Kreatywność i motywacja. Dwa słowa, które czasami wychodzą nam bokiem. Codziennie wymaga się od nas jednego i drugiego. Jak zapewnić sobie spokój ducha w temacie pomysłów na posty na bloga? Wystarczy podejść do tego systemowo, odrobić pracę domową z tego artykułu i mieć plan na najbliższe sześć miesięcy, a nawet rok. Przeczytajcie, jakie czynności pozwolą Wam skupić się na tworzeniu najważniejszych treści dla waszych czytelników.
Dlaczego pisanie artykułów na bloga jest ważne?
Budowanie zainteresowania i zaufania poprzez wpisy na blogu
Po pierwsze, jeśli tworzycie treści, które są wartościowe, potrzebne, to one będą przyciągać czytelników na stronę. Artykuły są łatwym sposobem na skierowanie odbiorców z góry i środka lejka marketingowego. To ważna część budowania zaufania. No bo wyobraźcie sobie, że ktoś wpisuje w wujka Google hasło „dieta keto dla aktywnych wegetarian”. W wynikach pokaże się ponad 40 000 wyników. Załóżmy, że delikwent wybierze akurat wasz artykuł. Wygraliście życie! Przeczyta go, zaciekawi się, powie pod nosem „no, no, Ci to mają wiedzę, że ho ho!”. ukontentowany, wejdzie jeszcze na kolejny wasz artykuł, tym razem z przepisami wege na cały tydzień.
Zaczynacie się jawić w jego głowie, jako marka, która zna się na dietach, dostarcza przepisów (a wiadomo, że mało kto ma teraz czas na wymyślanie jadłospisu). Jeśli przejdziecie ten test, to ta osoba będzie do was powracać. I jeśli jesteście firmą z cateringiem dietetycznym lub jesteście psychodietetykiem, to w przyszłości może skorzysta z waszych usług.
Pozycjonowanie strony poprzez artykuły na blogu
Samo napisanie artykułu nie wystarczy wam do tego, żeby odbiorca kliknął akurat w wasz link. Byłoby miło, żeby ten link znalazł się na pierwszej stronie wyszukiwarki. No, chociaż na drugiej. Ale na pierwszej jest lepiej. Jak to zrobić?
Jeśli nigdy nie mieliście do czynienia z pojęciem pozycjonowania treści, to po krótce to wyjaśnię.
Pozycjonowanie to nie jedna, a raczej zbiór wielu czynności, które trzeba wykonać przed, w trakcie i po napisaniu artykułu na bloga. Dzięki nim, macie dużą szansę na to, że wasze wpisy pojawią się „wysoko” u wujka Google i dzięki temu zwiększycie ruch na stronę. Następnie, zwróćcie uwagę na kluczowe frazy, które mają „wybić” wasz wpis:
- Czy słowa kluczowe pojawiają się w tytule, we wstępie, w podtytułach, w treści właściwej?
- Czy używacie linków zewnętrznych i wewnętrznych?
- Czy zaczynacie pracę nad blogiem od sprawdzenia danych w: Google Analyticsie, Google Search Console, wyszukiwarce Google, czy innych stronach, które pozwolą sprawdzić, jakim językiem i hasłami posługują się wasi odbiorcy?
- Różnicujecie tytuł w zależności od miejsca (tytuł na blogu, adres URL, tytuł w wynikach wyszukiwania itd.)?
- Jeśli macie Wordpresa, to czy używacie wtyczki SEO Yoast?
- Czy wasza strona szybko się ładuje?
- Macie dobrze ułożoną strukturę strony?
Pozycjonowanie to temat rzeka, tutaj chciałam tylko zaznaczyć ten aspekt. Powyższe wypunktowania to nie są wszystkie elementy pozycjonowania. Jest tego o niebo więcej!
Skąd wiedzieć co pisać na blogu, żeby przyciągnąć czytelników?
Mam nadzieję, że już wiecie, dlaczego warto tworzyć wartościowe artykułu. Dobrze! Teraz pora na rozwikłanie kolejnej zagadki: skąd czerpać inspirację na tematy postów? Sposobów jest sporo! Poniżej znajdziecie listę czynności, które możecie wykonać i mieć przygotowany plan na tematy artykułów na najbliższe pół roku (co najmniej!).
Stworzenie persony – czyli wybór grupy docelowej
Czyli inaczej grup odbiorców, do których będziecie kierować treści. Jeśli jeszcze nie odrobiliście pracy domowej z tworzenia strategii marki, to teraz jest czas, żeby to nadrobić.
Zastanówcie się:
- „po co nasza firma / marka istnieje”,
- „dla kogo istnieje”,
- „na potrzeby jakiej grupy odpowiadamy”,
- „jakie nasza persona ma wyzwania/problemy, które możemy rozwiązać”.
Stwórzcie 2-3 persony, nadajcie im imiona, napiszcie gdzie mieszkają, ile mają lat, ile zarabiają.
Wywiady i ankiety
Następnie, po stworzeniu makiet, pasuje sprawdzić, czy to, co wymyśliliście ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Wyjdźcie do swoich odbiorców i wyślijcie im ankietę online lub przeprowadźcie wywiady pogłębione (a najlepiej połączcie te dwie czynności).
W ankiecie przygotujcie pytania zarówno otwarte, jak i zamknięte oraz jedno- i wielokrotnego wyboru. Ułóżcie je tak, żeby na koniec dostać odpowiedzi, które będą rewidować wasze założenia dotyczące każdej persony.
W wywiadach pogłębionych możecie sobie pozwolić na dopytywanie, uszczegóławianie. W takich rozmowach często wychodzi mnóstwo tematów, które mogą się nadać na artykuł na bloga.
Zarówno w ankietach i wywiadach dobrze jeśli pojawią się pytania, które pozwolą wam wyodrębnić tematy na bloga, np.:
- jakiej wiedzy w temacie zdrowego odżywiania Ci brakuje?
- z jakim tematem w zakresie sportu miałaś ostatnio problem? (ćwiczenia, stabilizacja, motywacja)
- z jakimi wyzwaniami spotykasz się w pracy w temacie zarządzania zespołem?
Na koniec, ważne jest, żeby po przeanalizowaniu ankiet i wywiadów powrócić do poprzednio przygotowanych person i nanieść niezbędne, nowe informacje lub usunąć te, które okazały się błędne.
Przydatne narzędzie do tworzenia tematów na bloga – Value Proposition Canva
Do opisu i wizualizacji persony najlepiej użyć różnych kanw. Podrzucę wam jedną z wielu, na których pracujemy w KomuKoncept: Value Proposition Canva, czyli inaczej Szablon Propozycji Wartości, który wygląda tak:
Na początek zacznijcie od opisania tej osoby, potem przejdźcie przez zadania do wykonania, dolegliwości i potencjalne korzyści. Następnie wypełnijcie kwadrat. Powstanie wam piękna kanwa, która będzie świetnym narzędziem, po które będziecie mogli sięgnąć w czasie pracy nad swoim planem contentowym.
Insight, obserwacja w naturalnym środowisku, social listening
Insight, czyli po prostu cytat od klienta. Faktyczne słowa, zdania, których używa wasza persona. Skąd go wziąć? Częściowo, już go macie – wczytajcie się w ankiety i wywiady i wyciągnijcie z nich zdania, wycinki zdań, które najlepiej charakteryzują dany temat (problem klienta, jego przemyślenia, opinie, przekonania).
Poza tym możecie posłużyć się Internetem i zrobić tzw. „social listening”, czyli słuchanie o tym, co odbiorcy już mówią o waszej marce. Możecie to zrobić „ręcznie” poprzez sprawdzenie opinii i recenzji na Googlach czy Facebooku. Możecie też posłużyć się narzędziami, które za niewielką opłatą będą monitorować całą sieć i przeszukiwać ją pod kątem haseł dla waszego brandu. Polecamy w szczególności Brand24, SentiOne czy Newspoint.
Istotnym jest, żeby posłuchać odbiorców nie tylko w Internecie. Jeśli macie możliwość „słuchania” na żywo, bo np. prowadzicie restaurację, sklep z butami czy przychodnię, to waszym obowiązkiem jest słuchanie klientów. Pytajcie ich bezpośrednio, obserwujcie ich z drugiego planu. Zwracajcie uwagę na to, jak się zachowują, co ich irytuje, czy wychodzą od was zadowoleni.
Moc haseł wpisywanych do wyszukiwarek – pomysły na bloga na wyciągnięcie klawiatury
To kopalnia wiedzy i inspiracji. Użytkownicy Internetu, chcąc nie chcąc, zostawiają wam mnóstwo tematów, na które możecie się rozpisywać na swoim blogu. Przed przystąpieniem do pisania treści wykonajcie poniższe czynności.
Czego potrzebuje odbiorca? Zapytaj Google
Wystarczy, że wpiszecie w Google temat, którym się zajmujecie, albo taki, którym wasi odbiorcy mogą się interesować, np.: „dieta wegetariańska” i przewiniecie pierwszą stronę wyników na sam dół:
Waszym oczom ukaże się piękna lista proponowanych haseł, które są związane z hasłem głównym. Kilka dodatkowych tematów razem z tytułami są gotowe!
Google Search Console
Google Search Console to narzędzie od Google, które pomoże wam optymalizować stronę w wyszukiwarce. Bardzo fajną funkcją GSC jest zakładka „Skuteczność”, w której możecie przeanalizować, przez jakie hasła znajdują waszą stronę odbiorcy.
Narzędzia do planowania słów kluczowych
Soovle pokazuje wyniki z Google, Yahoo, Binga, YouTube, Wikipedii oraz Amazonu.
AnswerThePublic to narzędzie, które w swojej darmowej opcji pozwala na wpisanie kilku haseł i otrzymanie dla nich wyników. Jedyne, co musicie zrobić to wybrać kraj oraz język i wpisać interesujące was hasło. Dla zilustrowania wpisaliśmy hasło „alergia” i oto, jakie wyniki nam się pokazały:
Wyniki w AnswerThePublic dostajecie w kilku kategoriach: pytania, porównania, przyimki, powiązane i spis alfabetyczny. To kolejna kopalnia wiedzy na wasze pomysły na artykuły!
Oprócz tych narzędzi sprawdźcie jeszcze:
- Planer Słów Kluczowych Google – znajdziecie go w swoim koncie GoogleAds,
- Keyword.io,
- Google Trends.
Mając w zanadrzu powyższe narzędzia rozbijecie bank i poprawicie widoczność waszych blogowych wypracowań oraz znajdziecie tematy dopasowane do tego, co aktualnie jest wyszukiwane przez użytkowników.
Przykłady tematów i rodzajów postów na bloga
Nie zostawię was na początku drogi bez niczego. Przygotowałam krótki spis tematów i rodzajów wpisów, dzięki którym zaplanujecie najbliższe działania na blogu.
- Wywiady – przeprowadźcie wywiad z osobami z waszej branży. Zyskacie dodatkowy zasięg dla swoich wpisów, jeśli osoba, z którą przeprowadzaliście wywiad udostępni go u siebie.
- Artykuły ekspertów – nie musicie wszystkiego tworzyć sami. Zaproście do współpracy osoby, które szukają miejsc, w których będą mogły wykazać się wiedzą.
- Instrukcje i przepisy – wszystko, co zaczyna się od słów „jak” jest cenne.
- Listy, pomysły – 27 pomysłów na ozdobienie stołu wielkanocnego.
- Polecajki książkowe – podobno Polacy lubią czytać książki, tylko nie widać tego w rocznych statystykach.
- Prezentowniki – niezwykle przydatna rzecz dla zabieganych czytelników. Wy poświęcacie czas, żeby wybrać perełki na prezenty, a oni są wam wdzięczni do końca swych dni.
- Historie, case’y – „jak Filip zarobił 10 milionów w 3 miesiące”, „Poznaj historię klientów, którzy schudli dzięki naszej diecie”.
- Narzędzia do… – pracy zdalnej, pracy zespołowej, tworzenia strategii, zmontowania roweru, obróbki zdjęć, monitorowania nawyków.
- Rankingi – „najlepsze strony do wyszukiwania słów kluczowych”, „14 miejsc, które musisz odwiedzić w Polsce południowej”.
- Aktualności – z branży, z waszego tematu.
- Do pobrania – listy do sprzątania, 3 przepisy z diety keto, tygodniowy plan treningowy, checklisty.
- Testy – wrażenia z użytkowania telefonów, komputerów, ciuchów, samochodów, rowerów, aplikacji.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że powyższe „pomoce naukowe” sprawią, że wasze blogi zapełnią się wartościową treścią dla waszych klientów. Może się wydawać, że jest tego bardzo dużo. Ankiety, wywiady, narzędzia, obserwacje. No cóż, jestem zdania, że im więcej wykona się pracy przed przystąpieniem do pisania artykułów, tym będą one lepsze jakościowo i dopasowane do waszego targetu. Warto poświęcić czas na zbudowanie sprawdzonej bazy tematów!
Chcecie więcej? Przeczytajcie nasze inne artykuły:
- Sześć książek, dzięki którym rozwiniesz swoje umiejętności marketingowe
- Rób marketing tak, jak oni. Podsumowanie kulturalnych akcji marketingowych 2019, które skradły moje serce
- Spraw, by Twoja reklama była świetna. Czyli wprowadzenie do menadżera reklam Facebooka. Część 1
- Dowiedz się jak pozyskiwać fanów na Facebooku za darmo. W 3 minuty!
- Autor: Ola Dzwierzyńska
- Data: 7 maj 2020
- Tagi: SEO