Strategie prowadzenia profili na LinkedIn dla biznesu

To nie jest artykuł, który opisuje proces zakładania konta firmowego na LinkedIn. Ani taki, który udowadnia, że ten portal jest najlepszym miejscem do reklamowania swojej działalności. To tekst dla osób, które prowadzą tutaj konta firmowe i doskonale zdają sobie sprawę z potencjału biznesowego tego miejsca, ale potrzebują inspiracji w konkretnych działaniach związanych z prowadzeniem takiego profilu.

Ile razy zdarzyło ci się opublikować post na koncie firmowym tylko dlatego, że od dawna świeciło ono pustkami? Jak często tematy, o których piszesz są po prostu przypadkowe? Albo publikujesz tylko wtedy, kiedy obchodzimy jakieś święto, nawet nietypowe? A może profil od momentu powstania tak naprawdę nie jest aktywny?

Jeśli twoje wpisy nie są regularne, przychodzą ci z trudem lub nie ma ich wcale, to w ogóle nie oznacza, że brakuje ci kreatywności. Nie świadczy to też o tym (a słyszymy ten argument dość często), że w twojej firmie nie dzieje się nic, czym warto podzielić się ze światem.

W tworzeniu ciekawego contentu, bez względu na portal społecznościowy, wcale nie chodzi ani o twórcę i domniemany brak inwencji twórczej, ani o to, że firmie brakuje potencjału, aby zawojować social media. Chodzi o coś zupełnie innego – o strategię.

Słowo-klucz: strategia

To nic innego jak spójny plan działania, stworzony w oparciu o szczegółową analizę grupy docelowej i jej potrzeb, realizowany w konkretnym celu. Stawką jest zbudowanie przewagi konkurencyjnej, zdobycie nowych klientów i osiągnięcie lepszych wyników.

W zasadzie całość tej definicji można przenieść także na grunt social mediów i tworzenia strategii prowadzenia profilu dla biznesu na LinkedIn. Wciąż chodzi o:

  • sprecyzowanie celu, czyli określenie mierzalnego zakończenia działań, do którego dążymy (czy bardziej chcemy budować świadomości marki, tworzyć społeczności wokół niej czy generować leady?),
  • przeanalizowanie grupy docelowej, czyli zastanowienie się do jakich odbiorców chcemy skierować nasze treści (kto jest twoim idealnym klientem, z jakim wyzwaniem się mierzy, czego potrzebuje i przede wszystkim, jak twoja firma może mu pomóc?),
  • stworzenie planu działania, czyli ustalenie tematów jakie chcemy podejmować i zastanowienie się nad częstotliwością publikacji (jaki rodzaj treści będzie najodpowiedniejszy i najlepiej zaangażuje docelowych odbiorców?).

Analiza wyżej wymienionych kwestii wraz z odpowiedziami na wszystkie pytania sprawi, że nadasz swoim działaniom kierunek: pozbędziesz się chaosu tematycznego na profilu firmowym, zaczniesz regularnie mówić do konkretnego odbiorcy z określoną intencją. Bo strategia, o której teraz mówimy, to nic innego niż odpowiedź na pytanie o to, jak prowadzić konto firmowe na LinkedIn.

Jedna strategia czy wiele strategii?

Według najnowszych danych LinkedIn jest portalem, na którym znajduje się 60 milionów stron firmowych reprezentowanych przez 400 różnych branż. Wśród nich znajdują się sektory takie jak IT, konsulting, marketing, finanse, ale także takie, które nie od razu mogą kojarzyć się z tym portalem: przemysł, budownictwo, organizacje związane z bezpieczeństwem publicznym czy nawet rolnictwo.

Jakie możemy z tego wysnuć wnioski?

Po pierwsze, LinkedIn jest bardzo pojemny tematycznie i biznesowo. To miejsce dla każdej firmy, bez względu na to, jak niszowy czy oryginalny jest jej produkt. Zawsze znajdzie się grupa osób, która będzie zainteresowana twoim przekazem, a w tym przypadku więcej nie znaczy lepiej. Pamiętaj, w przypadku social mediów zawsze sprawdza się zasada – lepiej mieć mniejszą, ale bardziej zaangażowaną grupę odbiorców, niż większą i mniej aktywną.

Po drugie, każde z przedsiębiorstw obecnych w sieci, nawet jeśli nieznacznie, zawsze będzie różnić się od drugiego, a więc potrzebuje innej, swojej własnej, indywidualnej strategii. Bo sposobów na skuteczną komunikację w social mediach jest dokładnie tyle, ile firm, które je prowadzą. Dlatego też pole do szukania pomysłów i inspiracji jest ogromne. Firma, którą reprezentujesz, oferowany przez nią produkt, pracownicy – wszystko to tworzy unikalny ekosystem, pośród którego znajduje się potencjał, pomysł, punkt wyjścia. Coś, co może stanowić trzon komunikacji. Trzeba tylko umieć to znaleźć.

 

Kilka z wielu możliwości

Aby ci to ułatwić, przygotowaliśmy garść inspiracji. Istnieje bardzo wiele sposobów na przyciągnięcie uwagi obserwatorów. Poniżej znajdziesz kilka przykładowych strategii, z których możesz zaczerpnąć coś dobrego dla swojego profilu.

Strategia 1. Sprzedaż

Cel: generowanie leadów sprzedażowych.
Odbiorcy: potencjalni klienci/kontrahenci zainteresowani produktem/usługą.
Treści: o charakterze wiedzowym, związane z produktem/usługą, a także wartościami firmy.
Przykład: PZU

LinkedIn to świetne narzędzie sprzedażowe, przy czym należy zaznaczyć, że nie chodzi dosłownie o dokonywanie transakcji. Profil firmowy na tej platformie to zaledwie jeden z wielu punktów styku z marką, etap podczas podróży klienta. Aby uczynić go skutecznym, skup się na:

  1. Dzieleniu się wiedzą. Tworzenie wszelkich treści pomocniczych, poradników, materiałów edukacyjnych, związanych z branżą, produktem czy usługą to świetna okazja do zebrania leadów sprzedażowych.
  2. Komunikowaniu wartości. Profil firmowy pełni rolę business-proof dla odbiorców. Dzięki niemu, zarówno potencjalni klienci jak i kontrahenci mogą przekonać się, czy dane przedsiębiorstwo działa zgodnie z ich wartościami i czy satysfakcjonuje ich jego potencjał biznesowy, który komunikuje na platformie.

Strategia 2. Zatrudnienie

Cel: znalezienie pracowników, budowania wizerunku jako atrakcyjnego pracodawcy.
Odbiorcy: osoby z branży otwarte na znalezienie lub zmianę pracy.
Treści: oferty pracy, szczegóły związane z pracą w firmie: stanowiska, działy, kultura organizacyjna.
Przykład: Urząd Komunikacji Elektronicznej

Dla wielu LinkedIn jest przede wszystkim platformą służącą oferowaniu i szukaniu pracy. Mimo, że jego znaczenie wyszło daleko poza tę sferę, to wciąż rekrutacja pozostaje mocnym filarem tego medium. Jeśli chcesz za pomocą LinkedIn przyciągnąć pracowników, sprowadź komunikację do dwóch sfer.

  • Przedstaw ludzi, którzy tworzą firmę. Chwal się pracownikami, doceniaj i wyróżniaj. Osią komunikacji powinny być ich historie, doświadczenia i dokonania.
  • Pokaż szczegóły związane z pracą i firmą: codzienność, kulturę organizacji, atmosferę. Zrób to tak, aby wzbudzić w odbiorcy szczerą chęć pracy w zespole.

Strategia 3. Rozrywka

Cel: zwiększenie widoczności i zaangażowania użytkowników, ocieplenie wizerunku.
Odbiorcy: wszyscy, choć szczególnie osoby w jakiś sposób zainteresowane branżą.
Treści: lekkie i humorystyczne: memy branżowe, żarty, ciekawostki i anegdoty.
Przykład: HRejterzy

Niezwykle trudna strategia, której wybór może się bardzo opłacać, choć nie będzie pasował do wielu marek. Stworzenie humorystycznego wizerunku wymaga nieco eksperymentowania z rodzajem żartobliwych treści. Należy jednak pamiętać o zachowaniu profesjonalizmu i unikaniu kontrowersyjnych tematów. Content z tej kategorii należy dobierać z dużym wyczuciem.

Strategia 4. Ekspert

Cel: budowanie pozycji eksperta w branży.
Odbiorcy: wszyscy związane z twoją dziedziną.
Treści: wiedzowe, oparte na danych: analizy, badania, raporty.
Przykład: Brand24

Budowanie pozycji eksperta opiera się przede wszystkim na pokazaniu światu jakości przedsiębiorstwa i przekonaniu ludzi, że jest ono liderem w swojej branży. Możesz pochwalić się, że to najodpowiedniejsza firma w danej dziedzinie, że ma najlepsze wyniki, że zdobyła nagrodę, że osiągnęła jakiś rezultat lub odkryła coś, ale także jest świetnym pracodawcą czy wykonawcą usługi. Nie możesz jednak ogłosić żadnego z tych stwierdzeń bez poparcia go twardymi danymi.

A więc przyda się tu wszystko, co wskazuje na wartość firmy, a czego nie można podważyć: analizy, badania firmowe, raporty branżowe, studia przypadku, rankingi, opinie klientów, nagrody, historie sukcesu. Pole możliwości jest ogromne.

Strategia 5. Biuro prasowe

Cel: budowanie wizerunku.
Odbiorcy: media, liderzy opinii.
Treści: newsy branżowe i bieżące informacje o firmie: o sukcesach, zmianach, wyzwaniach stojących przed firmą i jej pracownikami.
Przykład: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Firmowy profil na LinkedIn może być także czymś w rodzaju wirtualnego biura prasowego skupiającego się przede wszystkim na tym, co się aktualnie dzieje zarówno w firmie, jak i szerzej, w całej branży. Na tego typu profile zwykle decydują się korporacje lub instytucje publiczne, które mają narzucone określone procedury współpracy z klientami czy dziennikarzami. Ich komunikacja ma charakter przede wszystkim informacyjny, a wpisy przypominają notki prasowe.

Ciąg dalszy

Pracując nad strategią komunikacji na LinkedIn musisz pamiętać, że powinna być ona dynamiczna i elastyczna, aby umożliwić reagowanie na bieżące wydarzenia oraz szybkie dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań użytkowników. Dlatego też stałe monitorowanie wyników działań oraz regularne dostosowywanie strategii do nowych wyzwań i możliwości są kluczowymi elementami skutecznej obecności firmy na tym portalu.

  • Śledź statystyki swojej strony firmowej, żeby zauważyć, jakie treści generują najwięcej zaangażowania, a które nie wywołują żadnej reakcji.
  • Dostosuj swoją strategię do otrzymanych danych i wniosków, wyciągniętych na ich na podstawie. Jeżeli treści nie generują zaangażowania, zmień nieco podejście i spróbuj czegoś innego.
  • Regularnie aktualizuj swoją stronę firmową, aby zawsze zawierała tylko najnowsze i zgodne z prawdą informacje.

I pamiętaj, sukces profilu biznesowego na LinkedIn nie opiera się na tym, aby kopiować czyjąś strategię, ale aby stworzyć swoją własną unikatową linię komunikacji, która będzie skuteczna dla twojej firmy.

KONTAKT Z KOMUKONCEPT:

Porozmawiajmy o tym, co w Twojej firmie wymaga najszybszych działań

 

Zapewniamy:

  • wysyłkę oferty dopiero wtedy, kiedy zrozumiemy Twój biznes
  • modułową ofertę
  • doświadczenie w marketingu B2B
  • bliski kontakt z top managerami
  • consultingowe podejście
  • znajmość marketingu i technologii.
Aleksandra Dzwierzyńska

Aleksandra Dzwierzyńska

Head of Social

ola@komukoncept.pl

Michał Opydo

Michał Opydo

Managing Director

michal@komukoncept.pl