Metaverse – przyszłość Internetu czy wielka ściema?

O wirtualnej rzeczywistości jest coraz głośniej. Portale rozpisują się o jej istnieniu, a wiele marek chętnie podejmuje współpracę związane z trójwymiarowym światem. Czy metaverse może stać się przyszłością Internetu? Czy to tylko marketingowy szum?

 

metaverse-1

Czym jest Metaverse?

Metaverse to wirtualna przestrzeń rozszerzonej rzeczywistości, która bazuje na realnym świecie. Możemy znaleźć w niej wymiar fizyczny oraz wirtualny, który obejmuje awatary ludzi, a także funkcjonalną gospodarkę. 

Termin wywodzi się z powieści science fiction “Snow Crash” z 1992 roku, w której ludzie jako awatary wchodzą w interakcje w trójwymiarowej rzeczywistości, wykorzystującej metaforę świata rzeczywistego. 

Dane z Google Trends, pokazują że w Polsce największe zainteresowanie tym terminem miało miejsce w październiku 2021 roku. Było to związane z przekształceniem Facebooka w platformę Meta. Mark Zuckerberg wspomniał wówczas o swojej wizji związanej z metaverse. 

Jakie plany ma Meta?

Mark Zuckerberg właściciel największego serwisu społecznościowego na świecie zamierza zainwestować w nową wizję Internetu. Chce stworzyć dla swoich użytkowników nowe doświadczenie – cyfrowy świat pod nazwą “metaversum”. Meta pragnie zbudować platformę, w której użytkownicy będą mogli spotykać się w trójwymiarowym świecie. 

Zuckerberg chce być pionierem w budowaniu wirtualnej rzeczywistości. Według niego już wkrótce każdy z nas będzie spędzać większość swojego czasu w metaverse.

 

metaverse-3 

Zarabianie w metaverse

Metaverse to ostatnio gorący temat. Meta rozpoczęła testy dotyczące monetyzacji działań. Mark chce, aby twórcy sprzedawali wirtualne przedmioty oraz usługi na platformie Horizon Worlds ale zarabiali w realnym życiu.  

Rzecznik Mety poinformował, że koncern ma w planach pobierać 47,5% prowizji od dokonanych transakcji w metaverse. Wiadomość nie ucieszyła Internautów, którzy wyrazili wyraźne oburzenie związane z tak wysokimi cenami. 

 

metaverse-4

Microsoft wkracza do akcji

Kiedy firma Zuckerberga ogłosiła swoje plany związane z metaverse, chwilę później Microsoft ujawnił, że również zamierza tworzyć swoje rozwiązania w wirtualnej rzeczywistości. Marka chce skupić się na przyszłości pracy hybrydowej i zdalnej wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość, która miałaby służyć zarówno pracownikom jak i pracodawcom. Jednym z pomysłów ma być nowa wersja Microsoft Teams w formie metaverse. 

Jak wykorzystać Metaverse w marketingu?

Wirtualny świat daje marketerom oraz reklamodawcom możliwości większe niż kiedykolwiek wcześniej. Marki od lat współpracują z producentami gier, ponieważ to one robią furorę na całym świecie. Przykłady brandów, które podjęły się takich współprac to: Gucci, Vans czy Nike. 

Ogromnym sukcesem była współpraca Balenciagi z Epic Games. Efektem było stworzenie odzieży oraz akcesoriów inspirowanych grą Fornite. Ubrania dostępne były w formie wirtualnej oraz w fizycznym sklepie projektanta. Balenciaga stworzyła swoją własną rozgrywkę, wpisującą się w trendy marketingowe pt. „Afterworld: The Age of Tomorrow”.

Branża motoryzacyjna w Metaverse

Okazuje się, że coraz więcej marek pragnie wkroczyć w wirtualny świat. Na początku kwietnia Mercedes Benz i Volkswagen rozpoczęły akcje marketingowe związane z metaverse. 

Japońscy producenci samochodów – Toyota oraz Nissan również ogłosili swoje wejście do metaverse. Pragną zaoferować klientom nowe doświadczenia budując wirtualne biura i tworząc specjalne wydarzenia, na których będą przedstawiać wystawy swoich samochodów. Wszystko za sprawą współpracy ze startupem VRChat. 

Podobną ścieżkę obiera również Ferrari. Włoski producent luksusowych samochodów otworzył specjalny dział, który ma się zajmować badaniem możliwości łączenia wirtualnej rzeczywistości, gier, usług cyfrowych oraz mediów społecznościowych. 

Praktyczne zastosowanie VR

Technologia wirtualnej rzeczywistości prężnie się rozwija. Jej zastosowanie sprawdza się w różnych branżach i wychodzi daleko poza gaming. Jest genialnym narzędziem wykorzystywanym w edukacji. Dzięki technologii VR uczniowie mogą przenosić się w dowolne epoki czy uczyć się języków obcych podróżując w rozszerzonej rzeczywistości. 

Ciekawym rozwiązaniem może być wykorzystanie narzędzia w terapii. Przykładem jest Unicorn VR World – czyli terapia dla dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi. Użycie VR pozwala stworzyć dziecku bezpieczny świat, w którym będzie czuło się dobrze oraz pod okiem terapeuty rozwinie swoje kompetencje grając w wciągającą grę. 

Symulatory VR wykorzystują do swoich szkoleń również linie lotnicze KLM. Dzięki temu personel pokładowy podczas kursu może zapoznać się dużo wcześniej z kokpitem. 

Istnieje również aplikacja VirtualSpeech pozwalająca trenować wystąpienia publiczne w wirtualnej sali. Jak wynika z feedbacku uczestników jest to zdecydowanie skuteczniejsza metoda niż e-learning. 

Na potrzeby raportu PwC stworzono badania, z których wynika że korzystając z wirtualnej rzeczywistości jesteśmy w stanie przyswoić wiedzę 4 razy szybciej niż w przypadku tradycyjnych metod nauczania. 

Co na to użytkownicy?

Badania GWI przeprowadzone na 9 rynkach, pokazują że ponad połowa osób badanych jest zainteresowana tematem metaverse. Okazuje się, że wiele z tych osób łączy wirtualny świat z gamingiem. 

Najczęstszą odpowiedzią pojawiającą się wśród respondentów jest przekonanie, że VR wpłynie na popularność gier online oraz rozwój gier społecznościowych. Z badań wynika, że mimo dużego zainteresowania 2 na 3 ankietowanych nie rozumie konceptu przestrzeni wirtualnej. 

 

metaverse-2

Podsumowanie 

O metaverse dużo się mówi, a zdania na temat istnienia wirtualnego świata są podzielone. Wiele osób widzi w nim przyszłość oraz technologiczny skok, natomiast druga strona krytycznie podchodzi do tematu. Wychodzi na to, że pozostaje nam czekać oraz bacznie obserwować rozwijającą się sytuację :)

Źródła: