Spraw, by Twoja reklama była świetna. Czyli wprowadzenie do menadżera reklam Facebooka. Część 1

Facebook lubi zachęcać niedoświadczonych reklamodawców do “promowania postu” z poziomu fanpage’a. I fajnie. Możesz kliknąć w przycisk „promuj post”, ustawić szybko reklamę i czekać na wyniki. Które zapewne będą dla ciebie niezadowalające. Dlatego warto zaznajomić się z tematem menadżera reklam na Facebooku. Ten artykuł to początek krótkiej serii, dzięki której poznasz i zrozumiesz działanie tego narzędzia.

 

Część druga i trzecia z tego cyklu:

Wprowadzenie do menadżera reklam Facebooka. Część 2. Umiejscowienie, budżet

Wprowadzenie do menadżera reklam Facebooka. Część 3. Reklama

Przycisk “promuj post”

Promowanie swojej firmy poprzez przycisk “promuj post” wiąże się z wieloma ograniczeniami:

  1. Masz do wyboru tylko dwa cele: aktywność i ruch do messengera.
  2. Możesz stworzyć grupę odbiorców na podstawie wieku, płci, zainteresowań i lokalizacji. Ale nie masz opcji kierowania reklamy do osób, które tylko mieszkają w danej miejscowości, czy do osób, które były ostatnio w tej lokalizacji.
  3. Możesz wybrać opcję “osoby, które lubią stronę” lub “osoby, które lubią stronę i ich znajomi”, ale jedyną zmienną, jaką możesz wprowadzić jest geolokalizacja. Zdecydowania za mało.
  4. Jeśli kiedykolwiek robiłaś reklamy i tworzyłaś grupy niestandardowych odbiorców, to możesz wybrać taką grupę z listy, która pojawi się przy tej opcji.
  5. Ubogo prezentuje się również możliwość wyboru umiejscowień. Masz trzy opcje (podczas gdy w menadżerze reklam masz ich kilkanaście): Facebook, Instagram, Messenger.
  6. Nie ma tutaj rozróżnienia na budżet dzienny i całościowy.
Możliwości po kliknięciu w przycisk
Możliwości po kliknięciu w przycisk „promuj post”

Jeśli nie znasz menadżera reklam to możesz pomyśleć: “To jest mało opcji? Dla mnie to i tak sporo.”

Nie musisz mi wierzyć, że menadżer reklam jest lepszy. Wystarczy, że przeczytasz to, co piszę poniżej.

Menadżer reklam na Facebooku. Po co mi on?

Po to, żebyś miała więcej opcji, żebyś miał większą kontrolę i wgląd w to, jak wyglądają twoje reklamy i “jak im idzie”.

Po to, żebyś weszła na wyższy poziom zarządzania i rozumienia swoich reklam i odbiorców.

Jak go założyć?

Kliknij w prawym górnym rogu na stronie głównej Facebooka. Jeśli już robiłaś reklamy, to zobaczysz przycisk “zarządzanie reklamami”.

Jeśli to twój pierwszy raz z reklamą, to na swoim pasku zobaczysz “reklama na Facebooku”.

Kliknij w tą opcję, którą widzisz u siebie. Po załadowaniu kolejnego widoku kliknij “utwórz reklamę”. I to jest twój menadżer reklam na Facebooku.

Gdzie szukać menadżera reklam
Możliwości po kliknięciu w przycisk „promuj post”

Cel kampanii

Zobaczysz cele, które masz do wyboru przy tworzeniu kampanii.

Tak, jest ich 12. A nie 3. Żeby było prościej, Facebook podzielił je na trzy sekcje:

  • sekcja świadomość. Tutaj znajdziesz cele:
    • rozpoznawalność marki,
    • zasięg,
  • w sekcji działania czekają na ciebie:
    • ruch,
    • aktywność,
    • instalacja aplikacji,
    • wyświetlenia filmu,
    • pozyskiwanie kontaktów,
    • wiadomości,
  • w ostatniej kolumnie zobaczysz:
    • konwersje,
    • sprzedaż w katalogu,
    • ruch w firmie.

Którą opcję wybrać? Zależy co chcesz osiągnąć.

Jeśli chcesz, żeby odbiorcy od razu po kliknięciu reklamy mogli z tobą porozmawiać via messenger, to ustaw cel “wiadomości” lub “ruch”.

Jeśli chcesz przekierować odbiorców do swojej strony, to wybierz “ruch” lub “wyświetlenia filmu”.

Chcesz zbudować nową bazę odbiorców do remarketingu? Do tego idealnie nada się “wyświetlanie filmu”.

W tym oknie możesz również:

  • nazwać kampanię,
  • wybrać opcję testu A/B,
  • lub opcję optymalizacji budżetu.

Nie wybieraj na razie żadnej z tych opcji. Nazwij kampanię i kliknij “kontynuuj”.

Grupa docelowa

W menadżerze reklam na masz większą możliwość dookreślenia grupy docelowej.

Możesz “utworzyć nową grupę” lub “użyć zapisanej grupy odbiorców”. Istnieje również wariant “grupy niestandardowych odbiorców”.

W tym artykule pokażę możliwości ustawień tej pierwszej opcji.

Lokalizacja:

Rozwijając tę listę możesz wybrać spośród czterech możliwości.

  • Możesz np. dotrzeć do osób podróżujących w tej lokalizacji lub do tych, którzy faktycznie mieszkają w zaznaczonym obszarze.
  • W opcji “promuj post” tego nie znajdziesz.

Wpisując nazwę miasta/miejscowości możesz zawęzić lub rozszerzyć obszar od 17 do 80 km lub zaznaczyć “tylko ta miejscowość”, co pozwoli ci skierować reklamę do osób, które znajdują się w granicach administracyjnych.

Możesz również wykluczyć lub uwzględnić daną lokalizację, co przydaje się gdy tworzysz kilka zestawów reklam skierowanych do różnych grup odbiorców i nie chcesz, żeby lokalizacje się na siebie nakładały.

Szczegółowe opcje targetowania:

I tutaj zaczyna się zabawa.

  • Możesz targetować osoby na ich zainteresowania lub na dane demograficzne, które przechowuje Facebook (np. ukończenie danych studiów, osoby z branży MŚP, rodziców dzieci 6-8 lat).
  • Opcji jest mnóstwo, ale nie warto dodawać tutaj wielu zainteresowań. Proponuję dodać 2-3 opcje i sprawdzać jak rośnie lub maleje nam “wielkość grupy odbiorców” (prawy, górny róg).

Przykład: tworzysz reklamę dla centrum ogrodowego, które przygotowało cykl filmów edukacyjnych dotyczących architektury krajobrazu.

Więc “wchodzisz” w umysł potencjalnego odbiorcy i zastanawiasz się, co może klikać na fejsie, jakie materiały przyciągają jego uwagę, jakie kwiaty, rośliny go interesują?

I próbujesz wpisywać te zainteresowania do menadżera.

Dla przykładu weźmy najprostszy wariant.

  • Wpisujesz “ogrodnictwo” i pojawia Ci się grupa wielkości 32 000 osób.
  • Dodajesz do tego osoby zainteresowane “architekturą krajobrazu”, bo chcesz sobie zawęzić specyfikę grupy i widzisz łączny wynik 33 000 osób.
  • Czy to znaczy, że grupa “architektury…” składa się tylko z 1 000 osób? Nie. Ona faktycznie wynosi 8 200, ale Facebook tutaj pokazał Ci grupę osób, które spełniają co najmniej jedną z tych dwóch wytycznych.
  • Wychodzi na to, że 7 200 osób interesuje się jednocześnie ogrodnictwem i architekturą krajobrazu, dlatego grupa wzrosła tylko o 1 000 odbiorców. 
Opcje targetowania – „LUB”

No dobra, ale co, jeśli chcesz dotrzeć do osób, które na 100% interesują się jednym i drugim?

Spróbuj tej metody.

  • Zostaw w pierwszej opcji samo “ogrodnictwo” i kliknij poniżej “zawęź grupę odbiorców” i dopiero tutaj dodaj “architekturę krajobrazu”.
  • Nastąpiła zmiana wielkości grupy.
  • Teraz wynosi ona tylko 7 900.
  • Dlaczego tak mało? Bo tutaj Facebook zastosował regułę “docieram do osób, które są zainteresowane zarówno jednym, jak i drugim”. Czyli ze starego zbioru (33 000) ponad 25 000 osób nie interesuje się i jednym i drugim.
Opcje targetowania
Opcje targetowania „i”

Jeśli chcesz dotrzeć do osób, które interesują się tylko ogrodnictwem ALE NIE interesują się architekturą krajobrazu, wypróbuj tę metodę wykluczeń, jak na screenie poniżej.

  • Facebook wyliczył, że taka grupa wyniesie 24 000.
  • Co to znaczy? Tyle, że w grupie ogrodniczej około 7 000 – 8 000 osób interesuje się również architekturą krajobrazu, więc nie mogły się znaleźć w wybranym zawężeniu.
Opcje targetowania -
Opcje targetowania – „wykluczenia”

Skomplikowane?

Na pierwszy raz zapewne tak. Ale wystarczy to sobie rozpisać, próbować, sprawdzać.

I myśleć. Co chcesz osiągnąć? Do jakiej grupy odbiorców nie chcę dotrzeć, a jaka będzie dla mnie idealna?

Podsumowanie

Ten wpis nie wyczerpuje możliwości menadżera reklam na Facebooku.

Kolejna dawka wiedzy już w kolejnym poście.

 

Część druga i trzecia z tego cyklu:

Wprowadzenie do menadżera reklam Facebooka. Część 2. Umiejscowienie, budżet

Wprowadzenie do menadżera reklam Facebooka. Część 3. Reklama