Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to sekwencja ulepszeń widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwarek internetowych (przede wszystkim Google). Ogólnie rzecz biorąc, im wyżej jest Twoja witryna na stronie wyników wyszukiwania, tym więcej osób ma szansę ją zobaczyć.
Wysoka pozycja Twojej witryny zależy od wielu czynników: reguł i algorytmów działania wyszukiwarki, słów kluczowych wpisywanych w Google, struktury linków wewnętrznych i zewnętrznych, certyfikatów SSL itp. Jak widać, jest to złożony mechanizm.
Nawet jeśli dzięki SEO Twoja witryna pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, współczynnik klikalności może nadal być niski – CTR poniżej 4% oznacza, że uzyskujesz naprawdę mały ruch, co prawdopodobnie znajduje odzwierciedlenie w statystykach Twojej firmy i… przychodach.
JAK TO ZMIENIĆ?
Zapomnij o SEO, które znasz do tej pory.
Tak, dobrze to przeczytałeś/aś. Zapomnij o sztampowych złotych zasadach SEO, które wielokrotnie widziałeś/aś w Internecie i skup się na technikach optymalizacji, które spowodują przyciągnięcie lepiej ukierunkowanych użytkowników do Twojej witryny, zachowując wysoką pozycję w SERP (Search Engine Result Page, inaczej strona wyników wyszukiwania).
Jeśli chcesz wiedzieć, jak sprawić, by Twoja witryna była widoczna i często klikana, to jesteś we właściwym miejscu.
WYRÓŻNIJ SIĘ W WYNIKACH WYSZUKIWANIA
Kiedy czegoś potrzebujesz – informacji, produktu, recenzji – co jest pierwszą rzeczą, którą zwykle robisz? Prawdopodobnie wpisujesz zapytanie w wyszukiwarkę, prawda? Cóż, 93% doświadczeń online zaczyna się w ten sposób. Po uzyskaniu wyników kolejnym krokiem jest kliknięcie jednego (lub więcej) z nich.
Zostańmy tu trochę dłużej. Jakie elementy lub okoliczności decydują o wyborze konkretnego linku?
W dalszej części tego artykułu zidentyfikujemy czynniki, które naszym zdaniem wpływają na proces podejmowania decyzji o kliknięciu. Naszym celem jest wskazanie konkretnych technik, które zapewniają wysoką pozycję w SERPach i jednocześnie wysoki CTR.
A CO Z REKLAMAMI PŁATNYMI W WYSZUKIWARCE?
Dzięki nim Twoja witryna będzie widoczna na górze wyników wyszukiwania, o ile za to zapłacisz. Jednak na dłuższą metę wyszukiwanie organiczne jest bardziej opłacalne i oferuje lepszą wartość. Naturalny ruch przyciąga do Twojej witryny lepiej dopasowanych i bardziej zaangażowanych użytkowników, co zapewnia większą wiarygodność i przewagę konkurencyjną.
SEO ma ~ 20 razy większe możliwości generowania ruchu niż reklamy PPC na urządzeniach mobilnych i komputerach stacjonarnych – zostało to udowodnione przez Moz, firmę oferującą subskrypcje oprogramowania do marketingu przychodzącego i analizy marketingowej.
Działania prowadzące do poprawy pozycji wyszukiwania można podzielić na dwie kategorie:
- Optymalizacje bezpośrednio wpływające na pozycję w SERPach,
- Zmiany wpływające na zachowanie osób, które widzą listę wyników wyszukiwania.
Dopiero połączenie jednego z drugim przynosi cenne i długoterminowe efekty bez wydawania pieniędzy. Co więcej, takie zmiany jak modyfikacja tagów tytułowych dają natychmiastowe efekty.
TAGI TYTUŁOWE – PIERWSZE WRAŻENIE
Przez tagi tytułowe rozumiemy wszystkie słowa, które znajdują się w tytule (i tylko tytule) wyniku wyszukiwania. Jest to pierwszy kontakt między marką, a poszukiwaczami. Tytuł jest główną częścią procesu decyzyjnego i często to od niego zależy czy użytkownicy klikną Twój wynik, czy nie, dlatego warto go dobrze zoptymalizować. Tak wygląda początek każdego związku – liczy się pierwsze wrażenie!
Tagi tytułowe dają silny sygnał o czym jest strona oraz zapewniają lepsze zrozumienie treści witryny zarówno osobom, jak i robotom wyszukiwarek. Sprawienie, by tagi były chwytliwe i wyróżniające się prowadzi do wysokiej pozycji w SERPach i zwiększają szanse, że ludzie je klikną.
Pomyśl o tytułach jak o bezpośrednich wiadomościach skierowanych do Twoich idealnych klientów. Aby zwiększyć liczbę kliknięć, twórz je zgodnie z kilkoma zasadami:
- Tagi tytułu to esencja Twoich stron. Powinny zawierać szczegółowe informacje o tym, co ludzie znajdą na witrynie po kliknięciu.
- Suma wszystkich znaków ze spacjami nie powinna przekraczać 90 znaków. Jeśli Twój tytuł jest za długi, wyszukiwarki mogą go przerwać.
- Tagi tytułowe muszą zawierać słowa kluczowe – im bardziej frontalne jest ich położenie, tym lepiej. Jednak przesadzanie z nimi jest niepotrzebne i przynosi efekt przeciwny do zamierzonego.
Dlaczego wszędzie używam formy liczby mnogiej – „tytuły”? Nie bez powodu.
Każda strona w Twojej witrynie jest niepowtarzalna, a tytuły powinny to odzwierciedlać. Upewnij się, że dostosowałeś tagi tytułowe na każdej stronie swojej witryny, tak aby dokładnie opisywały zawartość danej strony. Ryan Stewart z firmy Webris zaleca nieco inną taktykę tworzenia tagów tytułowych dla stron głównych i stron docelowych:
Strona główna: Nazwa marki + Podstawowe słowo kluczowe + Dodatkowe słowo kluczowe
Landing page: podstawowe słowo kluczowe + drugie słowo kluczowe + nazwa marki
Interesującym pomysłem, aby zwiększyć swoją widoczność wśród pozostałych wyników wyszukiwania, jest użycie znaków specjalnych; # / – &:% – które drastycznie pomagają przełamać wizualną monotonię SERP. Z technicznego punktu widzenia nie wpłynie to na pozycję w wyszukiwarce, ale zapewni wyróżnienie wśród konkurentów.
Aby skutecznie realizować te taktyki, najpierw musisz zidentyfikować słowa kluczowe związane z Twoją marką i słowa kluczowe, których ludzie zwykle szukają. Kluczem jest zrozumienie potrzeb szukających, języka, którym się posługują i rodzaju poszukiwanych treści. Porozmawiaj z klientami, zajrzyj na fora lub grupy w mediach społecznościowych.
Możesz dostosować kampanie w wyszukiwarkach, rozpoczynając własne badanie słów kluczowych za pomocą narzędzia o nazwie Planer słów kluczowych od Google. Jest świetny zarówno do płatnych, jak i bezpłatnych wyników wyszukiwania, a także całkowicie darmowy. Następnie możesz przetestować inny, na przykład Keyword Explorer utworzony przez ekspertów SEO z Moz.
Wskazówka: jeśli chcesz przyciągać kliknięcia od dobrze dobranych użytkowników, którzy wiedzą, czego szukają, skup się na rozbudowanych słowach kluczowych. Są bardziej precyzyjne i zwiększą liczbę klientów, którzy są głębiej w lejku sprzedażowym.
JAK ZNALEŹĆ WŁAŚCIWE SŁOWA KLUCZOWE W KILKU PROSTYCH KROKACH?
Przedsiębiorcy często zadają sobie pytanie, które słowa kluczowe pomogą im w optymalizacji SEO. Odpowiedź jest bliżej, niż im się wydaje; wystarczy rzucić okiem na konkurencję. I tutaj pierwsze miejsce zajmuje Planer słów kluczowych Google. Dzięki temu narzędziu możesz zobaczyć, jakich słów kluczowych używają Twoi konkurenci w swojej strategii pozycjonowania w sieci. Celem jest pożyczenie ich pomysłów, choćby na chwilę.
- Uruchom Planer słów kluczowych.
- Kliknij „Znajdź nowe słowa kluczowe”, a następnie wpisz adres konkurencyjnej witryny.
- Aby dać przykład, sprawdzimy, jak popularne są wyniki wyszukiwania związane z firmą Apple. Dlatego wpisujemy następujący adres URL na pasku narzędzi wyszukiwania: www.apple.com
- Następnie klikamy „Rozpocznij” i otrzymujemy całą listę propozycji słów kluczowych wraz z graficzną reprezentacją aktualnego trendu wyszukiwania oraz liczbą wyszukiwań, co daje nam przegląd popularności fraz.
Listę uzyskanych w ten sposób fraz można pobrać klikając przycisk „Pobierz pomysły na słowa kluczowe”. Pobrany plik .csv można zaimportować do programu Excel, gdzie można zarządzać listą słów kluczowych, np. Sortować je według liczby wyszukiwań.
Dzięki temu szybkiemu i łatwemu sposobowi możesz mieć doskonały punkt zaczepienia do tworzenia wysokiej jakości listy słów kluczowych dla Twojej firmy.
Główną zaletą zmian tagów tytułów jest ich natychmiastowy wpływ na rankingi serwisu – zarówno spadki, jak i podwyżki. Dlatego wszystkie modyfikacje wymagają ścisłej kontroli i mierzenia, jak wpływają na naszą pozycję w SERP oraz CTR.
CZY META-OPISY RÓWNIEŻ WPŁYWAJĄ NA SEO I POZYCJĘ W SERP?
Opisy meta nie są uwzględniane w algorytmach rankingowych Google, jednak mają wpływ na CTR strony, co może zwiększyć jej pozycję w rankingu. Tak jak tagi tytułowe, meta-opisy również pozwalają osobom i wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony. To krótkie podsumowanie strony internetowej pełni funkcję tekstu reklamowego, a jego celem jest zachęcenie ludzi do kliknięcia.
Wskazówka: słowa kluczowe Google i innych wyszukiwarek są pogrubione w metaopisie, gdy pasują do wyszukiwanych haseł, co może przyciągnąć uwagę. Jak najdokładniej dopasuj opisy do wyszukiwanych haseł, aby zmaksymalizować współczynniki klikalności na stronach wyników wyszukiwania.
Podobnie jak w przypadku tagów tytułów, ważne jest, aby meta-opisy na każdej stronie były niepowtarzalne i dostosowywały się do zawartości strony.
LINKI ZWROTNE – WYCZYŚĆ JE
Jeśli wiele witryn zawiera linki do Twojej witryny, do wyszukiwarek wysyłany jest wyraźny sygnał:„Hej, Google, spójrz, ile stron zawiera linki do tej witryny, to coś wartościowego! Postawmy to wyżej”.
Linki zwrotne z innych witryn mają ogromny wpływ na historyczne pozycje stron. Jeśli odpowiednie witryny zawierają linki do Twoich stron, Twoja marka otrzymuje „specjalne punkty” od Google. W rezultacie podczas procesu wyszukiwania Twoja domena uzyskuje wyższe pozycje w rankingu.
CO OZNACZAJĄ „ODPOWIEDNIE WITRYNY INTERNETOWE”?
Załóżmy, że prowadzisz sklep sportowy i masz wiele linków przychodzących ze stron poświęconych samochodom. To jest moment, w którym Google mówi:
„Coś jest nie tak. Jeszcze Ci nie ufam!”
A następnie usuwa twoją witrynę z indeksu Google lub dewaluuje twoje rankingi.
Gdy algorytm stwierdzi, że Twoja witryna ma wiele linków zwrotnych z miejsc niezwiązanych z tematem, potencjał Twojej strony zostanie zmniejszony. Linki zwrotne, które prowadzą do Twojej witryny ze spamerskich lub niskiej jakości stron, nazywane są złymi linkami i szkodzą Twojej domenie. Linki powinny zawsze pochodzić z witryn o podobnej tematyce. W przypadku sklepu sportowego dobry link zwrotny pochodzi np. ze strony internetowej poświęconej piłce nożnej.Aby zyskać zaufanie wyszukiwarki, a co za tym idzie, pojawiać się wyżej w SERPach, konieczne jest znalezienie i usunięcie złych linków zwrotnych prowadzących do Twojej witryny. Możesz to zrobić dzięki Google Search Console. To narzędzie jest bezpłatną usługą, która pomaga monitorować, utrzymywać i rozwiązywać problemy związane z obecnością Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Po połączeniu go z Google Analytics otrzymasz bardzo ważne dane o wyszukiwaniu w serwisie, frazach, słowach kluczowych, pozycjach itp.
CZY MOŻNA BYĆ BARDZO WYSOKO W GOOGLE BEZ LINKÓW ZWROTNYCH?
Tak, chociaż nadal jest to powiązane z linkami. Zbudowanie silnej struktury linków wewnętrznych zwiększa szansę na pojawianie się wyżej w wyszukiwarkach. Polega to na tym, że podstrony o mocnej treści są ułożone w struktury, które przechodzą od szczegółowych do ogólnych. Spójrz na tę tabelę:
Chodzi o to, że każda podstrona typu 1 zbiera wartość z wielu mniejszych, bardziej szczegółowych podstron (typ 2 i 3). Gdy podstrona typu 1 prowadzi do strony głównej, Google otrzymuje sygnał, że wiele interesujących i szczegółowych podstron na przekazuje wartość do Twojej strony głównej.
Taka struktura witryny buduje zaufanie między wyszukiwarką a Twoimi stronami, które stają się dla niej bardziej warte uwagi. Jest jeszcze jedna rzecz, która może to pogłębić.
ŚWIADOMOŚĆ MARKI
Wyobraź sobie, że szukasz jakiegoś produktu. Jednym z wyników jest marka, którą znasz lub o której słyszałeś, a innym marka, z którą nie masz żadnego związku. Który byś kliknął?
Nie ma znaczenia, jak dobrze znasz pierwszą markę – klikniesz ją, ponieważ z tyłu głowy pojawi się mała informacja o tej marce. Twoja rola jako przedsiębiorcy polega na upewnieniu się, że ludzie mają w pamięci Twoją firmę.
Kiedy tworzysz świetne treści i ciekawie prowadzisz swoją markę w mediach społecznościowych, internet zaczyna o tobie mówić. Każda pozytywna opinia o Twojej marce ma duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce.
JAK TO DZIAŁA?
Im lepsze masz opinie, tym więcej osób Cię szuka i tym wyżej Google umieszcza Twoją witrynę. W podobny sposób działa budowanie rozpoznawalności marki dzięki mediom społecznościowym takim jak Instagram czy Facebook (w zależności od grupy docelowej). Ludzie widzą w swoim kanale aktualności ciekawy post, a następnie szukają Twojej firmy w wyszukiwarce, żeby dowiedzieć się o niej więcej. W rezultacie Google dostaje silny sygnał, że ludzie szukają Twojej marki, więc może być ona czymś ważnym i wartościowym.
- PODWÓJNE ZAUFANIE
Jakiś czas temu, aby utrzymać się na rynku, firmy musiały budować zaufanie tylko do ludzi. Dziś powinni budować je także z Google.
Optymalizacja tagów tytułowych i meta-opisów, dbanie o jakość linków zwrotnych i budowanie odpowiedniej struktury strony internetowej to sposoby na rozwiązanie tego drugiego problemu. Oszałamiające i długotrwałe efekty można osiągnąć, ulepszając oba z nich. Jest jedna magiczna, siła, której żadna aktualizacja algorytmu nie może zmienić – posiadanie fanów marki po swojej stronie.
Chcecie więcej? Przeczytajcie nasze inne artykuły:
- Autor: Paulina Kubala-Chuchnowska
- Data: 5 paź 2020
- Tagi: marketing, SEO