Proces projektowy, czyli kilka słów o tym, jak tworzyć dizajny cz. 1

Zastanawiasz się czasem, skąd niektórzy biorą tyle świetnych pomysłów kreatywnych? Jak tworzą logotypy, identyfikacje wizualne, inne produkty? Siadasz przed ekranem komputera lub kartką papieru i… nic? Czas rozprawić się z mitem natchnienia, które spływa na projektanta z nieba. Proces projektowy to zdecydowanie coś więcej.

W mojej drodze zawodowej zdarza się, że słyszę opinię, że projektowanie sprowadza się do “narysowania czegoś” na papierze lub w programie graficznym. Gdy rozmawiamy o wycenach – dodatkowo w grę wchodzi zdziwienie, że coś, co “ktoś narysowałby w 5 minut” tyle kosztuje. Wychodzę z założenia, że tego typu punkt widzenia wynika z niewiedzy i braku informacji na temat tego, czym zajmuje się projektant. 

No właśnie czym? W tym artykule chciałabym opowiedzieć właśnie o procesie projektowym.

Proces projektowy czas start!

Proces projektowy zaczyna się w momencie nawiązania kontaktu z klientem, gdy zapada decyzja o podjęciu współpracy. Pamiętaj, że to nie tylko zleceniodawca decyduje o tym, kto wykona dla niego projekt. To także Twój wybór. 

Przykładowo z mojej strony, jeśli orientuję się, że klient “dokładnie wie, czego chce” i szuka tylko osoby, która przeniesie jego pomysł do cyfrowej rzeczywistości – grzecznie dziękuję. Oznacza to bowiem, że trafił na złą osobę. On nie szuka projektanta, a jedynie kogoś, kto umie obsługiwać programy graficzne. W takiej sytuacji doradzam znalezienie kogoś takiego. Pozwoli to na uniknięcie niepotrzebnych złych emocji, straty czasu oraz pieniędzy. 

Początek współpracy to także idealny moment na otwartą rozmowę dotyczącą wzajemnych oczekiwań oraz warunków współpracy. Właśnie na tym etapie informuję klienta, jaka podróż nas czeka i czego może się spodziewać. Bardzo często jest to dla niego nowość – to zadaniem projektanta jest pokazać, jak wygląda proces projektowy. 

Kolejnym ważnym elementem na tym etapie jest ustalenie wytycznych projektu. Aby było to możliwe powinieneś zadać swojemu rozmówcy szereg pytań dotyczących jego potrzeb i oczekiwań. Potrzebne informacje możesz zdobyć na kilka różnych sposobów:

  • telefonicznie,
  • podczas wideokonferencji,
  • mailowo,
  • osobiście.

Brief z klientem, czyli zbieranie pierwszych informacji

Brief to dokument, który zawiera informacje, które mogą być przydatne podczas projektowania. Na początek warto zacząć od uzyskania wstępnych informacji takich jak:

  • nazwa marki,
  • dane kontaktowe klienta,
  • adres strony internetowej,
  • od jak dawna działają na rynku,
  • jakie stanowisko zajmuje klient w swojej firmie,
  • kto będzie osobą kontaktową i będzie akceptował poszczególne etapy pracy?

Powyższe pytania mogą wydawać się banalne, jednak są niezbędne, aby ruszyć dalej.  O co możesz pytać dalej? Kolejne pytania powinny sprawić, że będziesz w stanie skonstruować wytyczne dla projektu. Poniżej znajdziesz kilka przykładowych pytań.

  • Co oferuje marka?
  • Komu to sprzedaje?
  • W jakich cenach oferuje swoje produkty/ usługi?
  • Z jakimi celami wiąże się tworzenie tożsamości marki?
  • Jakie wartości mają wiązać się z tożsamością marki?
  • Jakich efektów prac oczekuje klient?
  • Kto będzie brał udział w pracach nad projektem z ramienia firmy? Czy zaangażowane będą jeszcze inne, zewnętrzne podmioty? Jaki jest zakres ich kompetencji?
  • Co powoduje, że firma chce rozpocząć projekt właśnie w tym momencie?
  • Kiedy klient chciałby otrzymać finalny projekt? Czy termin jest od czegoś uzależniony?
  • O jakim budżecie projektowym mówimy?

Jeśli klient się rozgadał – pozwól mu na to. Nawet na pozór błaha opowieść może wnieść sporo do projektu. Zatem słuchaj wszystkiego uważnie i nie lekceważ żadnego słowa :)

Oczywiście po pierwszej rozmowie najpewniej pojawią się kolejne pytania. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, kto z ramienia firmy będzie odpowiedzialny za kontakt z Tobą i pomoże Ci w zebraniu wszystkich potrzebnych informacji. 

Ważne, aby podczas zadawania pytań nie dać do zrozumienia, że Twoje pytania dają klientowi możliwość narzucenia Ci swoich warunków. Relacja, która między Wami się tworzy, powinna opierać się na zaufaniu i partnerstwie. Zadawanie pytań ma służyć projektowi i przybliżyć nas do szczęśliwego zakończenia. 

Czas na Twoją analizę!

Po zgromadzeniu wszystkich informacji nadszedł czas na szczegółową analizę. Uważne zapoznanie się z tym, czego się dowiedziałeś pozwoli Ci stworzyć wytyczne projektu. Pomocne mogą okazać się pytania takie jak te poniżej. 

  • Czego obawia się klient?
  • Na co warto zwrócić uwagę? 
  • Jaka jest obietnica marki? Jakie są jej wartości?
  • Jaka jest misja marki? Czy mają wizję?
  • Co wyróżnia markę?
  • W jaki sposób chce się pozycjonować na rynku?

Na tym etapie jesteś w stanie stworzyć wytyczne dla projektu. Jest to dokument, który można sprowadzić do notatek z rozmów z klientem. Warto jednak zadbać o to, aby finalna wersja była zwięzłym opracowaniem, który można w łatwy sposób udostępnić. 

Taki dokument jest potrzebny, aby pamiętać, jakie są założenia projektu. Po co go robisz? Co jest Twoją misją? Jakie są cele, które chcesz osiągnąć? To również pomoc dla projektanta, aby nie zboczył za bardzo z kursu. Każdemu z nas zdarza się eksperymentować i przekraczać ustalone ramy, jednak stale musimy brać pod uwagę trafność. To właśnie ten element projektu, który jest kluczowy, a wytyczne pomogą Ci nie zgubić się w drodze. 

W ten sposób dotarliśmy do końca dużego etapu, którym jest definiowanie projektu. Na dzisiaj tutaj się zatrzymam. Nie martw się – już niebawem opowiem Ci o tym, jakie są kolejne kroki w procesie projektowym.