Pół na Pół – badania, strategia i social media.

Przed Wami case study od A do Z! Zaczniemy od badań, przejdziemy przez strategię i skończymy na social mediach.

Kontekst:

Restauracja Pół na Pół istniała na rynku od kilku lat, serwując kuchnię modern fusion. Klientka przyszła do KomuKoncept z informacją, że zmieniła rok wcześniej kuchnię lokalu na włoską, serwującą tylko ręcznie robione przez nich makaraony, ale lokal nadal nie ma dużego obłożenia stolików. Zmiana ta nastąpiła w lipcu 2020 roku, czyli w czasie pandemii. Start naszych prac nastąpił w lipcu 2021 roku.

Cele współpracy:

  • pewna informacja o tym, czego ludzie oczekują od takiego lokalu (badania odbiorców),
  • stworzenie, na bazie badań, strategii komunikacji w social mediach,
  • zmiana szaty graficznej w social mediach oraz prowadzenia profilów na Facebooku i Instagramie.

Kanały:

BADANIA


Głównym celem badań dla tarnowskiej restauracji Pół na Pół było wyłonienie obrazu tarnowskiej sceny restauracyjnej oraz zrozumienie potrzeb i oczekiwań lokalnej społeczności. Zabieraliśmy i analizowaliśmy dane, sprawdzaliśmy działalność konkurencji, ceny, opinie konsumentów. Wszystko po to, aby skutecznie przeprowadzić późniejsze działania marketingowe i reklamowe!

Badania przeprowadziliśmy w oparciu o metody ilościowe i jakościowe:

  • w badaniach ilościowych brała udział możliwie duża grupa ankietowanych. Ich odpowiedzi miały wyłonić ogólny obraz sytuacji i panujące trendy,
  • badania jakościowe pozwalają na poznanie przyczyn ogólnych tendencji i zrozumienie motywów postępowania.

Badania trwały kilkanaście tygodni. Co robiliśmy w tym czasie?

  1. Zrealizowaliśmy ankietę wśród mieszkańców Tarnowa.
  2. Rozmawialiśmy o gastronomii podczas wywiadów pogłębionych.
  3. Prowadziliśmy badania w terenie, podczas których obserwowaliśmy codzienne życie restauracji.
  4. Zorganizowaliśmy badania „dzienniczkowe” z załogą restauracji.
  5. Analizowaliśmy.
  6. Wyciągaliśmy wnioski i stworzyliśmy rekomendacje dla strategii.

Wszystko po to, aby poznać tarnowską scenę gastronomiczną oraz zrozumieć potrzeby i oczekiwania lokalnej społeczności.

Dzięki naszej pracy i rekomendacjom ujętym w raporcie z badań mogliśmy w pełni świadomie, znając grupy docelowe i persony przygotować nową strategię komunikacji.

Najważniejsze rekomendacje z badań dotyczyły:

1. Zbudowania strategii komunikacji w oparciu o długoterminowy cel budowania i pogłębiania świadomości na temat zmian, które zaszły po pandemii w restauracji (zmiana kierunku na kuchnię włoską).

2. Podkreślania w komunikacji mocnych stron restauracji np. własnoręcznie robionych makaronów, wyróżnianie autorskich koktajli i selekcji win, dostępności menu dla wegetarian i sezonowego menu, dostępności klimatycznego ogródka w wyremontowanym pasażu Tertila.

3. Konsekwentnego budowania opowieści o wyjątkowości restauracji jako miejsca “z duszą”, we włoskim stylu, bazującym na historii dwóch sióstr – założycielek. Podkreślanie narracji, że podobnie jak dwie siostry, dwie osobowości, tak samo lokal ma dwa oblicza, które znalazły odzwierciedlenie w podziale na dwie strefy: restauracyjną i kawiarnianą.

4. Poprawienia menu pod względem czytelności sekcji, nazw makaronów, dostępności autorskich koktajli czy specjalnej selekcji win oraz sypanej herbaty itp. Przemyślenie wyróżnienia oznaczeń dotyczących np. potraw wegetariańskich itp.

5. Dodania do menu kilku stałych, ulubionych pozycji, do których goście zawsze mogą wrócić. Dodatkowo warto podkreślić w karcie, że menu jest sezonowe, ponieważ nie dla wszystkich było to oczywiste.

6. Ze względu na pojawiających się turystów i przyjezdnych warto dodać do komunikacji informacje dotyczące lokalizacji lokalu.

7. Dodatkowo rekomendowaliśmy usprawnienie procesów i wprowadzenie standardów dotyczących jakości obsługi oraz czasu oczekiwania. Niedociągnięcia w tym zakresie mocno wpływają na wizerunek restauracji.

8. Motywowania załogi do zaangażowania się w budowanie atmosfery włoskiej gościnności w restauracji. Uśmiech, przyjazne podejście do gości i serdeczność potrafią załagodzić kryzysowe sytuacje oraz zbudować w gościach poczucie, że chcą wracać do danego miejsca, ponieważ czują się w nim dobrze.

9. Dodania do narracji opowieści o miejscu, w którym możesz się zatrzymać, zjeść zgodnie z duchem SLOW FOOD / SLOW LIFE.

GRUPY DOCELOWE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ

W wyniku przeprowadzonych badań powstały grupy docelowe i persony, które są zainteresowane korzystaniem z usług gastronomicznych restauracji Pół na Pół. Są to:

1. Kobiety i mężczyźni mieszkający w Tarnowie i w okolicach, 27-50 roku życia, chcący spędzić czas z rodziną i ze znajomymi, na randce oraz zjeść coś dobrego przy okazji. Najczęściej chodzą do restauracji w weekendy lub popołudniami po pracy. Zdarza się, że zabierają ze sobą dzieci. Lubią też w ten sposób celebrować ważne okazje.

2. Kobiety mieszkające w Tarnowie i okolicach, 30-50 rok życia, które chcą odpocząć od codziennych obowiązków i spotkać się z koleżankami na babskim wieczorze w klimatycznym, spokojnym miejscu, gdzie przy lampce wina lub koktajlach mogą wymienić się ploteczkami.

3. Turyści i przyjezdni, zarówno z Polski, jak i z zagranicy. 30+. Szukają miejsca, w którym mogą zjeść coś dobrego i napić się w trakcie pobytu w Tarnowie. Czasami pytają o lokalne, polskie dania. Często przechodzą przez Pasaż Tertila w ramach wycieczki po Tarnowie i tak trafiają na ogródek restauracji.

4. Aktywni seniorzy ok. 60+, najczęściej przychodzą w parach lub grupach spędzić ze sobą czas i porozmawiać. Zdarza się, że przychodzą też pojedynczo na obiad. Lubią dostawać duże porcje, zadają szczegółowe pytania i często są wymagającymi klientami.

5. Mężczyźni mieszkający w Tarnowie i okolicach, ok. 30+. To zdecydowanie mniejsza grupa niż kobiety. Są bardzo wymagający i idąc na obiad szukają miejsca, gdzie będzie on bardzo dobry, a nie tylko dobry. Często wybierają PnP także na spotkania biznesowe. Muszą mieć pewność, że miejsce, do którego zabiorą swoich gości lub partnerów biznesowych, jest na odpowiednim poziomie.

6. Osoby zamawiające na dowóz, mieszkające w Tarnowie lub okolicach. 28-60 roku życia. Muszą być pewne tego, co zamawiają, bo bardzo często nie mają nic w lodówce i zazwyczaj zamawiają już wtedy, kiedy pojawi się pierwszy głód. Często nie mają czasu na gotowanie lub nie lubią tego robić. Ważny jest dla nich czas dowozu i bieżące informowanie o zmianach w zamówieniu / czasu oczekiwania na dowóz. Rzadziej są to zamówienia pojedyncze, częściej są to grupowe dowozy.

STRATEGIA MARKETINGOWA

Mając ogrom stuprocentowych danych z badań, stworzenie strategii marketingowej przebiegało sprawnie i przyjemnie:) Z sześciu wspomnianych wcześniej grup docelowych, stworzyliśmy 10 dobrze stargetowanych person.

Archetypy, jakie zostały wypracowane dla restauracji Pół na Pół to Kochanek z domieszką Twórcy.

Kochanek, ponieważ pokazuje, jak czerpać przyjemność z życia. Ceni piękno, a zmysłowość to jego drugie imię. Wypisz-wymaluj idealny archetyp dla kuchni z włoskimi makaronami!

Domieszka Twórcy, ponieważ restauracja ma artystyczną duszę, jest innowacyjna. Nie wtapia się w tłum. Lubi różnorodność i wybór. Menu Pół na Pół to kuchnia podążająca na najnowszymi trendami kulinarnymi.

Storytelling

 

Storytelling nasuwa się sam i jest mocno usytuowany we włoskim miasteczku, wąskiej uliczce. Dlatego w postach używamy włoskich słów, które są powszechnie w Polsce znane: Ciao, Buongiorno, Bella, Ragazza, itp.

Otwieramy drzwi, witając gości i zapraszając ich do swojego domu. Do domu dwóch sióstr i ich przyjaciół, w którym można otworzyć własne drzwi: drzwi na nowe smaki, możliwości i doznania. Wchodząc do Pół na Pół możecie się rozgościć, porozmawiać z pracownikami, na spokojnie poznać menu i spędzić przyjemnie czas. W naszej rodzinnej tawernie zjesz świeżo wyrabiane na miejscu makarony, napijesz się autorskich koktajli lub włoskich win i odkryjesz Włochy na nowo. Wszyscy są u nas mile widziani, zarówno miłośnicy mięsnych, jak i roślinnych potraw. Jednocześnie każdy znajdzie dla siebie tutaj przestrzeń – w zależności od potrzeby w danej chwili.

Klimat komunikacji ma nawiązywać do codziennych „przystanków”: sjesty, drugiej kawy czy odpoczynku po obiedzie.

Nowa szata graficzna

 

Nowe grafiki w social mediach miały przywodzić na myśl Włochy, słońce, świeże warzywa, dlatego postawiliśmy na: żółte/złote słońce, zielone warzywa i przyprawy, czerwone pomidory.

W grafikach przedstawiamy zdjęcia w ramkach, które z kolei mają nawiązywać do znaczków pocztowych. Skojarzenia z wakacjami we Włoszech mile widziane! :) A jak wakacje, to beztroska, reset i odpoczynek!

I tym właśnie ma być restauracja Pół na Pół.

Z kolei fotografie solo są przygotowane starannie, bez żadnego filtra (tak, jak było to we wcześniejszych postach) – stawiamy na naturalność i świeżość.

SIATKA NA INSTAGRAMIE PRZED ZMIANĄ:

SIATKA NA INSTAGRAMIE PO ZMIANIE:

EFEKTY PRAC KOMUKONCEPT:

  • Kiedy przejęliśmy pracę z social mediami Pół na Pół, restauracja miała niezłe wyniki w weekend, ale słabe w tygodniu (zdarzały się tylko po 2-3 stoliki dziennie). Po roku od wdrożenia strategii komunikacji przez KomuKoncept, w restauracji trudno znaleźć wolne miejsce, szczególnie w niedzielę, a tydzień zapełniony jest bardzo satysfakcjonująco. Procentowo wzrost zamówień dzięki działaniom KK wyniósł 1050%!
  • Kolejnym sukcesem prac jest droga od restuaracji, która nie była kojarzona przez większość mieszkańców, po restaurację, która jako pierwsza jest wybierana na rodzinny obiad, włoskie smaki, randki czy spotkania w gronie znajomych.
Agnieszka Wolińska-Kulpa

Agnieszka Wolińska-Kulpa

Właścicielka restauracji Pół na Pół

„Po tej współpracy wiem, że warto inwestować w badania, żeby poznać swoich odbiorców. Dzięki temu Pół na Pół stało się miejscem znanym i lubianym. Nasze media społecznościowe spełniają swoją funkcję i podtrzymują zainteresowanie lokalem. Dziękuję KomuKoncept za szersze spojrzenie na nasz biznes i zaproponowanie działań w pełnym spektrum!

Aleksandra Dzwierzyńska

Aleksandra Dzwierzyńska

Head of Social

ola@komukoncept.pl

Michał Opydo

Michał Opydo

Managing Director

michal@komukoncept.pl