Rolki na Instagramie szturmem wbiły się na nasze konta. Pojawiają się wszędzie, bez względu na to, czy je oglądasz, czy unikasz jak ognia. Jaki pożytek mogą przynieść Tobie i Twojemu biznesowi? Poznaj najważniejsze zasady tworzenia dobrych rolek!
Dlaczego warto tworzyć rolki?
Rolki na Instagramie (Instagram Reels) są nową (przynajmniej w Polsce) opcją serwisu Instagram. Wraz ze wzrostem popularności TikToka, nowego medium, gdzie użytkownicy mogą umieszczać krótkie, często zabawne filmiki w rytm muzyki, Instagram podjął decyzję o dodaniu podobnej opcji do swojego serwisu. Właściwie nie podobnej, a identycznej.
Jednak jaką przewagę mają rolki nad TikTokiem?
Duża część osób i firm już posiada profil na Instagramie, przez co nie muszą zakładać nowego konta i budować społeczności “od zera” – mogą wykorzystać zaangażowanie zgromadzonej już wcześniej widowni.
Po drugie – Instagram, jak sam przyznaje, jest obecnie na etapie bardzo mocnego promowania rolek. Pojawiają się one aż w 6 różnych sekcjach serwisu, często w miejscach, które wcześniej zarezerwowane były jedynie dla treści sponsorowanych. Oznacza to, że dzięki reelsom możemy osiągnąć bardzo duże organiczne zasięgi i dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców!
Jak robić rolki? Dobre praktyki
Żeby osiągnąć sukces nie wystarczy tworzyć cokolwiek – trzeba to robić z głową. Poniżej znajdziesz kilka zasad, które warto stosować i pamiętać o nich przy pracy nad filmikami.
Krótko i na temat
Przez długi czas najbardziej popularną formą wideo na Instagramie były Instastory – podzielone na 15-sekundowe odcinki filmy lub zdjęcia, które miały być namiastką prawdziwego życia. Wiele osób zaczęło wykorzystywać relacje do tworzenia contentu edukacyjnego, zamieszczało tam swoje przemyślenia, monologi (tzw. Gadająca głowa), czy trwające czasami kilka minut unboxingi. Reelsy służą do zupełnie czegoś innego. To ma być treść, którą przyswaja się ekspresowo. Średni czas wyświetlenia rolki wynosi 7-8 sekund! Co to oznacza? Że Twoja treść musi być maksymalnie skondensowana (masz do dyspozycji minutę), a pierwsze 2-3 sekundy będą kluczowe. W kolejnych podpunktach wytłumaczymy, jak dobrze je wykorzystać.
Chwytliwy nagłówek
Tak jak wspominaliśmy, pierwsze sekundy filmu zadecydują o tym, czy osoba, która trafi na Twojego reelsa zdecyduje się oglądać dalej, czy też przesunie palcem do kolejnego filmiku. Jednym ze sposobów na zatrzymanie uwagi jest zastosowanie nagłówku, który zapowie, co wydarzy się w dalszej części filmiku. Często używane są takie zwroty jak:
- 5 sposobów na…
- Jak zrobić…
- A wiedziałeś/aś, że…
Możemy też użyć trochę prowokujących “clickbaitów”, np.
- Jeszcze nigdy nie widziałeś/aś czegoś takiego!
- Całe życie robiłeś/aś to źle!
- Zdobyłem 15 tysięcy followersów w tydzień, zobacz jak!
Nagłówki powinno się umieszczać zarówno na samym początku reelsa, jak i na jego okładce. Możesz dodać do nich dźwięk (nagrać jak czytasz tytuł rolki) lub zostawić je w formie tekstowej.
Dynamiczne przejścia
W tym miejscu dochodzimy do prawdziwego sekretu rolek. To, co sprawia, że tak chętnie je oglądamy to zsynchronizowane z muzyką przejścia. Największe szanse powodzenia mają filmiki, w których już na samym początku dużo się dzieje. Muzyka jest rytmiczna, a razem z nią zmieniają się obrazy.
Niezbyt dobrą praktyką jest ustawianie na początku fragmentu, który trwa dłużej niż 3 sekundy. Tak jak wspominaliśmy, naszym zadaniem jest wciągnąć użytkownika, sprawić, że będzie chciał obejrzeć do końca. Jeśli przez pierwsze sekundy nic się ciekawego nie wydarzy, oglądający znudzi się i przewinie dalej.
Dobre przejścia są składową dwóch elementów – rytmicznej muzyki i zsynchronizowanej z nią, kreatywnej zmiany. O muzyce za moment powiemy więcej, za to ciekawe pomysły na przejścia znajdziesz nigdzie indziej jak w rolkach innych osób! Zapisuj je, myśl, jak możesz je zmodyfikować pod swoje potrzeby i twórz!
Muzyka
Muzyka to podstawa tego rodzaju filmów, używaj jej ZAWSZE! Nawet jeśli Twój reels polega na tym, że mówisz coś do kamery – dodaj w tle jakąś muzykę. Możesz ją regulować, jeśli nie chcesz, aby przeszkadzała w zrozumieniu Twojej mowy, ustaw jej głośność np. Na 5-10%. Jeśli użyjesz muzyki, która jest obecnie w trendach, Instagram będzie promował także Twojego reelsa, nawet jeżeli dany dźwięk nie gra w nim głównej roli.
Już wiesz, że warto używać tzw. Piosenek trendujących, czyli takich, które obecnie są często używane, ponieważ Instagram chętnie je promuje. Jednak jak ich szukać? Po pierwsze – oglądać rolki innych osób, szczególnie w zakładce eksploruj. Jeśli w ciągu kilkudziesięciu sekund natkniesz się kilkukrotnie na tę samą piosenkę, możesz być pewien/a, że jest ona w trendach. Drugim sposobem jest obserwowanie oficjalnego konta Instagrama @creators. Tam regularnie wrzucane są najlepsze filmiki z trendującymi piosenkami.
Trzecia opcja nie jest jeszcze dostępna w Polsce, ale być może już wkrótce będziemy mogli z niej korzystać. Przy tytułach piosenek, które zyskują na popularności pojawi się zielona strzałka w górę. Te, które już przestają być “na fali” otrzymają czerwoną strzałkę w dół.
Okładka i napisy
Reelsy pojawiają się w różnych miejscach Instagrama. Część z nich automatycznie włącza się (np. Te, które wyświetlają się na naszej stronie głównej), a część jest nieruchoma aż do momentu bezpośredniego przejścia do posta (np. W zakładce hasztagi czy Eksploruj). Warto zadbać o to, aby nieruchomy obraz, który widzimy w niektórych sekcjach był przyciągający oraz informował użytkowników o tematyce rolki. Okładkę można wybrać bezpośrednio z filmu, ale my polecamy specjalnie przygotować ją np. w Canvie. Co ciekawe, okładkę można zmienić również już po publikacji rolki – to przydatna opcja, jeśli chcemy po jakimś czasie ujednolicić wygląd naszego feedu. Ustawienie odpowiedniej okładki nie tylko może przyciągnąć nowych odbiorców, ale również pomaga zachować spójność na naszym Instagramowym profilu.
Drugą ważną kwestią są napisy. Powinny znaleźć się na naszej okładce – będą informowały czego można się po rolce spodziewać, lecz co ważniejsze, jeśli w filmie przekazywana jest treść mówiona, muszą pojawić się także w trakcie jego trwania. 75% użytkowników Instagrama przegląda portal bez włączonego dźwięku i korzystają z niego dopiero gdy coś ich zaintryguje. Jeżeli nie będą wiedzieli o co chodzi w Twoim filmie, nie włączą dźwięku, aby wysłuchać do końca tylko szybko przejdą do kolejnego reelsa.
Wymogi techniczne
Niedostosowanie rolki do wymogów technicznych Instagrama może spowodować obcięcie jej zasięgów. Pamiętaj o odpowiednim wymiarze filmu – 1080×1920 (takie same wymiary jak na Instastories), odpowiedniej jakości oraz nieumieszczaniu napisów w miejscach, gdzie znajduje się opis oraz nazwa użytkownika. Górę i sporą część dolnej przestrzeni pozostaw pustą, staraj się umieszczać napisy na środku. Ponadto, jeśli dodajesz filmik, który posiada znak wodny innej aplikacji (głównie TikToka), warto go usunąć. Chodzą słuchy, że algorytm Instagrama bardzo nie lubi się z takimi treściami.
Próbuj aż wyjdzie!
Rolki na Instagramie to niezwykła szansa na dotarcie do nowych odbiorców i pozyskanie obserwatorów. Nie zawsze pierwszy reels będzie wielkim sukcesem, ale warto próbować dalej! Na zachętę chcielibyśmy pokazać Ci, jak wyglądają statystyki naszego przeciętnego posta na Instagramie oraz pierwszej rolki, którą na nim umieściliśmy. Rolka osiągnęła prawie 30 razy większy zasięg niż zwykłe zdjęcie!
Zmotywowany/a? Więc do dzieła, zacznij przygodę w rolkowym świecie!
Zajrzyj również do naszych poprzednich artykułów:
- Autor: Antonina Grabiec
- Data: 13 kwi 2022
- Tagi: instagram, instagram reels, rolki, rolki na Instagramie, Social Media