Dlaczego Twoja firma potrzebuje profesjonalnej strony internetowej?

Mogłoby się wydawać, że w dobie social mediów firmowe strony internetowe straciły na wartości. Nic jednak bardziej mylnego. One wciąż stanowią bardzo solidną podstawę obecności w świecie wirtualnym, a pełnione przez nie funkcje są absolutnie kluczowe w prowadzeniu skutecznej komunikacji biznesowej.

Kiedy w 1990 roku Tim Berners-Lee, pracownik CERN-u uruchomił pierwszą stronę internetową, nie przypominała ona w niczym tego, z czym dziś mamy do czynienia na każdym kroku – była nudnym i wizualnie nieatrakcyjnym zbiorem dokumentów hipertekstowych zawierających informacje na temat komputera, na którym została napisana. Dziś patrząc na nią możemy się tylko uśmiechnąć i dać wyraz uznania wobec rozwoju, przez jaki przeszedł Internet od swoich początków, aż do teraz.

Aktualnie liczba domen zarejestrowanych na całym świecie to około 350 milionów​, a ich przekrój tematyczny jest tak szeroki, że chyba trudno sobie wyobrazić, że istnieją jeszcze firmy czy miejsca, których nie da się znaleźć w wyszukiwarce. Myślę nawet, że dla wielu osób (nie tylko przedstawicieli młodszych pokoleń) fakt, że czegoś nie ma w przestrzeni online stanowi jedynie dowód na nieistnienie danej rzeczy także w świecie rzeczywistym.

Szkoda by było, żeby ktoś tak właśnie pomyślał o twoim biznesie, prawda?

Najważniejsze funkcje strony internetowej

Załóżmy, że ktoś, kto mógłby być twoim klientem szuka w Internecie rozwiązania swojego problemu, który oczywiście mógłby być z łatwością rozwiązany przez twoją firmę.

Jeśli nie masz w ogóle strony internetowej, sprawa jest prosta – szansa na to, że się spotkacie jest po prostu niewielka bądź nie ma jej wcale. Ale być może posiadasz własną witrynę, którą założyłeś wiele lat temu, brak jej responsywności, nie jest zbyt atrakcyjna wizualnie lub zawiera nieaktualne informacje. Co teraz? Nic, bo użytkownik prawdopodobnie opuści stronę niedługo po wejściu na nią i przejdzie do następnego w kolejności wyniku wyszukiwania.

W obu tych przypadkach, oddajesz klienta prosto w ręce swojej konkurencji. I to walkowerem.

Własna strona internetowa to przede wszystkim szansa na to, aby dać się znaleźć klientowi.

Mimo tego, że w ostatnim czasie dużo mówi się o tym, że młodsze pokolenia preferują wyszukiwanie informacji poprzez social media, to według tegorocznych researches 68% doświadczeń online zaczyna się właśnie od wyszukiwarki internetowej, a statystyki wskazują, że Google wciąż pozostaje najpopularniejszą stroną internetową. To przecież tą drogą, kolejno: szukamy dostępnych rozwiązań, sprawdzamy możliwe oferty, aż wreszcie dokonujemy zakupu. I to być może tą drogą dokona się pierwszy moment styku twojego potencjalnego klienta z twoją firmą.

Aby do tego doszło, zadbaj o odpowiednie wypozycjonowanie swojej strony. Im wyżej pojawi się ona w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że użytkownik na nią trafi. Jest to jednak dopiero pierwszy krok do sukcesu. Ważne, aby potencjalny klient po wejściu na twoją witrynę nie chciał od razu z niej wyjść.

Strona internetowa to wizytówka, która ma zachęcić do dalszej relacji z marką.

Statystyki wskazują, że średni czas przebywania użytkownika na stronie (pośród wszystkich branż) wynosi 54 sekundy. Oczywiście to tylko statystyki i tylko średnia, ale istotny jest wypływający z tego wniosek – użytkownik trafiający na stronę jest skłonny bardzo szybko z niej wyjść, jeśli nie spełni ona jego oczekiwań.

Właśnie dlatego, posiadając stronę internetową, w pierwszej kolejności powinieneś zadbać o:

  • czas ładowania się witryny (użytkownik prędzej zrezygnuje z wizyty niż poczeka minutę na załadowanie się treści),
  • responsywność (nie ma nic gorszego niż strona internetowa, które nie dostosowuje swojego układu, rozmiaru elementów i funkcjonalności do rozmiaru ekranu i typu urządzenia, na którym jest wyświetlana),
  • aspekty wizualne (cóż, w tej sytuacji zarówno wygląd jak i pierwsze wrażenie mają ogromne znaczenie).

Wszystkie te elementy wpływają na budowanie pozytywnych wrażeń, które z kolei podtrzymują chęć dalszego kontaktu z firmą.

To tu potencjalny klient może poznać firmę i pełną ofertę jej usług.

Strona internetowa pełni przede wszystkim funkcję informacyjną. Ma ona udzielać jak najpełniejszych, a jednocześnie jak najbardziej zrozumiałych odpowiedzi na dwa podstawowe pytania:

  • Kim jesteś?
  • Co oferujesz?

To niepowtarzalna możliwość pokazania siebie, swoich pracowników, historii firmy, ale także zaprezentowania oferowanych usług, aby klient zrozumiał czym się zajmujesz i zdecydował, czy na pewno tego szuka. Aby ułatwić mu proces zdobywania wiedzy oraz jeszcze bardziej wzmocnić pozytywne wrażenia z przebywania na stronie, zadbaj o intuicyjną nawigację – łatwość w poruszaniu się po nowym miejscu oraz szybkość znalezienie pożądanych informacji natychmiast zadziała na twoją korzyść.

Strona firmowa ułatwia komunikację z klientem i zachęca go do działania.

Jedną z koniecznych informacji na temat twojej firmy, które powinny absolutnie zawsze znajdować się na stronie są dane do kontaktu. W zależności od profilu biznesowego, mogą to być: numer telefonu, e-mail, adres stacjonarny. Możesz także ułatwić nawiązanie z tobą kontaktu poprzez chat, formularz kontaktowy, a także dodanie mapki Google z trasą dojazdu. Pamiętaj, aby dane do kontaktu były absolutnie zawsze zaktualizowane oraz łatwe do znalezienia na stronie.

W różnych miejscach na stronie możesz zastosować CTA (call to action), czyli wezwania do działania zachęcające do nawiązania jakiejś formy kontaktu. Mogą to być na przykład buttony typu:

  • Skontaktuj się z nami
  • Zadzwoń
  • Zamów bezpłatną wycenę
  • Contact us
  • Zamów online
  • Kup teraz
  • Zapisz się do newslettera
  • Pobierz e-booka

Tego typu zabieg zaprojektowany jest zwykle w celu konwersji odwiedzających na potencjalnych klientów, co sprawia, że strona internetowa staje się także narzędziem do generowania leadów.

Strona internetowa jest narzędziem marketingowym, które w pełni kontrolujesz.

Nie będzie ani grama przesady w stwierdzeniu, że firmowa strona internetowa jest najważniejszym narzędziem w działaniach marketingowych – to ona spaja pozostałe kanały, łączy rozrzucone w sieci treści w całość. To niejako twoje centrum dowodzenia, miejsce docelowe, nad którym to ty masz kontrolę.

Oprócz budowania wizerunku marki, prezentacji usług, działań SEO czy generowania leadów, o których już nieco wspomnieliśmy, strona internetowa pełni także kilka innych ról marketingowych.

Może być zintegrowana z profilami firmy w mediach społecznościowych, co pozwala na skuteczniejsze prowadzenie kampanii marketingowych i zwiększenie zasięgu. Udostępnianie treści z bloga na social media, czy umieszczanie przycisków do dzielenia się treściami, ułatwia dotarcie do szerszej publiczności.
Firma może na swojej stronie uruchomić programy partnerskie, gdzie partnerzy promują produkty lub usługi w zamian za prowizje.
Strona internetowa może zbierać dane o odwiedzających, które można następnie wykorzystać do kampanii remarketingowych. Dzięki temu można dotrzeć do osób, które odwiedziły stronę, ale nie dokonały zakupu, przypominając im o ofercie i zachęcając do ponownej wizyty.
Integracja strony internetowej z narzędziami do automatyzacji marketingu (np. Mailchimp, HubSpot) pozwala na tworzenie zautomatyzowanych kampanii e-mailowych, segmentację bazy klientów, oraz zarządzanie kampaniami reklamowymi.

To twoje własne narzędzie analityczne, dzięki któremu możesz wprowadzać odpowiednie zmiany.

Posiadanie swojej własnej strony daje dostęp do prawdziwej skarbnicy wiedzy, jaką jest Google Analytics. To narzędzie pozwala analizować statystyki ruchu na stronie internetowej oraz rodzaj jej użytkowników. Dzięki temu możesz dowiedzieć się między innymi:

  • jak odbiorcy trafili na twoją stronę,
  • ilu użytkowników i w jakim okresie odwiedziło stronę,
  • jakie akcje na niej wykonali,
  • ile czasu spędzili na każdej z zakładek,
  • jakie produkty ich interesowały.

Dokładne przeanalizowanie odpowiedzi na powyższe pytania pozwoli ci dokładniej poznać zarówno potencjalnych klientów jak i ich potrzeby, dzięki czemu właściwie dopasujesz do nich swoje treści i ofertę. Te cenne informacje są także podstawą do tworzenia kampanii reklamowych kierowanych do określonych grup docelowych i podejmowania przez firmę określonych działań marketingowych.

Profesjonalna strona internetowa jako klucz do sukcesu firmy

Twoja własna strona internetowa to nic innego jak jeden z punktów styku użytkownika z marką. Jej celem jest to, aby towarzyszyła klientowi w jego podróży i doprowadziła do zakupu zapewniając przy tym jak najlepsze doświadczenie konsumenckie.

Aby to wszystko mogło się spełnić, samo posiadanie strony internetowej nie wystarcza. Regularne aktualizowanie informacji na niej podanych, dbanie o jej wygląd, bycie na bieżąco ze statystykami to zupełnie inna sprawa.

Dopiero takie holistyczne podejście wspomaga twój biznes na wielu płaszczyznach, zapewniając globalny zasięg, jednocześnie nie uzależniając od żadnego zagranicznego giganta.