Misja i Wizja, po co to komu?

Jednymi z kluczowych elementów, które pojawiają się podczas tworzenia strategii firmy, budowania założeń i tym podobnych są Misja i Wizja. Chociaż wiele osób spotkało się z tymi sformułowaniami i wie, mniej więcej, o co w nich chodzi, często są one traktowane ze sporym sceptycyzmem.

Dla wielu przedsiębiorców określenia te to wielkie słowa, z których nie wiele wynika, nie wiadomo czemu mają służyć i generalnie “mamy ważniejsze sprawy na głowie”. Dla pracowników, misja i wizja, podobnie jak inne określenia takie jak “kultura w firmie” często jest fałszem. Czymś co piszemy na ścianie w biurze bo tak jest fajnie, ale niekoniecznie ma to jakikolwiek realny wpływ na to, co robimy.

Pytanie, przed którym stajemy więc, to czym jest Misja i Wizja, jak mogą nam pomóc i czemu często nic z nich nie wynika?

Czym jest misja i wizja?

Zacznijmy od podstaw, czyli tego czym właściwie jest Misja i Wizja.

Misja, to najprościej mówiąc to, po co firma istnieje na rynku. Odpowiada na pytanie: po co w ogóle działamy? Różne firmy do tego tematu podchodzą w różny sposób. Niektóre za pomocą misji streszczają dość konkretnie działalność firmy, inne podchodzą do tematu bardziej poetycko.


Posłużmy się przykładem. Misja Facebooka to „Wspieramy ludzi w budowaniu wspólnoty i łączeniu świata ze sobą”. Proste, prawda?


Wizja to odpowiedź na pytania “Dokąd zmierzamy?”, “Jak chcemy wyglądać w przyszłości?”. Wizja mówi nam o tym, gdzie chcemy znaleźć się w przyszłości. Powinna być dalekosiężna i ambitna, ale może się również zmieniać w miarę rozwoju firmy. W końcu gdy uda nam się zrealizować określoną wizję, przychodzi czas na następną.


Dla przykładu, wizją Grupy Żywiec S.A. jest “Być najbardziej cenioną firmą piwowarską w Polsce, z dumą budowaną na unikalnym dziedzictwie.”

Co ma dać nam Misja i Wizja?

Teoretycznie Misja i Wizja mają być pewnego rodzaju drogowskazem, który ma wskazywać organizacji kierunek, w którym ta zmierza i motywować do działania. Jest to zwłaszcza ważne gdy firma będzie się rozrastać i pojawiać się w niej będą nowi pracownicy. Wszyscy chcielibyśmy, żeby byli zaangażowani i zmotywowani, żeby cała firma razem dążyła do wspólnego celu, prawda?

Misja powinna odgrywać rolę jeszcze na etapie rekrutacji, rozmów z partnerami czy potencjalnymi klientami, przyciągając ludzi o podobnych wartościach i ambicjach. Organizacja, w której każdy element jest zgodny z jej Misją i Wizją to organizacja spójna.

Dlaczego nie zawsze to działa?

Niestety żeby uzyskać wspomniane benefity, nie wystarczy po prostu wymyślić sobie Misję i Wizję. Musimy również zadbać o to żeby miały one odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Pierwszym z problemów jest sztuczna, fake-misja. Coś, co ustalamy bo przeczytaliśmy, że tak trzeba, a następnie wkładamy do szuflady i zapominamy o tym, że istnieje. Jeszcze gorsza sytuacja następuje jednak, kiedy wywieszamy ją na ścianie w biurze (zaraz obok “company culture” i “wartości”), tak żeby pełniła funkcje.. wizerunkową i ozdobną.


Misja, wizja (jak i inne składowe z tej grupy, jak chociażby wspomniane wartości) to coś co musi w pierwszej kolejności znaleźć się w świadomości ludzi, którzy tworzą organizacje. Dopiero potem możemy dać ją na ścianę, w opisie firmy na LinkedIn czy w prezentacji dla klientów. Nic tak nie uderza w kulturę w firmie jak świadomość pracowników, że misja czy wartości firmy widnieją tylko na papierze i nijak mają się do realiów. Stąd też częste przekonanie, że Misja i Wizja to nie potrzebne nikomu bzdety.


Stąd też ważna jest nie tylko świadomość tego po co organizacja działa czy do czego zmierza, ale to, żeby każdy członek zespołu był z tym zgodny – wierzył w to i chciał w tym uczestniczyć. To zadanie znacznie bardziej wymagające, zaczynające się od rekrutacji i przechodzące potem przez każdy aspekt działania naszej firmy. I chociaż powinno działać to na każdym szczeblu, to pamiętajcie, ryba psuje się od głowy i to góra powinna dawać przykład reszcie organizacji. Zastanówcie się: jakie działania możemy wprowadzić w firmie, żeby pracować nad tym, aby nasza misja, wizja, kultura czy wartości były nie tylko znane w firmie, ale także wyznawane?

Jaka powinna być Misja i Wizja?

Kolejnym problem pojawia się gdy nasza Misja/Wizja jest niejasna, mówiąca o wszystkim. Zazwyczaj wynika to z tego, że robimy ją na szybko, bez większego przemyślenia, bo przecież ktoś mądry na YouTube powiedział nam, że musimy je mieć. To prawda, warto je mieć, ale dajmy sobie na to czas, czas aby wyklarowało się to czego chcemy, jak chcemy żeby wyglądała nasza firma, jak chcemy żeby działała, dlaczego tak naprawdę ją tworzymy. Lepiej zrobić to poźniej i dobrze, niż od razu i bez sensu.

Jaka więc powinna być Misja i Wizja?

  • Łatwa do zrozumienia
  • Konkretna
  • Inpirująca
  • Zdająca sobie sprawę z wyzwań
  • Możliwa do osiągnięcia (wizja)


A przede wszystkim – autentyczna i szczera!