Zadbany Instagram to nie tylko ładne, estetyczne, przyciągające zdjęcia. To również dobre opisy czy odpowiednie hasztagi. W drugiej części cyklu o Instagramie przedstawiamy to jak dbać o poszczególne elementy wpisów.
Jeśli jeszcze nie czytaliście pierwszej części poradnika, znajdziecie ją tu: Audyt konta na Instagramie – część 1
ZDJĘCIA
Spójrzmy na nasze konto z lotu ptaka. Idealnym scenariuszem jest to, że ktoś wchodząc na nasz profil i patrząc na mozaikę zdjęć stwierdzi, że chce tu zostać bo: jest ładnie i jest ciekawie.
Dzisiaj modne są wszelkiego rodzaju mozaiki na Instagramie:
- to może być grafika z cytatem pojawiająca się co 3 wpisy. W dwóch pozostałych publikujemy zdjęcia. Takie rozwiązanie jest dobre dla kont edukacyjnych i firm.
- to mogą być przycięte środkowe zdjęcia. Przygotowujemy zdjęcia wcześniej w programie graficznym. Po bokach zachowujemy margines i publikujemy je zgodnie z harmonogramem. W ten sposób, bez większego gimnastykowania się, tworzymy miły dla oka układ.
Jeśli budujemy markę osobistą to równie dobrze zdjęcia mogą być wykonane zgodnie ze sztuką fotografii.
Zwróćmy uwagę na:
- tło do zdjęć (jednolite tło – szalony, pstrokaty obiekt i na odwrót),
- światło (nie róbmy zdjęcia pod światło),
- stabilizację aparatu, czyste szkło, proste linie (nie wrzucajmy krzywych zdjęć).
Nie publikujmy zdjęć, gdzie w rogu widać, np. nieczyste naczynia czy kontakty :)
Zdecydujmy się na jeden filtr / preset na zdjęciach, który będzie stosowany bez wyjątku. Możemy wykorzystać do tego program Lightroom (Adobe), do którego można dokupić piękne presety, które ujednolicą nasze zdjęcia.
I ostatnia uwaga dotycząca zdjęć – lepiej na Instagramie nie wrzucać plakatów i zdjęć stockowych. Z jednej strony jest to nieatrakcyjne wizualnie. Z drugiej – od razu widać, że zdjęcia jest ze stocka (szczególnie, jeśli posiłkujemy się tymi z darmowych banków).
Zobaczmy, jak ładnie mogą wyglądać nasze profile:




HASZTAGI
Najlepiej używać wszystkich 30 dostępnych hasztagów. Hasztagi służą do porządkowania treści na Instagramie po to, żeby ułatwić użytkownikom przeszukiwanie treści. Dlatego nie ma co się ograniczać! 30 i nie mniej, nie więcej.
Zastanówmy się gdzie jest zrobione zdjęcie (jesteśmy w jakimś mieście, innym kraju, muzeum, restauracji). Może się wydawać, że użycie kilkunastu milionowych hasztagów to dla nas zagranie “w punkt”. Jednak, kiedy używamy hasztagu “kawa” to nasze zdjęcie znajdzie się wśród innych 127 453 156 postów. Konkurencja jest tutaj ogromna i trudno będzie się “wybić” wśród niej.
Należy zwrócić uwagę na wielkość hasztagów. Należy mieć w zestawie mix – kilku-kilkunastotysięczne oraz kilkusettysięczne (ewentualnie milionowe).
Nie polecamy powtarzać tego samego zestawu hasztagów w każdym poście. Warto oczywiście mieć bazę 5-10 stałych, ale do nich należy dodać nowe, które pasują do danej treści i zdjęcia / wideo.
Skąd brać pomysły na hasztagi?
- od konkurencji,
- z podpowiedzi Instagrama dotyczących hashtagów. Kiedy zaczynamy wpisywać ### to wyskakują nam podobne. Polecamy sprawdzać je na desktopie :)
OZNACZANIE I KONTA REPOSTUJĄCE
Konta repostujące to po prostu inne profile, które udostępniają u siebie zdjęcia innych. To dodatkowy sposób na promocję i wybicie się w tym medium. Pamiętajmy, że to właściciel konta repostującego wybiera czy udostępni nasze zdjęcie. Dobrze jest znaleźć konta, które szukają materiałów w danej kategorii, np.: kawa, slow life, boho itd.
Pamiętajmy o tym, żeby konto repostujące oznaczyć na zdjęciu a nie w opisie.
Jeśli na zdjęciu jest część naszego zespołu, załóżmy 6 osób, to oznaczmy jest wszystkie bezpośrednio na fotografii. Oznaczmy marki, które się tam pojawiają (ważne kiedy tworzymy markę osobistą).
OPISY POSTÓW
Zastanówmy się, czy pierwsze zdanie przyciąga uwagę? Czy odpowiada na potrzeby i problemy naszej grupy odbiorców?
Starajmy się tworzyć estetyczne wpisy. Róbmy spore odstępy między akapitami i używajmy emotikonek. Oczywiście z umiarem.
LOKALIZACJA
Nie zapominajmy o niej zarówno we wpisach jak i w Stories. Stosujmy różne lokalizacje, nawet, jeśli nasza marka jest stacjonarna. Raz podajmy dokładny adres, innym razem rozszerzmy działanie i zaznaczmy “Kraków” lub “Ciechocinek”. Wtedy, pod znacznikiem danej lokalizacji, wyświetli się nasz post. Tak samo się stanie, jeśli zastosujemy lokalizację w Stories – wtedy nasze stories pojawi się w zbiorczej Historii danej lokalizacji.
To tyle! Zacznijmy sprawdzać swoje konta, poprawiać je i dbać o nie:)
PODSUMOWANIE CZĘŚCI 2
- zdecydujmy jaki charakter mają mieć nasze zdjęcia oraz czy chcemy używać jednego filtru/presetu,
- zwróćmy uwagę na tło zdjęcia, światło i stabilizację aparatu,
- używajmy nie więcej niż 30tu hasztagów, które będą zróżnicowane wielkością,
- przygotujmy wcześniej kilka list hasztagów dla naszego konta,
- zróbmy listę kont repostujących, pasujących do naszego profilu działalności,
- twórzmy treści dopasowane do naszych odbiorców i przyciągające ich uwagę,
- oznaczajmy lokalizację.
Chcesz żebyśmy przeprowadzili audyt Twojego konta na Instagramie? Napisz do nas: kontakt@komukoncept.pl
- Autor: Ola Dzwierzyńska
- Data: 17 lis 2020
- Tagi: audyt, instagram