Stworzenie skutecznej strategii marketingowej jest niezbędne dla każdej firmy, która chce zaistnieć na rynku i przyciągnąć klientów. Istnieje szereg narzędzi i technik, które można wykorzystać do jej opracowania i wdrożenia.
W tym artykule przyjrzymy się pięciu wybranym narzędziom, które możecie wykorzystać do skutecznego budowania i promowania marki. Dzięki ich zrozumieniu i wykorzystaniu stworzycie silną i spójną tożsamość marki, która będzie rezonować z jej docelowymi odbiorcami.
Mapy percepcji
Mapa percepcji to graficzne przedstawienie tego, w jaki sposób dana marka jest postrzegana na tle konkurencji. Opiera się na założeniu, że konsumenci pozycjonują produkty i usługi na podstawie ich atrybutów. Tę zależność można przedstawić na dwuwymiarowym wykresie.
![Mapa percepcji](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_lossless,ret_img,w_971,h_518/https://komukoncept.pl/wp-content/uploads/2023/01/mapa-percepcji.png)
Oś pozioma reprezentuje jeden atrybut, podczas gdy oś pionowa reprezentuje inny. Marki, produkty lub usługi są nanoszone na wykres w odpowiednie miejsca w oparciu o to, jak konsumenci postrzegają je według tych dwóch atrybutów.
Mapy percepcyjne są wykorzystywane między innymi do zrozumienia, w jaki sposób analizowane marki są odbierane przez klientów. Dzięki nim możesz również zidentyfikować obszary, które należy wzmocnić lub zróżnicować. To także dobre narzędzie do opracowania strategii marketingowych i podejmowania decyzji dotyczących rozwoju oraz pozycjonowania.
Persony
Persona to fikcyjna postać reprezentująca określony typ klienta danej firmy. Opiera się na badaniach rynku i prawdziwych danych pozyskanych np. dzięki desk researchowi lub wywiadom pogłębionym. Tworzenie person może pomóc w zrozumieniu docelowych odbiorców i tworzeniu komunikatów marketingowych, które z nimi rezonują.
Aby stworzyć personę należy zebrać jak najwięcej informacji o grupie docelowej, która Was interesuje. Może to obejmować dane demograficzne (wiek, płeć, lokalizacja itp.), informacje o celach i motywacjach oraz szczegółowe informacje na temat bolączek i wyzwań, z którymi mierzą się Wasi odbiorcy. Warto również znaleźć szczegóły dotyczące tego, w jaki sposób wolą otrzymywać informacje, w jaki typ treści się angażują i w jaki sposób podejmują decyzje zakupowe.
Po zebraniu informacji możecie stworzyć szczegółowy profil osobowości klienta. Umieśćcie w nim takie informacje, jak imię i nazwisko, zawód, miejsce zamieszkania zainteresowania czy wartości, jakie wyznaje. Istotną częścią tworzenia takiego “portretu” są cele, motywacje, problemy i bolączki. Możecie także dołączyć do niego cytaty, które dana osoba mogłaby powiedzieć lub pomyśleć. Jeśli widzicie taką potrzebę nie musicie ograniczać się do jednej sylwetki. W ramach jednej grupy docelowej można odnaleźć nawet kilka osobowości, które warto scharakteryzować.
![Szablon persony](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_lossless,ret_img,w_1024,h_524/https://komukoncept.pl/wp-content/uploads/2023/01/persona-1024x524.png)
Korzystanie z person pomaga w tworzeniu bardziej ukierunkowanych i skutecznych kampanii marketingowych, ponieważ dzięki nim lepiej zrozumiecie potrzeby i pragnienia Waszych odbiorców docelowych.
Mapa podróży klienta (Customer Journey Map)
Mapa podróży klienta, czyli Customer Journey Map, to narzędzie, które pomaga poznać różne punkty styku klienta z Twoją marką – od świadomości istnienia aż po zakup produktu lub skorzystanie z usługi.
Taką mapę przygotowuje się dla każdej persony, co oznacza, że możemy ich zrobić więcej niż jedną. Nie ma jednego wzoru, ponieważ informacje, które na niej zawrzemy powinny przedstawiać proces zakupowy w danej marce. Zaczynamy jednak w momencie, w którym nasz odbiorca po raz pierwszy styka się z naszym produktem lub usługą. Następnie mapujemy różne punkty styku klienta z marką – od postów w mediach społecznościowych, poprzez zapoznanie się z witryną sklepu oraz interakcjami w sklepie.
Po utworzeniu mapy możemy użyć jej do zidentyfikowania punktów bólu lub obszarów zamieszania w ścieżce klienta. To dobre narzędzie do identyfikowania możliwości poprawy doświadczenia klienta i tworzenia ukierunkowanych kampanii marketingowych, które odpowiadają ich potrzebom odbiorców na każdym etapie ich spotkania z marką.
Tone of Voice
Tone of Voice to wytyczne dotyczące sposobu komunikowania się danej marki. Określają jej osobowość oraz ton i język przygotowywanych treści. Ich stworzenie i wdrażanie zapewnia spójność całej komunikacji skierowanej do odbiorców.
Aby stworzyć wytyczne dotyczące “głosu marki”, musimy zidentyfikować kluczowe cechy i atrybuty, które ją definiują. Może to obejmować ton marki (np. formalny, swobodny, przyjazny), język (np. techniczny, potoczny) i osobowość (np. zabawny, poważny, godny zaufania). W określeniu osobowości mogą przydać się tzw. archetypy (więcej o nich dowiesz się w kolejnym paragrafie).
Następnie warto stworzyć zestaw wytycznych, które określą, w jaki sposób te cechy powinny być odzwierciedlone w komunikacji marki.
Po zakończeniu prac nad Tone of Voice pamiętajcie, aby udostępnić przygotowany dokument z zasadami komunikacji wszystkim członkom zespołu. Upewnijcie się, że są konsekwentnie przestrzegane we wszystkich komunikatach kierowanych do klientów. Dzięki temu stworzycie spójne i konsekwentne doświadczenie marki dla Waszych odbiorców.
Archetyp marki
W marketingu i komunikacji archetyp to powszechnie rozpoznawalna i powiązana postać lub symbol, który reprezentuje określony temat lub ideę. To przydatne narzędzia do tworzenia znaczących i skutecznych kampanii marketingowych, ponieważ wykorzystują zbiorową nieświadomość i rezonują z odbiorcami na głębszym poziomie.
![Koło archetypów marki](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_lossless,ret_img,w_922,h_895/https://komukoncept.pl/wp-content/uploads/2023/01/archetypy.png)
Włączając archetypy do swoich kampanii marketingowych, możecie tworzyć komunikaty, które rezonują z odbiorcami i pomagają im identyfikować się z Waszą marką na głębszym poziomie.
Więcej na temat tego narzędzia przeczytacie tutaj.
Podsumowując, opracowanie silnej strategii marketingowej marki jest niezbędne dla każdej firmy, która chce odnieść sukces na rynku. Korzystając z szeregu narzędzi i technik, organizacje mogą stworzyć spójną i przekonującą tożsamość marki, która będzie rezonować z ich docelowymi odbiorcami. W tym artykule poznaliśmy pięć takich narzędzi: mapy percepcji, persony, Customer Journey Map, Tone of Voice oraz archetypy. Dzięki zrozumieniu zalet i możliwości każdego z tych narzędzi możecie wykorzystać je do skutecznego budowania i promowania Waszych marek.
Bibliografia:
B. Michalska-Dominiak, P. Grocholiński, Poradnik Design Thinking – czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie, Gliwice 2019.
B. Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Gliwice 2015.
- Autor: Agnieszka Unzeitig
- Data: 11 sty 2023
- Tagi: archetypy marek, cusotmer journey map, design thinking, mapy percepcji, persony, strategia, tone of voice