Trendy w digital marketingu na 2022 rok

Nowy Rok i styczeń to ten moment w roku, gdy zastanawiamy się, co przyniesie nam przyszłość. Często sprawdzamy, jakie kierunki przewidują trendsetterzy. Z tej okazji my również przyjrzeliśmy się temu zagadnieniu i wybraliśmy trendy w digital marketingu na 2022 rok, z którymi się zgadzamy.

 

Ostatnie tygodnie grudnia były świetnym momentem na podsumowanie minionego roku oraz sprowokowały dyskusję dotyczącą tego, co może przynieść kolejny. Wspólnie przyjrzeliśmy zapowiadane trendy w digital marketingu na 2022 rok (w końcu ta dziedzina interesuje nas najbardziej) i postanowiliśmy podzielić się tymi, z którymi zgadzamy się w 100%. Poniżej znajdziecie naszą dziesiątkę. Ich kolejność jest zupełnie przypadkowa ;)

TikTok i video marketing

O czymś takim jak Mobile First słyszał już chyba każdy, kto zajmuje się digital marketingiem. Do tego dzięki technologii 5G oraz lepszej transmisji danych streaming wideo jest łatwiejszy niż kiedykolwiek wcześniej na smartfonach i tabletach. To sprzyja popularności i rozwojowi takich aplikacji jak TikTok. Nie dość, że możesz nagrywać wideo w dowolnym momencie bez przeszkód, to bez większego trudu podzielisz się nagraniem ze znajomymi (i nie tylko). 

Widać tutaj ogromny potencjał. Jesteśmy w momencie, w którym odbiorcy najchętniej konsumują treści wideo. Dlatego marketing wideo znalazł się w naszym subiektywnym przeglądzie “Trendy w digital marketignu na 2022 rok”. Jeśli w tym momencie nie wykorzystujesz potencjału wideo, koniecznie przemyśl, czy nie dołączyć tego punktu do Twojej strategii!

Influencer marketing

Ktoś mógłby powiedzieć, że współprace z influencerami to nic nowego. Oczywiście miałby rację. Szacuje się, że influencer marketing osiągnął w 2021 roku wartość około 13,8 mld dolarów i wciąż się rozwija. Mimo kontrowersji i większej świadomości konsumentów ten obszar marketingu nadal dobrze się sprawdza. Wszystko prawdopodobnie dzięki temu, że dobrze przygotowane kampanie influencerów zapewniają kontekst i nadają wartość reklamowanemu produktowi lub usłudze. Warunek jest jeden: influencer powinien identyfikować się z produktem. W innym wypadku może stać się to, podczas niedawnej kampanii Krzysztofa Gonciarza z Amazonem. 

Ochrona prywatności

Obecnie płatne reklamy typu Facebook Ads czy Google Ads stoją przed ogromnym wyzwaniem. Wszystko dlatego, że jednym z trendów jest obecnie zwiększona troska o ochronę prywatności, a tym samym danych o użytkownikach. Nowa polityka prywatności na urządzeniach Apple oraz polityka cookies znacząco ograniczają ilość danych, z których korzystają algorytmy.

Więcej myślenia strategicznego

Automatyzacja, rozwój sztucznej inteligencji i machine learning przyczyniają się do zmniejszenia możliwości “ręcznego” sterowania działaniami w obszarze digital marketingu. Co możemy zrobić? 

Warto stać się bardziej strategicznym. Możliwości wybrania odpowiedniej strategii i taktyk wciąż rosną – warto jednak podchodzić do działań świadomie, bazując na badaniach i danych. Jako specjaliści od digital marketingu powinniśmy wszyscy myśleć strategicznie i koncentrować się na tym, co napędza rozwój naszych marek.

Wzrost popularności LinkedIn

Jak pokazał 2021 rok LinkedIn doczekał się swojego momentu i jest wschodzącą gwiazdą. Jeśli ktoś nie wierzy, warto aby zerknął na ich wyniki z ostatnich kilku kwartałów. Można w nich znaleźć znaczny wzrost miesięcznej liczby aktywnych użytkowników oraz zaangażowania na platformie. 

Jeśli jeszcze nie ma Cię na LinkedIn, 2022 rok to właśnie ten moment, aby to nadrobić.

Więcej user experience, mniej SEO

SEO to jedno z najstarszych działań, po które można sięgnąć w obszarze digital marketingu. Algorytmy wyszukiwania stają się jednak coraz to inteligentniejsze i bardziej kontekstowe. Wprowadzane przez korporacje typu Google zmiany mogą nawet zaskakiwać najbardziej doświadczonych i wywracać wyniki wyszukiwania do góry nogami. Według najnowszego trendu czas na zmianę myślenia. Mniej uwagi powinniśmy poświęcać na dotychczasowe “sztuczki” SEO, a bardziej skupić się na projektowaniu odpowiednich doświadczeń użytkowników. To czas na doskonalenie user experience.

Doświadczenie jako nowa społeczna waluta

Firmy rywalizują między sobą o przyciąganie uwagi społeczności. Krajobraz reklamowy z roku na rok staje się jednak coraz głośniejszy i coraz ciężej przebić się przez ten zgiełk tradycyjnymi metodami. Marketing szeptany, czyli tzw. poczta pantoflowa i media społecznościowe to wciąż pomocne narzędzia w przebiciu się. Konsumenci stają się jednak coraz bardziej wymagający, a konkurencja nie śpi. Dlatego warto ponownie skupić się na projektowaniu pożądanych i wartościowych doświadczeń na każdym etapie interakcji klienta z marką oraz analizować zdobyte informacje z social media.

Szybkość stron WWW

Wspominałam już dzisiaj o Mobile First. Ruch na stronach WWW jest w przeważającej mierze mobilny. Zaskakujące jest jednak to, że większość witryn nadal nie jest w pełni zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych. W nadchodzących miesiącach szybkość stron stanie się jeszcze bardziej istotna. Wszystko przez rozwój uruchomionego przez Google Core Web Vitals. 

Jesteś pewny, że Twoja strona jest zoptymalizowana? Jeśli nie, to najwyższy czas o to zadbać!

W królestwie algorytmów

Social media, płatne reklamy, SEO, a nawet maile – spory  kawałek tortu, który znany nam pod nazwą digital marketingu opiera się na pracy algorytmów. Wszystkie optymalizują się pod kątem tej samej podstawowej rzeczy – doświadczenia użytkownika. Aby zatem skutecznie trafiać z przekazem, powinniśmy skupić się na dostarczaniu pożądanych wrażeń użytkownikom. W przeciwnym wypadku przygotowywany przez nas content może być mniej widoczny.

Less is more

Żyjemy w czasach niezliczonych możliwości. Także pod względem działań w obszarze marketingu cyfrowego. Kończy się to tym, że wiele firm próbuje chwycić zbyt wiele srok za ogon. “Rzucają się” na dużą liczbę kanałów zamiast zgodnie z trendem myślenia strategicznego wybrać te, które mogą dać im realną przewagę. Tutaj po raz kolejny sprawdza się zasada “less is more” i staje się kolejnym trendem w digital marketingu na 2022 rok. 

W Nowym Roku bądźmy bardziej skoncentrowani i starajmy się robić mniej rzeczy, za to lepiej i efektywniej!

Trendy w digital marketingu na 2022 rok to temat niezwykle pasjonujący i z pewnością w powyższym zestawieniu nie wyczerpałam tego tematu. Dajcie nam znać, z czym się zgadzacie, a z czym nie? A może są jakieś trendy, które uważacie za istotne, a nie zostały wymienione?