Audyt konta na Instagramie – część 1

Instagram nadal rośnie! Przybywa w nim użytkowników w każdej grupie wiekowej i płci. Wiele marek i influencerów ma swoje konta w tym medium. Wiele z nich odnosi tam sukcesy PRowe i sprzedażowe. Równie wiele jest ledwo zauważalnych i nie potrafi prowadzić tam komunikacji.

 

W której z tych grup znajduje się Twoja firma? A może jest jeszcze w trzeciej – tej, która nie istnieje w przestrzeni instagramowej? Jeśli Twoja odpowiedź to grupa druga lub trzecia, na początku radzilibyśmy powrócić do strategii i zdecydować, czy to na pewno medium dla Waszej marki. 

Jeśli tak, to pora na sprawdzenie, co robimy dobrze na Instagramie a co źle. I właśnie po to stworzyliśmy ten poradnik. Zawarliśmy w nim wskazówki, które krok po kroku pozwolą Ci na samodzielne sprawdzenie, czy Twoja marka poprawnie działa na Instagramie.

Ale zanim przejdziemy do checklisty, najpierw rzucimy na stół garść statystyk.

 

INSTAGRAM. STATYSTYKI, KTÓRE MUSISZ ZNAĆ W 2020 ROKU

instagram-statystyki-1

 

Naszą uwagę powinny zwrócić statystyki dotyczące Stories oraz średniego czasu aktywności jednego uczestnika. 500 milionów użytkowników spędza czas na Instagramie (tworząc lub oglądając) Insta Stories, czyli efemeryczne treści (wideo, gify lub grafiki), które znikają po 24 godzinach. Można je zapisać w swoim wyróżnionym Stories i sprawić, że zostaną z odbiorcami na dłużej.

Ważną informacją jest to, że mamy ok. 28 minut, żeby “pokazać” się jako marka danemu użytkownikowi. To dość sporo! Żeby to zrobić należy m.in.: używać odpowiednich hashtagów w postach, publikować systematycznie i udzielać się w swoich stories.

 

instagram-statystyki-social-media

 

Zaangażowanie przy treściach na Instagramie jest 18 razy wyższe niż na Facebooku. A jeśli porównamy go do Twittera – nawet 30 razy.

Jeśli nasz brand dołoży do zaangażowania i regularnych treści tzw. User Generated Content, to wygra życie :) UGC to treści tworzone nie bezpośrednio przez firmę, a przez jej fanów, użytkowników, obserwujących. Taki content daje innym osobom znać, że ten produkt/usługa jest super extra fajny (lub beznadziejny). Nie od dzisiaj wiadomo, że zaletą mediów społecznościowych jest dwustronna komunikacja. I chcąc czy nie, jeśli jesteśmy w soszialach, nasza firma zostanie oceniona według doświadczenia pojedynczego użytkownika. 

Jeśli mamy szczęście i to, co chcemy sprzedać jest pozytywnie odbierane przez klientów (którzy zaczynają się dzielić tym na swoich kanałach), my, jako marka, możemy wykorzystać te materiały, udostępniając je u siebie w Stories lub repostując je do naszego feeda. Statystyki pokazują, że brandy, które to robią mają o 6,9x większe zaangażowanie na Instagramie. Wtedy również spada nam CPC (koszt za kliknięcie) w Facebook Adsach, nawet o połowę.

To tyle statystyk. Na razie wystarczy :) Pora przejść do ostatecznego rozegrania w tej partii – na co trzeba zwracać uwagę prowadząc konto marki na Instagramie.

 

AUDYT KONTA NA INSTAGRAMIE – CZĘŚĆ 1 – O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ

Poniższa instrukcja przeprowadzi nas krok po kroku po instagramowym koncie. Zobaczymy gdzie popełniamy błędy a gdzie radzimy sobie świetnie.

 

ZDJĘCIE PROFILOWE

Mamy kilka opcji na zdjęcie profilowe. To może być logo lub ciekawe, związane z marką zdjęcie. Jeśli zdjęcie ma dobre światło, to możemy się na nie zdecydować. Warto dopieścić tę część konta, ponieważ użytkownicy będą ją widzieli najczęściej – przy każdym poście, po wejściu na profil i na Stories.

 

instagram-logo-śródmieściepub

instagram-logo-półnapół

Pierwsze zdjęcie profilowe jest w miarę poprawne. To logo restauracji. Jest czytelne. Ale ma jeden błąd. Brakuje światła w kątach logotypu, przez co mamy poczucie, że logo zaraz “wyjdzie” z koła :) Wystarczy zrobić to, co w przykładzie poniżej – zmniejszyć logo na tyle, żeby estetycznie wyglądało w okręgu.

 

NAZWA I NICK

Warto rozróżnić obydwa miejsca. Nazwa to część, która wyświetla się po przejściu na profil, a nick widać przy każdym poście kiedy przegląda się feed.

Dlaczego warto to rozróżnić? Ponieważ wtedy będzie można nas dwojako wyszukać na Instagramie. Dla marek osobistych proponujemy następujące rozwiązanie:

  • imię + nazwisko + nazwa firmy / zawód / temat przewodni
    • np.: Agnieszka Kowalska. KomuKoncept / Agnieszka Kowalska. Projektantka ubrań

Dla firm takich, jak restauracje czy puby polecamy użyć w nicku unikatowego hasztaga lub informacji dotyczącej rodzaju kuchni tak, jak widać to na poniższych przykładach.

 

OPIS W BIO

Sprawdźmy czy:

  • opis jest uporządkowany emotikonami. Nie jest to wymagane, ale sprawia, że treść wygląda estetycznie,
  • najważniejsze informacje są u góry. Jeśli zbliżają się warsztaty degustacji win, to opublikujemy to w pierwszym wierszu,
  • mamy użyte hasztagi w opisie. Jeśli tak – usuńmy je lub zostawmy tylko te unikatowe dla naszej marki. Po co ktoś, kto zada sobie trud wejścia w nasz profil, miałby zaraz z niego wyjść, bo kliknie w hasztag #kawa i przejdzie do ekranu, w którym znajdzie 1 717 462 innych postów z tym tagiem?
  • jest podany e-mail lub/i telefon  (jeśli to instytucja, firma lub influencer),
  • jest dodany link, np. do ostatniego artykułu (niewymagane) i CTA do tego linku w opisie. Jeśli zbliżają się u nas warsztaty z tworzenia krasnali metodą odlewową, to udostępnijmy aktywny link i w opisie dodajmy CTA (call to action): “28.08 warsztaty tworzenia krasnali. Zapisz się 👇”

 

Zobaczmy, jak wyglądają piękne opisy w BIO kilku marek, (oprócz tych, których BIO pokazaliśmy na screenach powyżej):

 

instagram-ludownia-bio

instagram-dotykpiękna-bio

 

WYRÓŻNIONE STORIES

No to jak tam z wyróżnionymi Stories? Mamy je czy nie? Jeśli mamy, to czy mają ładne okładki? A jeśli nie mamy – stwórzmy harmonogram publikacji i wyróżnijmy te, które są najważniejsze dla odbiorców. Okładki Stories powinny być estetyczne. Niektórzy decydują się na ładne, graficznie spójne. Inni wolą zdjęcia, które mniej więcej obrazują dany temat.

instagram-śródmieście-stories

instagram-dotykpiękna-stories

  • Zwróćmy uwagę na spójność w nazewnictwie:
    • zdecydujmy się na wielkie lub małe litery,
    • na hasztagi lub ich brak.
  • Jeśli tworzymy Stories regularnie, to dbajmy również o regularne aktualizowanie tych wyróżnionych. Najlepiej zrobić to zaraz po opublikowaniu nowej Historii.

 

STORIES

Tworzenie Stories może wydać się banalne. Co za problem wrzucić coś “na szybko”? I tak zniknie za 24 godziny. 

Nie do końca tak jest :) Polecamy w Stories publikowanie autentycznych materiałów, które pokazują “życie” marki. Róbmy to z głową. Oto kilka porad:

 

Z własnego doświadczenia wiemy, że ciągłe lub częste narzekania na coś lub kogoś przynosi efekt odwrotny od zamierzonego. Jedni obserwujący tego nie wytrzymają i od nas odejdą, drudzy, Ci którzy też lubią narzekać, zostaną z nami. Którą opcję wybieramy?

Jeśli publikujemy codziennie Stories, które wyglądają tak samo, to mogą się znudzić po jakimś czasie. Dlatego rekomendujemy tworzenie harmonogramu treści – na miesiąc lub na 14 dni do przodu. Dzięki temu zobaczymy, czy dobrze żonglujemy tematami, czy dbamy o różnorodność materiałów.

Napisy – zawsze, zawsze, zawsze należy je dodawać, kiedy publikujemy stories w formie “gadanego wideo”. Dlaczego:

  • naszymi odbiorcami mogą być osoby niesłyszące,
  • często przeglądamy Stories w miejscach publicznych, gdzie mamy wyłączony dźwięk.

Unboxing – forma komunikacji z odbiorcami, którą uwielbiają influencerzy. Polega na tym, że do takowego influencera przychodzi paczunia. Kupił/Otrzymał nowe buty. I zmusza nas do oglądania Stories złożonego z 15 elementów, które trwa dłużej niż telenowela “Jane The Virgin”. W tym czasie widzimy jak owy influencer: rozpakowuje paczkę owitą taśmą z DHLu. Następnie przedziera się przez kolejne pudełko, już to właściwe. Robi to jedną ręką, bo drugą nagrywa. Trochę to trwa. Po 3 minutach naszym oczom ukazują się buty. Są. Ładne. Zielone. Z logo. Przymierza je. Pasują. Eh… długo się czytało ten opis, no nie?  Zastanówmy się ile osób faktycznie poczeka do końca unboxingu? Nie polecamy.

W Stories wystrzegamy się również dzieci, zwierząt, nagrań z koncertów, filmików z zakrapianych imprez, serii podobnych zdjęć bez żadnego dodatkowego kontekstu, milionów polecanych kont. Tak, zwierzęta i dzieci robią nam zasięgi i zaangażowanie. Ale czy o takie zaangażowanie nam chodzi? I KTO się będzie pod takim contentem angażować? Czy to będzie nasza ciocia, która i tak nie kupi naszego e-booka o tym, jak tworzyć zdjęcia na Instagram smarfonem? Chwila ciszy.

Nie twórzmy miliona stories w jeden dzień – co za dużo to niezdrowo. Jedynym usprawiedliwieniem sporej liczby stories w dniu jest trwający właśnie event firmowy, festiwal literacki czy całodniowe warsztaty lepienia bałwanów w lipcu.

 

PODSUMOWANIE CZĘŚCI 1

  1. zadbajmy o zdjęcie profilowe na Instagramie,
  2. zróżnicujmy nazwę i nick,
  3. uporządkujmy i odświeżmy opis w BIO,
  4. do wyróżnionych Stories wybierzmy jednakowe stylistycznie okładki. Pamiętajmy o ciągłym aktualizowaniu wyróżnionych relacji,
  5. twórzmy regularnie stories, które zaciekawią naszych odbiorców i dzięki, którym wejdziemy z nimi w interakcję,

 

Chcesz żebyśmy przeprowadzili audyt Twojego konta na Instagramie? Napisz do nas: kontakt@komukoncept.pl