajmy emotikonek. Oczywiście z umiarem.

 

post-pilipalili

post-alegoria

 

REELS

Reelsy to krótkie filmy, publikowane w formacie pionowym. Najważniejsze elementy, o które należy zadbać w Reelsach, to:

  • ujęcia zgrane z wybraną muzyką, przykład Pilipalili,
  • muzyka (dobrze jeśli używamy trendujących dźwięków),
  • napisy (jeśli to rolka, w której ktoś się wypowiada), przykład,
  • okładki Reelsów (rekomendujemy przygotować osobne okładki, żeby zachować estetyczność siatki na IG).

Nasze Reelsy muszą być pomysłowe, ciekawie edytowane. Z racji tego, że Instagramowi zależy na tym, żebyśmy tworzyli rolki (bo chce odeprzeć atak Tik-Toka), to warto tworzyć je regularnie i w miarę często. Jak często? Przynajmniej kilka razy w miesiącu.

reels-pilipalili

 

PODSUMOWANIE CZĘŚCI 2

  1. zwróćmy uwagę na tło zdjęcia, światło i stabilizację aparatu,
  2. zadbajmy o liczbę i jakośc hasztagów, oznaczmy współautorów, lokalizacje i dodajmy muzykę,
  3. przygotujmy wcześniej kilka list hasztagów dla naszego konta,
  4. twórzmy treści dopasowane do naszych odbiorców i przyciągające ich uwagę,
  5. twórzmy dobre jakośćiowo Reelsy.

P.S.: Oczywiste, ale najważniejsze na koniec – wchodźmy w interakcję z naszymi odiorcami, w końcu to media społeczne :)