Najczęściej zadawane pytania o marketingu w Social Media

Media Społecznościowe to obecnie jeden z najważniejszych kanałów marketingowych. Nikogo nie powinno to już dziwić – korzystanie z social media zajmuje około 28% czasu spędzanego w internecie.


Social Media marketing pozwala budować społeczność wokół Twojej marki, zwiększać jej rozpoznawalność i tworzyć znakomity kanał komunikacji.
Choć wydaje się, że Facebook jest z nami już od zawsze, wielu przedsiębiorców wciąż nie do końca wykorzystuje potencjał, jaki niosą social media. Aby pomóc Ci zacząć, postanowiłem odpowiedzieć na kilka z najczęściej zadawanych pytań w tym temacie. 

Czy warto w ogóle używać Social Media?


Zdecydowanie tak. Jak pisaliśmy wcześniej, prawie 30% czasu spędzanego w internecie, to czas spędzany w mediach społecznościowych. Jeśli chcesz, żeby ludzie dowiedzieli się o Twojej marce, social media to jeden z najlepszych sposobów, żeby to zrobić.


Facebook, Instagram, a może Twitter?


“Których platform używać?” to jedno z pierwszych pytań, jakie zadajemy sobie stawiając pierwsze kroki w Social Media. Facebook jest zdecydowanie pierwszorzędny, jednak w przypadku Twittera, wiele zależy od tego, do kogo chcesz kierować przekaz i czym się zajmujemy. Ważne, żeby wiedzieć, że nie trzeba być wszędzie – lepiej dopracować komunikację w ważnych kanałach, niż marnować czas na platformy, na których nie ma Twoich klientów.

Jak często wrzucać nowe posty?


W zależności od platformy, ale dwa-trzy razy w tygodniu, to zazwyczaj minimum, którego chcesz się trzymać. W wypadku Twittera aktywność może być zdecydowanie częstsza, nawet kilka razy dziennie.
Podobnie funkcjonują relacje na Instagramie, gdzie właściwie nie musisz się ograniczać.

 


Jak często wrzucać posty nie promujące mojego produktu/usługi?


Wbrew pozorom, promocja marki w Social Media niekoniecznie wymaga bezpośredniego promowania swoich usług. Zainteresowani chętnie znajdą ich opis, wchodząc w zakładkę z dodatkowymi informacjami o stronie. Zamiast tego, warto skupić się na dostarczaniu wartości. Twoim zadaniem jest tworzenie contentu ciekawego dla odbiorcy, nawet jeśli będzie oznaczać to posty nie promujące bezpośrednio usług. Jeśli zaś będą to wpisy reklamujące produkt czy usługę, upewnij się, że dostarczają one ciekawą wartość – na przykład pisząc o nowej ofercie czy specjalnej promocji.
Pamiętaj też, że media społecznościowe w większości biorą udział w górnej części lejka sprzedażowego. Jest to etap służący głównie budowaniu rozpoznawalności marki.


Jak radzić sobie z negatywnymi komentarzami?


Rozwiązanie jest tylko jedno – odpowiedzieć i postarać się rozwiązać problem klienta lub zmienić jego opinie. Oczywiście powyższe tyczy się konstruktywnych komentarzy – jeśli ktoś atakuje Twoją markę tylko po to, żeby atakować, nie bój się usuwać komentarzy, a nawet blokować użytkowników. Jeżeli jednak opinia jest konstruktywna, usuwanie komentarza nie jest dobrym rozwiązaniem – jest duża szansa, że ktoś już go widział i to zauważy. Wtedy wniosek jest prosty – marka sztucznie tworzy pozytywną atmosferę i boi się skonfrontować z niezadowolonym klientem.
Znacznie lepiej postarać się pomóc, okazując jednocześnie empatie i szacunek wobec klienta – nawet jeśli nie okazał go nam. Nie przepraszaj jednak, jeśli wina nie leży faktycznie po stronie marki.


Jakich błędów unikać?


Podstawowym błędem jest pisanie zbyt rzadko, zbyt często lub po prostu nieprzewidywalnie. Marketing w Social Mediach opiera się na regularności. Z jednej strony regularne posty (z odpowiednimi odstępami czasu) stanowią wartość dla fanów, a jednocześnie nie męczą. Z drugiej strony, algorytmy mediów społecznościowych doceniają właśnie regularność. Jeśli prowadzisz profil, musisz mieć na to czas – nie możesz sobie pozwolić na dwutygodniowy okres ciszy, po którym w związku z mniejszą ilością innych obowiązków zaczniesz pisać 5 postów dziennie.


Czy warto tagować inne strony/użytkowników?


Tagowanie jest jedną z najprostszych możliwości zwiększenia zasięgu, ponieważ natychmiastowo łączy nas z daną marką i obserwującymi ją użytkownikami. Nie należy jednak nadużywać tego typu sposobów komunikacji. Nieuzasadnione tagowanie, użyte tylko w celach promocji jest łatwo widoczne i zazwyczaj przynosi efekt odwrotny od oczekiwanego. Natomiast jeśli coś rzeczywiście łączy nas z daną marką czy użytkownikiem, nie bójmy się tego robić.


Ile to wszystko ma trwać?


Trzeba pamiętać, że budowanie społeczności to strategia długotrwała, wymagająca regularności, tak jak pisaliśmy wyżej. Nie oczekujmy spektakularnych wyników w ciągu dni czy tygodni. Nie rezygnuj, jeżeli w pierwszych miesiącach Twoje posty mają mały zasięg a fanów przybywa niewielu. To w pełni normalne – konsekwencja i cierpliwość jest tutaj najlepszą drogą do sukcesu.


Marketing w mediach społecznościowych to świetna okazja na zwiększenie rozpoznawalności swojej marki. Zajmuje to czas, wymaga regularności, ale w czasach gdy ludzie chcą łączyć się nie tylko ze znajomymi, ale również z markami, które są dla nich ważne, ciężko wyobrazić sobie dobrze działającą firmę nieobecną w social mediach. Mamy nadzieję, że odpowiedzi na powyższe pytania pomogą Ci zbudować swoją strategie. Jeśli chciałbyś lub chciałabyś o niej porozmawiać, napisz na kontakt@komukoncept.pl – chętnie pomożemy :)

 

Przeczytaj również: