Jeśli zajmujecie się marketingiem lub prowadzicie własny biznes, pewnie spotkaliście się z takim określeniem jak Lejki Marketingowe/Sprzedażowe (Marketing/Sales Funnels). Dziś opowiem trochę więcej o tym czym są, do czego służą i jak je tworzyć.
Czym są lejki marketingowe?
Lejek marketingowy to inaczej droga, którą konsument musi pokonać od momentu, w którym pierwszy raz dowiaduje się o Waszej marce, do momentu, w którym zostaje klientem (dokona zakupu). Czasem lejek zawiera również następne akcje kupującego, które mają znaczenie sprzedażowe, takie jak cross-selling, upselling czy polecenie usługi / produktu innym osobom.
Zawsze w trakcie drogi część potencjalnych klientów będzie odpadało, z bardzo różnych powodów. Stąd rozpisanie tej drogi przypomina budowę lejka (i temu zawdzięcza swoją nazwę). W obu wypadkach na szczycie osób jest najwięcej, a na samym dole najmniej.
Lejki mogą być bardzo ogólne jak i bardzo szczegółowe, rozpisujące każdą pojedynczą akcję, którą osoba musi wykonać przez całą drogę. Zazwyczaj dzielą się one na trzy segmenty – TOFU, BOFU oraz MOFU.
TOFU – Top of the Funnel
MOFU – Middle of the Funnel
BOFU – Bottom of the Funnel
Powyższy lejek to oczywiście bardzo prosta forma, bardziej szczegółowe znajdziecie poniżej :)
Do czego służą lejki?
Jednocześnie, do osób, które są już na zaawansowanym etapie podejmowania decyzji, idealną komunikacją może być remarketing sprzedażowy – przypominanie o produktach, które oglądał i nad którymi się teraz zastanawia. Możemy wtedy jeszcze raz podkreślić ich wartość. Z drugiej strony, niekoniecznie chcemy wtedy mówić o pomysłach na aranżacje łazienki, które tylko odciągną uwagę od docelowego produktu.
Optymalizacja, optymalizacja i jeszcze raz optymalizacja
- Osoba z grupy docelowej klika w reklamę darmowego ebooka.
- Następnie zapisuje się ona na newsletter w celu otrzymania poradnika.
- Jako subskrybent dostaje ona regularne e-maile, w których zawarte są również reklamy produktów. W którymś momencie klika w tą, która wzbudza jej zainteresowanie.
- Następnie są do niej kierowane jest retargeting, czyli reklamy pokazujące produkty, które oglądała. Klika w jedną z nich i wchodzi na stronę produktu.
- Dodaje produkt do koszyka.
- Uzupełnia dane i dokonuje płatności.
- Osoba z grupy docelowej widzi reklamę darmowego ebooka.
- Następnie klika w reklamę.
- Po przejściu na stronę wpisuje swój adres e-mail i zapisuje się na newsletter.
- Otrzymuje i otwiera maile.
- W którymś momencie klika w produkt, który wzbudza jej zainteresowanie.
- Następnie widzi reklamy retargetingowe.
- Klika w reklamę produktu.
- Po ponownym odwiedzeniu sklepu dodaje produkt do koszyka.
- Przechodzi do koszyka.
- Wchodzi na rejestrację.
- Uzupełnia dane i zakłada konto.
- Uzupełnia dane wysyłki.
- Dokonuje płatności.
Tego rodzaju działania potrafią trwać nieustannie. Wielkie firmy takie jak chociażby Facebook czy Google, nieustannie tworzą nowe testy, stale dążąc do udoskonalenia swoich produktów.
Jak zbudować lejek marketingowy?
AARRR
AIDA
A czyli Action – na końcu dokonuje on akcji zakupowej
Zdecydowanie zachęcam do pracy, zabawy, kombinowania i eksperymentowania z lejkami marketingowymi, które moim zdaniem mogą okazać się prawdziwym kamieniem milowym w Waszych działaniach marketingowych.
Chcecie więcej? Przeczytajcie nasze inne artykuły:
- Autor: Michał Opydo
- Data: 7 sty 2021
- Tagi: lejki, marketing, optymalizacja, sprzedaż