Jak analizować statystyki na Facebooku i Instagramie

Statystyk jest w brud, a analizować nie ma komu. Można by tak napisać ;) Tak, to prawda, żyjemy w świecie Biga Data, danych mamy do wyboru do koloru. Niektórych to przerasta i w ogóle nie patrzą na statystyki ze swoich działań. Inni idą w przeciwną stronę – siedzą w statystykach do tego stopnia, że świata poza nimi nie widzą. Dlatego dzisiaj piszę o tym, jak zdrowo podejść do statystyk w Meta Business Suite i jak je czytać.

Jeśli działamy na Facebooku regularnie i chcemy budować społeczność wokół marki (a zazwyczaj właśnie chcemy), to musimy się zaprzyjaźnić ze statystykami. Spokojnie, nie są to statystyki, dla których będziemy musieli zrobić osobny fakultet. Pokażę Wam, na które dane patrzę w swojej pracy, w zależności od obranych celów u danego klienta.

GDZIE ZNALEŹĆ STATYSTYKI DOTYCZĄCE FANPAGE’A

Statystyki znajdziecie w Meta Business Suite. To stosunkowo nowe miejsce, do którego Facebook wrzucił i nadal dorzuca sporo zakładek. Znajdziecie w nim nie tylko statystyki, ale również opcję planowania i publikowania postów, zarządzanie skrzynką odbiorczą czy powiadomieniami. Robi nam się z tego swoiste centrum zarządzania światem Meta i, czy się to komuś podoba czy nie, musimy się z nim zaprzyjaźnić.

ZAKŁADKA „PRZEGLĄD”

Po wejściu w zakładkę statystyki (kliknij) zobaczycie Przegląd najważniejszych danych. Z kolei z menu po lewej stronie możecie szukać bardziej pogłębionych informacji.

przeglad

Nie jest to dla mnie najważniejsza zakładka, ale zaglądam do niej regularnie, żeby mieć właśnie przegląd tego, co się dzieje w ostatnich dniach na fanpage’u. U jednego klienta ważny jest regularny przyrost fanów, u innego bardziej patrzę na to, czy ktoś zaglądał na stronę. Tutaj musimy sobie zadać pytanie o KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności), które są dla Was najważniejsze.

Zatrzymajmy się więc tutaj na moment i odpowiedzmy sobie na następujące pytania:

  1. Jaki cel(e) biznesowy ma dla nas prowadzenie fanpage’a na Facebooku? Spiszmy te cele. Czy to ma być budowanie aktywnej społeczności? Sprzedaż produktów? Chcemy stworzyć przestrzeń do wymiany poglądów? Chcemy mieć jak najwięcej przejść na bloga? W zależności od tego jaki cel wybierzemy, będziemy mierzyć inne dane.
  2. Które statystyki pokażą nam czy wybrane w punkcie pierwszym cele biznesowe są (nie)realizowane? Czy to będzie przyrost fanów? Może najbardziej zależy nam na liczbie odtworzeń wideo, liczbie komentarzy, udostępnień, kliknięć linku? Wybierzmy dane, które będziemy mierzyć tygodniowo, miesięcznie, kwartalnie i rocznie. Stwórzmy dokument, w którym będziemy je zbierać (podpowiedź: dobrze sprawdzi się do tego Excel). W wybranym przez siebie okresie spisujmy dane i je analizujmy.

ZAKŁADKA „WYNIKI”

W tym miejscu możemy wybrać zakres dat, który nas najbardziej interesuje i sprawdzać jak wygląda przyrost m.in  zasięgu całkowitego, odwiedzin na profilu czy obserwujących. Możemy też zobaczyć ile osób zrezygnowało z obserwowania konta na Insragramie lub Facebooku.

Ta zakładka świetnie przydaje się do szybkiej analizy naszych działań. Jeśli np. zaczęliśmy prowadzić live’y, to sprawdźmy, czy w dniu, w którym dany live miał miejsce przybyło czy ubyło fanów (a może live w ogóle nie zrobił różnicy?). Jeśli okaże się, że dzięki live’om wykres rośnie, to na pewno warto je kontynuować.

nowe-polubienia-obserwujacy

 

ZAKŁADKA „ZAWARTOŚĆ” i „PRZEGLĄD ZAWARTOŚCI”

zawartosc

Bardzo ważne miejsce! Tutaj naszym oczom pokazują się wszystkie opublikowane dotąd posty.

Sporo osób zatrzymuje się w tym miejscu na analizie samego zasięgu, podczas gdy równie ważne są liczba komentarzy, reakcji czy udostępnień. 

Zwróćcie uwagę na ważne filtry:

  • posty, relacje,
  • typ multimediów: zdjęcia, filmy, tekst, linki,
  • kanał marketingowy: organiczny, płatny,
  • umiejscowienie: Facebook i Instagram.

Z kolei w zakładce „Przegląd” (ale tej w dziale „Zawartość”) możemy sprawdzić, które treści mają najlepsze wyniki. Czy np. są to  treści wideo? A może jednak chodzi o konkretny temat poruszony w poście, i tutaj już format nie ma znaczenia? Może najlepsze wyniki osiągają zdjęcia pracowników? A może infografiki edukacyjne? Zachęcam do ciągłej analizy tych danych.

ZAKŁADKA „ODBIORCY”

odbiorcy

Do zakładki Odbiorcy nie trzeba zaglądac często – raz na kwartał wystarczy. Chyba, że działania na Waszych kontach są mocno dopalane budżetami reklamowymi, wtedy dane z tej zakładki mogą szybciej ulegać zmianie. 

EKSPORT DANYCH

eksportuj-dane-1

Jeśli wrócimy do zakładki „Zawartość”, w prawym, górnym rogu jest przycisk „Eksportuj dane”, z którego możemy pobrać w Excelu dane z poziomu strony, filmów lub postów za interesujący nas okres. Jest też opcja pobrania danych z konta na Instagramie.

Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej regularnie sprawdzać 2-3 najważniejsze dla nas dane. Dopiero w przypadku większych podsumowań lub problemów można zagłębiać się bardziej w statystyki. Natomiast te pokazane powyżej w tym artykule są jak najbardziej wystarczające do tego, abyśmy wiedzieli czy nasze działania na Facebooku i Instagramie idą w dobrą stronę

PODSUMOWANIE

I to tyle na początek przygody ze statystykami. Mam nadzieję, że od teraz Wasze pomiary nabiorą sensu!