Statystyk jest w brud, a analizować nie ma komu. Można by tak napisać ;) Tak, to prawda, żyjemy w świecie Biga Data, danych mamy do wyboru do koloru. Niektórych to przerasta i w ogóle nie patrzą na statystyki ze swoich działań. Inni idą w przeciwną stronę – siedzą w statystykach tak bardzo, że świata poza nimi nie widzą. Dlatego dzisiaj piszę o tym, jak zdrowo podejść do statystyk na Facebook Page i jak je czytać.
Jeśli działamy na Facebooku regularnie i chcemy budować społeczność wokół marki (a zazwyczaj właśnie chcemy), to musimy się zaprzyjaźnić ze statystykami. Spokojnie, nie są to statystyki, dla których będziemy musieli zrobić osobny fakultet. Pokażę Wam, na które dane patrzę w swojej pracy, w zależności od obranych celów u danego klienta.
GDZIE ZNALEŹĆ STATYSTYKI DOTYCZĄCE FANPAGE’A
Statystyki znajdziecie w trzech miejscach: w zakładce „Statystyki” z poziomu fanpage’a, w Creator Studio oraz w Business Suite. W tym artykule przedstawię tę pierwszą opcję.
ZAKŁADKA „STATYSTYKI” Z POZIOMU FANPAGE’A
Zacznijmy od opcji ze statystykami z poziomu fanpage’a. Znajdziecie je na swoim fp, w menu po lewej stronie (screen). Po kliknięciu pokaże Wam się właściwy panel.
ZAKŁADKA „PRZEGLĄD”
Nie jest to dla mnie najważniejsza zakładka, ale zaglądam do niej regularnie, żeby mieć właśnie przegląd tego, co się dzieje w ostatnich dniach na fanpage’u. U jednego klienta ważny jest regularny przyrost fanów, u innego bardziej patrzę na to, czy ktoś zaglądał na stronę. Tutaj musimy sobie zadać pytanie o KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności), które są dla Was najważniejsze.
Zatrzymajmy się więc tutaj na moment i odpowiedzmy sobie na następujące pytania:
- Jaki cel(e) biznesowy ma dla nas prowadzenie fanpage’a na Facebooku? Spiszmy te cele. Czy to ma być budowanie aktywnej społeczności? Sprzedaż produktów? Chcemy stworzyć przestrzeń do wymiany poglądów? Chcemy mieć jak najwięcej przejść na bloga? W zależności od tego jaki cel wybierzemy, będziemy mierzyć inne dane.
- Które statystyki pokażą nam czy wybrane w punkcie 1 cele biznesowe są (nie)realizowane? Czy to będzie przyrost fanów? Może najbardziej zależy nam na liczbie odtworzeń wideo, liczbie komentarzy, udostępnień, kliknięć linku? Wybierzmy dane, które będziemy mierzyć tygodniowo, miesięcznie, kwartalnie i rocznie. Stwórzmy dokument, w którym będziemy je zbierać (podpowiedź: dobrze sprawdzi się do tego Excel). W wybranym przez siebie okresie spisujmy dane i je analizujmy.
ZAKŁADKA „OBSERWUJĄCY”
W tym miejscu możemy wybrać zakres dat, który nas najbardziej interesuje i sprawdzać jak wygląda przyrost obserwujących. Możemy też zobaczyć ile osób zrezygnowało z obserwowania fanpage’a. Ta zakładka świetnie przydaje się do analizy naszych działań. Jeśli np. zaczęliśmy prowadzić live’y, to sprawdźmy, czy w dniu, w którym dany live miał miejsce przybyło czy ubyło fanów (a może live w ogóle nie zrobił różnicy?). Jeśli okaże się, że dzięki live’om wykres rośnie, to na pewno warto je kontynuować.
W tej samej zakładce ciekawym miejscem jest ostatni wykres, który pokazuje lokalizację rozpoczęcia obserwowania strony. Dane mówią nam z jakich miejsc na Facebooku odbiorcy wchodzili na nasz fanpage.
ZAKŁADKA „POSTY”
Bardzo ważne miejsce! Tutaj naszym oczętom pokazują się wszystkie opublikowane dotąd posty, informacje kiedy nasi fani są w Internecie oraz najlepsze pod względem typu posty.
Sporo osób zatrzymuje się w tym miejscu na analizie samego zasięgu, podczas gdy, ważniejszą daną jest „wskaźnik aktywności”, który możemy podejrzeć rozwijając jedną z rozwijanych list w tej sekcji. Wskaźnik pokazuje nam stosunek zasięgu do zaangażowania pod danym postem. Może się okazać tak, że zasięg jest świetny ale komentarzy, kliknięć i reakcji jest jak kot napłakał.
Jaki wskaźnik aktywności jest prawidłowy? Na niewielkich fanpage’ach powinien wynosić 6-7%. Na większych: 3-4%.
Tak, zróbcie sobie przerwę i zobaczcie jak to wygląda u Was ;)
Jak analizować wskaźnik aktywności? Możemy sprawdzać, które treści mają najlepsze wyniki. Czy np. są to zdecydowanie treści wideo, foto? A może jednak chodzi o konkretny temat poruszony w poście, i tutaj już format nie ma znaczenia? Może najlepsze wyniki osiągają zdjęcia pracowników? A może infografiki edukacyjne? Zachęcam do ciągłej analizy tych danych.
ZAKŁADKA „OSOBY”
Kolejna ciekawa zakładka – przeklikajcie się przez wszystkie jej sekcje i sprawdźcie kto Was obserwuje (kraj, miasto, język), kto wyświetlił stronę i kto reaguje na posty. Może się okazać, że w większości fani są np. z północnej części Polski, ale już osoby reagujące na posty to bardziej zróżnicowana grupa.
EKSPORT DANYCH
Jeśli wrócimy do zakładki „Przegląd”, w prawym, górnym rogu jest przycisk „Eksportuj dane”, z którego możemy pobrać w Excelu dane z poziomu fanpage’a lub z poziomu postów za interesujący nas okres. Naszym oczom ukaże się pierdyliard danych, ale spokojnie, nie musimy wszystkiego analizować.
Na początek sprawdzajmy co miesiąc dwie dane, jeśli chcemy budować zasięg:
- 28 days total reach
- 28 days organic reach
Te dwie dane różnią się tym, „total reach” uwzględnia również zasięg płatny.
Jeśli jesteśmy zaznajomieni z tabelami przestawnymi (jeśli nie, to mega polecam), to możemy tworzyć szybkie wykresy, porównywać dane ze skoroszytu. To bardzo oszczędza czas!
PODSUMOWANIE
I to tyle na początek przygody ze statystykami. Mam nadzieję, że od teraz Wasze pomiary nabiorą sensu. Z czasem sami zaczniecie się zagłębiać w Facebookowe Excele i odkrywać więcej zależności. Pamiętajcie o umiarze!
Mało Wam? Łapcie inne artykuły:
- Menadżer Firmy na Facebooku – pierwsze kroki
- Czym są lejki marketingowe i jak mogą Wam pomóc przejść na wyższy level?
- Spraw, by Twoja reklama była świetna. Czyli wprowadzenie do menadżera reklam Facebooka. Część 1
- Podstawy koloru, a projektowanie komunikacji wizualnej
- Jak sprawić, żeby spływały do nas jakościowe leady. Czyli o kampaniach z celem „Pozyskiwanie kontaktów” na Facebooku
- Autor: Ola Dzwierzyńska
- Data: 16 cze 2021
- Tagi: facebook