Jak generować kreatywne pomysły w codziennej pracy?

Jak generować kreatywne pomysły na co dzień? To pytanie często pada w naszej codziennej pracy, zwłaszcza jeśli opiera się ona właśnie na kreatywności. Idee i koncepcje nigdy nie istnieją w próżni – to proces, który dzieje się w naszych głowach. Jak możemy sobie pomóc, zwłaszcza, gdy dopada nas tzw. brak weny? W tym artykule opowiadam o 3 narzędziach, z których często korzystamy tworząc pomysły na projekty graficzne lub działania marketingowe.

Praca kreatywna i ciągłe tworzenie nowych pomysłów to niemałe wyzwanie. Dlatego warto poznawać techniki, które wspierają twórcze myślenie. Jest ich wiele. Warto zapoznać się z nimi i wybrać te, które najbardziej spełniają Wasze potrzeby. Poniżej przedstawiam 3 narzędzia, które mogą Wam pomóc, gdy w głowach pustka, a na usta ciśnie się pytanie: jak generować kreatywne pomysły? Są to: mapa myśli, piramida kreatywności oraz macierz działań.

Mapa myśli

Mapa myśli to wizualne przedstawienie myśli i skojarzeń, które związane są z tematem, który rozpracowujemy. Pomaga w eksploracji wszelkich możliwych kierunków prac nad projektem oraz w organizacji myśli, pomysłów i informacji, które uda nam się zgromadzić. To prosta metoda oparta o skojarzenia i burzę mózgów. 

Najpierw zaczynamy od zapisania pierwszych myśli, które przychodzą nam do głowy, a następnie na ich podstawie generujemy kolejne (coraz to bardziej nieoczywiste) pomysły. Wszystko zaczyna się od zapisania słowa kluczowego. Następnie dorysowując kolejne gałęzie i idee, możemy eksplorować temat coraz głębiej i tworzyć nowe koncepcje. 

Głównym celem tego narzędzia jest stworzenie jak największej “bazy myślowej”, która stanie się punktem wyjścia dla dalszych etapów prac nad projektem.

Piramida kreatywności

Piramida kreatywności to technika, która bazuje na skojarzeniach związanych z tematem, nad którym pracujecie. Początkowo należy wypisać od 6 do około 8 pojęć (najlepiej aby były to rzeczowniki). Ich kolejność nie ma znaczenia.

Następnie, poprzez łączenie sąsiadujących ze sobą słów, tworzymy na zasadzie skojarzeń nowe wyrazy, np. kwiat + słońce = łąka itp. Powstające określenia nie muszą być bezpośrednio związane z projektem, nad jakim pracujecie. Najlepsze są pierwsze skojarzenia. 

Tę czynność powtarzamy całym zespołem pnąc się w górę piramidy aż do momentu, gdy dojdziemy do samego szczytu. Słowo znajdujące się na górze to punkt wyjścia i główna inspiracja do generowania kolejnych pomysłów. Czasem zdarza się, że inspirację przynoszą także te skojarzenia, które pojawiły się niżej ;)

Macierz kreatywności

Macierz kreatywności to rodzaj tabeli, która pozwala na samodzielne lub grupowe generowanie działań. Bazuje na definiowaniu pytania/ problemu projektowego, dla którego szukamy konkretnych rozwiązań. Działania są dedykowane dla każdej z naszych person czy grup docelowych. Możemy także uwzględnić kanały, dla których rozwiązanie jest projektowane, np. media społecznościowe, media tradycyjne itd. 

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat tego narzędzia, zapoznajcie się koniecznie z artykułem Oli, naszej Head of Social. Znajdziecie go tu. 

Już wiecie, jak generować kreatywne pomysły – a przynajmniej jak my się do tego zabieramy. Warto poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie i znaleźć narzędzia, które najlepiej pobudzą Waszą kreatywność. Podczas tej przygody nie zapominajcie jednak, że kontekst i założenia projektowe to niezbędne fundamenty. Balansowanie pomiędzy nimi, a kreatywną burzą pomysłów pomoże Wam stworzyć rozwiązania, realizujące Wasze cele. Powodzenia! 

Bibliografia: 

B. Michalska-Dominiak, P. Grocholiński, Poradnik Design Thinking – czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie, Gliwice 2019.

B. Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Gliwice 2015.

D. Airey, Logo Design Love: A Guide to Creating Iconic Brand Identities, 2nd Edition, Gliwice 2015.