Czas na Waszą pierwszą, samodzielną kampanię w Meta Ads? Poniższa checklista przeprowadzi Was krok po kroku przez proces tworzenia reklam od ustalenia celów po optymalizację.
1. OKREŚL CEL REKLAMY W META ADS
Facebook w nowym widoku proponuje 6 głównych celów reklamowych:
Po kliknięciu w konkretny cel ukaże nam się lista podcelów. Pokażę to na przykładzie celu „Sprzedaż”:
Jak widzimy cel „sprzedaż” dzieli się na:
- Konwersje.
- Sprzedaż z katalogu.
- Messenger, WhatsApp i Instagram – czyli wysyłanie wiadomości na profil firmowy.
Zachęcam do przeklikania sobie wszystkich celów i sprzwdzenia, który z nich najlepiej nadaje się do naszego celu biznesowego. Dobrze też skorelować tę decyzję z budżetem, który posiadamy. jeśli budżet nie jest wystarczający, żeby ustawić cel „Konwersje” (czyli zakup na stronie), to może warto przerzucić budżet na cel „Ruch”.
Pamiętajmy o tym, że najważniejsze jest określenie tego, co chcemy osiągnąć dzięki danej kampanii lub grupie kampanii.
2. USTAW GRUPĘ DOCELOWĄ W META ADS
Kolejnym naszym krokiem będzie ustawienie grupy docelowej, co w Meta Ads znajdziemy pod nazwą „Zestawu reklam”. W zależności od wyboru celu reklamowego, ta zakładka będzie się różnić, ale poniższe punkty pozostają w każdym celu takie same:
- nazwa zestawu reklam – nazwijcie go tak, żeby wiedzieć, jaką grupę docelową zawiera,
- optymalizacja pod kątem wyświetlenia reklamy – np. w celu „Ruch” będą to kliknięcia linku lub wyświetlenia strony docelowej,
- możemy też ustawić maksymalny koszt za wynik,
- budżet dzienny lub całkowity – jeśli chcemy wyświetlać reklamę w konkretne dni i/lub godziny, to wybierzmy budżet całkowity,
- umiejscowienie reklamy,
- grupa odbiorców – o niej trochę szerzej poniżej.
Ustawiając grupę odbiorców w Meta Ads mamy kilka opcji, w zależności od danych, które możemy dać algorytmowi:
- zainteresowania – najprostszy sposób na stworzenie grupy. Warto mieć na uwadze, że Meta sukcesywanie usuwa część zainteresowań i raczej kieruje się, jako system reklamowy, w stronę tworzenia ogólnych grup. Ale jeśli Twój piksel na stronie internetowej jeszcze nie ma wystarczających danych, żeby utworzyć grupę niestandardowych odbiorców, to zainteresowania na początek będą jak najbardziej o.k.
- grupy niestandardowych odbiorców – tutaj można szaleć. Jeśli macie przynjamniej od kilku tygodni aktywny piksel Meta, to warto utworzyć grupy niestandardowe w oparciu właśnie o niego. Mogą to być np.: osoby, które spędziły określony czas na Waszej stronie, osoby, które były na konkretnych podstronach itp.
- kolejną opcją jest stworzenie grup niestandardowych na podstawie np. osób, które oglądnęły nasze filmy, wyświetliły reklamy czy są na naszej liście mailingowej.
- te wszystkie grupy świetnie nadadzą się do remarketingu
- grupy podobnych odbiorców. Natomiast, jeśli chcemy skierować kampanię do osób, które jeszcze nie znają naszje marki, to możemy wziąć każdą grupę z wcześniejszego punktu i stworzyć z niej grupę podobnych odbiorców.
Nie zapominajmy też o wykluczeniach. Jeśli chcemy skierować się do grupy osób podobnych do tych, którzy byli na naszej www, to wykluczmy osoby, które były na www :) itd.
W opcji zaznaczenia lokalizacji możemy zawierać lub wykluczać dany zakres geograficzny. Może wpisywać lokalizację w wyszukiwarce lub zaznaczyć ją na mapie za pomocą pinezki.
3. STWÓRZ KREATYWNE REKLAMY W META ADS
Zastanówcie się jakich zwrotów/słów używają osoby z Waszej grupy docelowej i… użyjcie ich w reklamach. Jeśli nie macie przeprowadzonych wywiadów z Waszą grupą, to posiłkujcie się innymi źródłami:
- opiniami na Google
- zapytajcie dział sprzedaży o to, jak komunikują się z Wami odbiorcy, o co pytają, co jest ich największą bolączką czy potrzebą.
Bez zrozumienia grupy docelowej nie stworzycie dobrej kreacji.
Kiedy już macie więcej insightów, stwórzcie kreację, która w prosty, jasny sposób będzie komunikować to, co jest głównym celem.
Komunikat musi być przejrzysty:
- Zrobimy Ci magazynówkę, która działa. Umów sie na prezentację systemu zarządzania produkcją.
- cytat + informacja „Talenty Gallupa w polskich organizacjach – pobierz e-book”.
- Obserwuj nas po więcej wiedzy w temacie dbania o kręgosłup.
- Zamówienia dowozimy od godziny 10.00. Bajgle, Wrapy, Sałatki do domu i do pracy.
4. TESTUJ REKLAM
Możecie ustawić testy A/B, które pozwolą Wam wybrac najskuteczniejszą wersję reklamy.
5. MONITORUJ, ANALIZUJ I OPTYMALIZUJ SWOJE META ADS
Po aktywowaniu reklam pora przejść do ważnego etapu analizy i monitorowania.
Monitorowanie sprowadza się do sprawdzenia tego, czy budżet jest pobierany poprawnie, czy wystawiane są faktury, czy konto osiągnęło limit płatności, czy nie wyskakują błędy w reklamach.
Z kolei analizowanie rezultatów jest też powiązane z optymalizacją. Jeśli widzicie, że Wasze reklamy mają niski wskaźnik CTR linku, to sprawdźcie, czy grupa docelowa jest odpowiednia, czy kreacja jest dobrze dobrana. Podejmijcie decyzję i dokonajcie JEDNEJ zmiany. Jeśli wprowadzicie kilka zmian na raz, to nie będziecie wiedzieć, która zmienna okazała się kluczowa.
Jak często sprawdzać reklamy? Codziennie – pod kątem monitorowania. Co 2-3 dni pod kątem optymalizacji.
PODSUMOWANIE
Praca przy kampaniach Meta Ads zaczyna się od przemyślanej strategii. Jeśli jej nie macie, to zachęcam do przeczytania artykułów z serii strategicznej:
Dlaczego warto zadbać o spójną komunikację marki
Persony: po co, dlaczego, na co to komu
Misja i Wizja, po co to komu?
- Autor: Ola Dzwierzyńska
- Data: 17 sty 2023