CONTEXT
Śródmieście Pub, to położony w tarnowskim Pasażu Tertila bar z oferujący streetfood oraz koktajle. Lokal wystartował w 2016 roku i na przestrzeni lat zdobył miano jednego z najczęściej wybieranych miejsc pod kątem luźnych posiadówek przy dobrym piciu i jedzeniu.
Marka do tej pory posiadała prężnie działające social media, stronę www czy zamówienia online.
GOALS
Właścicielki zwróciły siuę do nas z zadaniem przeprowadzenia badań odbiorców i stworzeniem na ich podstawie nowej strategii komunikacji w social mediach. Bo chociaż lokal święci triumfy, to po 7 latach od otwarcia przyszedł czas na sprawdzenie komunikacji i ewentualnej zmiany grupy docelowej i jej preferencji.
SCOPE OF WORK
Badania odbiorców, w tym: ankieta ilościowa, wywiady pogłębione, desk research, analiza dotychczasowych działań.
Weryfikacja dotychczasowych działań w social mediach.
Przygotowanie raportu z badań wraz z wnioskami i rekomendacjami.
Opracowanie, na podstawie badań, strategii marketingowej.
RESEARCH
Głównymi celami badań dla tarnowskiego pubu Śródmieście były:
- sprawdzenie rozpoznawalności i świadomości istnienia marki Śródmieście w Tarnowie,
- zrozumienie, kim są osoby korzystające z oferty pubu Śródmieście oraz jakie są ich oczekiwania oraz potrzeby,
- wstępna walidacja nowo proponowanego menu.
W związku z powyższymi założeniami badacze zdecydowali się na przeprowadzenie badań ilościowych oraz jakościowych.
Przeprowadzone badania ilościowe obejmowały:
- ankietę online przeprowadzoną wśród mieszkańców Tarnowa i okolic, którzy odwiedzają lokalne restauracje i puby;
- analizę statystyk pochodzących z Google Analytics, Meta Business Suite, Google Search Console oraz Wizytówki Google;
- analizę danych sprzedażowych z systemu zamówień POS.
Narzędziami do przeprowadzenia badań jakościowych były:
- wywiady pogłębione (IDI) z mieszkańcami Tarnowa i okolic,
- wywiady pogłębione (IDI) z pracownikami (obsługą sali i baru) pubu Śródmieście.
Aby pogłębić badania został przeprowadzony desk research danych z 5 dostępnych źródeł:
- Google Analytics,
- Google Search Console,
- wizytówka Google,
- Meta Business Suite,
- system sprzedażowy pubu Śródmieście.
Celem była dalsza analiza potrzeb klientów i ich charakterystyka. Desk research miał dostarczyć odpowiedzi na postawione hipotezy:
- odbiorcami Śródmieścia są osoby (zarówno kobiety, jak i mężczyźni) z pokolenia Z oraz Milenialsi z Tarnowa i okolic;
- nowe menu jest pozytywnie oceniane przez odwiedzających pub.
WYBRANE WNIOSKI Z BADAŃ DLA ŚRÓDMIEŚCIE PUB
Na podstawie przeprowadzonych: ankiety online, wywiadów pogłębionych (IDI) oraz analizy danych pochodzących z różnych źródeł digital, zostały sformułowane ogólne wnioski.
- Pub Śródmieście to rozpoznawalne przez mieszkańców Tarnowa i okolic miejsce na gastronomicznej mapie miasta.
- Zarówno ankiety, jak i wywiady pogłębione pokazały, że jest to miejsce kojarzące się z dobrym jedzeniem i napojami oraz street foodem. Warto zwrócić uwagę, że zarówno ankiety, jak i wywiady wykazały także, że pub Śródmieście funkcjonuje w świadomości mieszkańców Tarnowa i okolic jako miejsce na dobrą zabawę w gronie znajomych. Często pojawiały się konotacje z “domówką u starych, dobrych znajomych w luźnym klimacie”. To sprawia, że lokal nie przyciąga gości w ciągu dnia, ponieważ nie jest kojarzone z miejscem, gdzie można przyjść posiedzieć przy kawie i deserze lub na randce.
- Menu restauracji było oceniane pozytywnie. Zwracano uwagę na to, że obok pozycji dla miłośników mięsa, znajdują się także dania wegetariańskie i wegańskie, dzięki czemu każdy znajdzie tam coś dla siebie. To sprawia, że jest to miejsce, w które chętnie przychodzą duże grupy znajomych, ponieważ każdy znajdzie w menu coś, co go zadowoli.
- Jak wykazały badania najważniejsze kryteria oceny i dobrego odbioru restauracji to: jakość jedzenia i napojów, jakość obsługi, cena, czas oczekiwania oraz czystość.
WYBRANE REKOMENDACJE Z WNIOSKÓW Z BADAŃ
Na podstawie wniosków z badań przedstawiamy nasze rekomendacje dotyczące marketingu pubu Śródmieście.
- Przygotowanie i wdrożenie strategii komunikacji, która pokazywałaby pub Śródmieście jako miejsce, w którym każdy czuje się komfortowo i swobodnie – to miejsce dla każdego, na każdą porę dnia.
- Ze względu na pojawiających się turystów i przyjezdnych warto dodać do komunikacji informacje dotyczące lokalizacji lokalu.
- Warto przetestować także komunikację skierowaną do dodatkowych grup odbiorców, np. turystów, rodziców w dziećmi, którzy chcieliby je zabrać na rodzinny obiad.
- Rekomendujemy komunikowanie gościom lokalu szczegółów dotyczących procesów zachodzących w pubie.
STRATEGIA KOMUNIKACJI
TARGET GROUPS RESULTING FROM RESEARCH
W wyniku przeprowadzonych badań powstały grupy docelowe i persony, które są zainteresowane korzystaniem z usług gastronomicznych Śródmieścia. Są to:
- mieszkańcy Tarnowa,
- grupa na imprezy zorganizowane (urodziny, kawalerskie, panieńskie, baby shower),
- osoby chcące wyjść na miasto i spotkać się ze znajomymi (większe grupy). Zarówno osoby w przedziale wiekowym 18-30 jak i 35+,
- osoby, które chciałyby posiedzieć w ciągu dnia na mieście i zjeść coś dobrego (obiady, kawa i coś do kawy, obiad rodzinny, ale lepszy niż McDonald), np. studenci, uczniowie,
- turyści.
Having a lot of accurate research data, creating a marketing strategy was smooth and pleasant :) Of the six target groups mentioned earlier, stworzyliśmy 4 dobrze stargetowane persony.
ARCHETYP MARKI ŚRÓDMIEŚCIE PUB
The archetypes that were developed for the Pół na Pół are Dowcipniś z domieszką zwykłego człowieka.
90% Żartowniś: ten archetyp wpisuje się w obszary związane z przynależnością i radością. Śródmieście Pub robi to głównie przez humor, luz, dobrą zabawę. Marka jest też śmieszna, czasami nawet rubaszna.
10% Zwykły człowiek: Każdy człowiek może przyjść do Śródmieście Pubu i czuć się swobodnie. Klienci pubu mają swoją grupę znajomych, do której przynależą i z nią odwiedzają Śródmieście.
STORYTELLING I STYL WIZUALNY
Oto niektóre elementy komunikacji, które ustaliliśmy w tone of voice i które rzutują na storytelling:
- Po prostu zabawna, luźna, ponieważ chcemy, żeby odbiorcy czuli się swobodnie, komfortowo i dobrze w „naszym towarzystwie”.
- Casualowa – rozmawiamy jak dobrzy znajomi, bo nimi właśnie chcemy dla Was
być.
- Entuzjastyczna – ponieważ wiemy, że klienci szukają u nas obietnicy relaksu i dobrej zabawy. Chcemy naładować naszych odbiorców dobrą energią i pozytywnymi emocjami, które panują w naszym pubie.
Dlatego w storytellingu używamy takich zwrotów jak:
- R.I.P. weekend,
- buduj wspomnienia,
- te propozycje to dzisiejszy MUST HAVE,
- FRIENDS, dodające otuchy churrosy,
- odjedź w stronę weekendu,
- sami swoi, sami znajomi,
- rozłóżcie się wygodnie całą ekipą w naszych lożach,
- tańsza szamka na wyciągnięcie ręki,
- łapcie u nas chwile ulotne,
- no i to się nazywa…,
- luźniutko,
- środa minie, tydzień zginie.
Kolory na grafikach, które wypracowaliśmy kojarzą się z klimatem retro, ale są też harmonijne, kojące, pasujące do klimatu Śródmieścia. Badani mówili, że jest tam komfortowo, bezpiecznie, jak na domówce u znajomych. Dodatkowo, styl retro ma się kojarzyć sentymentalnie – z dobrymi momentami ze szkoły, wspólnymi chwilami ze znajomymi. Jednocześnie kolory żółty i pomarańczowy to nadal energetyczne klimaty, nawiązujące do temperamentu zespołu i lokalu.
EFEKTY WSPÓŁPRACY
- Raport z badań, liczący 65 stron, zawierający analizę, wnioski rekomendacje.
- Strategia komunikacji, licząca 47 stron, zawierająca m.in.: wartości marki, analizę konkurencji, mapę kontekstową, persony, mapę podróży konsumenta, czy archetyp marki.
- Macierz kreatywności zawierającą rozpiskę konkretnych działań, postów, które pomogą realizować wyniki badań i założenia strategii.
- Pewność – właścicielki i pracownicy Śródmieście Pub wiedzą co, jak i do kogo komunikować. A to bezcenna wiedza :)
CONTACT WITH KOMUKONCEPT:
Let's talk about what requires the fastest action in your company
We provide:
- we will only send you an offer once we understand your business
- modular offer
- experience in B2B marketing
- close contact with top managers
- consulting approach
- knowledge of marketing and technology.
Aleksandra Dzwierzyńska
Head of Social
ola@komukoncept.pl
Michal Opydo
Managing Director
michal@komukoncept.pl