O Design Thinking słyszy się coraz więcej, a zainteresowanie tym tematem stale rośnie. Wpisując w wyszukiwarkę internetową hasło “design thinking” znajdziemy tysiące definicji tej metodologii – na blogach, publikacjach naukowych czy w zapowiedziach szkoleń i meetupów. Od której jednak zacząć?
Design Thinking, czyli myślenie projektowe to metoda, która w ostatnich latach zdobyła popularność w świecie biznesu. Ten, wbrew pozorom, prosty sposób pracy pozwala na twórcze podejście do rozwiązywanych problemów i wypracowanie zaskakujących idei oraz rozwiązań.
Design Thinking – co to?
Najprościej ujmując design thinking to nic innego jak twórcze rozwiązywanie problemów, którego celem jest dostarczenie innowacyjnych rozwiązań w postaci produktów lub usług. Kluczem do sukcesu jest tutaj głębokie zrozumienie użytkowników.
Podstawowe założenia tej metodologii, o których warto pamiętać to:
- koncentracja na poznaniu i zrozumieniu uświadomionych oraz nieuświadomionych potrzeb konkretnych grup docelowych,
- spojrzenie na dane zagadnienie z różnych perspektyw dzięki interdyscyplinarnemu zespołowi,
- otwartość na eksperymenty i zmiany podczas tworzenia prototypów oraz testowania ich.
Sposób pracy oparty na myśleniu projektowym sprawdzi się wszędzie tam, gdzie możliwe jest stworzenie interdyscyplinarnego zespołu, którego działania bazować będą na działaniach opisanych poniżej. Zatem jest to świetna metodologia dedykowana firmom prywatnym, organizacjom NGO, instytucjom publicznym takim jak szkoły, jednostki samorządowe lub instytucje kultury.
Etapy Design Thinking
Ze względu na elastyczny i zmienny charakter myślenia projektowego nie da się jednoznacznie określić jego ram. Aby go opisać można jednak zdefiniować poszczególne etapy prac. Są to odpowiednie wyznaczniki postępu działań, które prowadzisz. Wyróżnia się pięć następujących faz:
Etap 1: Zrozumienie.
Etap 2: Definiowanie.
Etap 3: Ideacja.
Etap 4: Prototypowanie.
Etap 5: Testowanie.
Etap 1: Zrozumienie
Poznanie i zrozumienie zadań, z którymi przyjdzie mierzyć się firmie, jest niezbędne do zidentyfikowania problemu oraz znalezienia najlepszego dla organizacji rozwiązania. Prawdziwe zrozumienie wykracza poza domysły i wzorowanie się na poprzednich doświadczeniach z sytuacjami podobnej natury. Pozornie podobne problemy mogą mieć różne przyczyny – warto o tym pamiętać.
Etap 2: Definiowanie
Zapoznanie się z nurtującym nas zagadnieniem, wszystkimi jego szczegółami oraz niuansami, pozwoli ci na uniknięcie pominięcia ważnych informacji w etapie definiowania. Na ich podstawie możesz dokładnie określić wyzwania i przyczyny, z którymi powinnaś się zmierzyć.
Etap 3: Ideacja
Po zdefiniowaniu sytuacji i określeniu problemu, nad którym będziesz pracować, możesz pozwolić sobie na uwolnienie kreatywności. To moment szukania odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Ideacja to najprzyjemniejszy moment całego procesu myślenia projektowego. Bądź jednak ostrożny, ponieważ niesie to ze sobą duże ryzyko “ugrzęźnięcia” właśnie w tej fazie. Często zespoły projektowe czują także pokusę przeskoczenia od razu do tego etapu, pomijając dwa poprzednie. Jest to niekorzystne zachowanie, którego należy unikać, gdyż doprowadzi Cię do powstania dużej ilości pomysłów, które pozornie będą świetne, jednak w rzeczywistości będą odbiegać od tematu.
Etap 4: Prototypowanie
Po etapie ideacji, czyli kreatywnej burzy mózgów, przychodzi czas na przeglądnięcie tego, co powstało do tej pory, a następnie dokonanie selekcji. Wybrane pomysły posłużą do prototypowania. Wybór idei, nad którymi będziesz pracować powinien być przemyślany, zwłaszcza pod kątem ilości, ponieważ do każdej z nich należy stworzyć prototyp. Podstawową zasadą jest prototypowanie minimum 2-3 pomysłów. To moment, w którym nabiorą one głębi i zyskają rzeczywistą formę. Nie oznacza to, że prototypy mają zawsze postać materialną. Usługi, wrażenia bądź procesy także podlegają temu procesowi.
Etap 5: Testowanie
Testowanie to moment weryfikacji dotyczasowej pracy, który pomaga zaoszczędzić pieniądze oraz zapobiec porażce. To ważny i istotny etap, ponieważ dzięki niemu możesz ocenić, czy dany projekt dąży ku sukcesowi, a tym samym unikniesz kierowania zasobów tam, gdzie będzie to jedynie strata czasu.
Design Thinking to dokładnie 5 etapów wymienionych powyżej. Warto jednak pamiętać, że myślenie projektowe nie jest procesem liniowym, przebiegającym z punktu A do punktu B. Podczas postępu prac często może się okazać, że powinnaś wrócić do którejś z wcześniejszych faz, aby ponownie się nad nią pochylić. To, w jaki sposób przebiega Twoja praca, zależy w dużej mierze od jakości pracy w każdym jej momencie. Warto skoncentrować się na etapie bieżącym oraz nie wybiegać zbyt daleko w przyszłość. Jeśli to zrobisz, może Cię ominąć coś istotnego i przełomowego :)
Powodzenia!
Bibliografia
- B.R. Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Gliwice 2015.
- Źródło internetowe: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-design-thinking-czym-jest [odczyt: 05.08.2019].
- Źródło internetowe: http://designthinking.pl/co-to-jest-design-thinking/ [odczyt: 05.08.2019].
Przeczytaj również:
- Autor: Agnieszka Unzeitig
- Data: 13 lis 2019
- Tagi: brainstorm, design thinking, projekty, strategia, zespół