Nowy Rok zbliża się wielkimi krokami, a my wyrywając ostatnie kartki z kalendarza, zastanawiamy się, co wydarzyło się w digital marketingu i jakich trendów powinniśmy spodziewać się w 2023.
Grudzień to idealny czas na podsumowanie najważniejszych wydarzeń i zmian, które dokonały się na naszych oczach. Zobaczcie zatem jak wyglądał ten rok z perspektywy zespołu KomuKoncept. Zapraszamy do przeczytania artykułu!
Ola Dzwierzyńska
Meta Ads – powrót podglądu konwersji
Osoby, które na co dzień korzystają z Meta Ads, od długiego czasu odczuwały brak ważnej funkcji w części analitycznej. Chodzi o podgląd konwersji w podziałach np. na wiek, płeć czy umiejscowienie. Pod koniec października wydarzył się (jeszcze nie świąteczny) cud! Podgląd wrócił i od tego momentu wszystkie kampanie, które miały ustawiony cel na konwersję można analizować również pod kątem tego, jaki przedział wiekowy kupował najczęściej, jakie umiejscowienie miało najwięcej wypełnień formularza czy która płeć najczęściej dodawała do koszyka.
Dezinformacja
W 2022 musieliśmy się zmierzyć z dezinformacją, której skala przerosła nasze (a przynajmniej moje) oczekiwania. Mieliśmy okazję czytać mnóstwo fakenewsów związanych m.in. z pandemią i wojną na Ukrainie.
Myślę, że jako społeczeństwo po raz pierwszy odczuliśmy na własnej skórze jak prosto można nami manipulować w sieci. Oczywiście, manipulacje mniejsze lub większe działy się na co dzień również przed wojną, ale ta wojna potwierdziła nam możliwości i skalę działania grup dezinformacyjnych.
W tym temacie chcę nawiązać do pozytywów całej tej sytuacji. A dokładniej do roli, jaką odegrały takie redakcje factcheckingowe jak Demagog. W tym czasie na popularności zyskały również prywatne profile osób, które związane są zawodowo z tematem cyberbezpieczeństwa. Sporo osób, piszę tu o mojej własnej bańce znajomych, udostępniło posty dementujące fakenewsy. Czuć było, że są grupy, którym zależy na dementowaniu nieprawdziwych informacji.
Z kolei druga strona internetu, w tym szczególnie TikTok, została zalana nieprawdziwymi wieściami z frontu. Śledząc historię wpisów niektórych kont można było zobaczyć, że najpierw dane osoby publikowały informacje antyszczepionkowe, zaprzeczały pandemii c-19, żeby następnie zacząć publikować fake newsy na temat wojny. Konta tych osób “przebranżawiają” się w zależności od potrzeb.
Sytuacja ostatniego roku nauczyła nas tego, żeby stosować zasadę ograniczonego zaufania do każdego wpisu związanego z tematem politycznym. Część z nas nauczyła się szukać źródła przeczytanej właśnie informacji, żeby potwierdzić jej prawdziwość. Z pewnością temat dezinformacji będzie nadal aktualny i nie będzie dotyczył tylko wojny na Ukrainie. Warto zaznajomić z się z organizacjami factcheckingowymi i dopiero tam zaczynać czytać informacje z kraju i ze świata.
Lista polecanych stron faccheckingowych:
Michał Opydo
Dla mnie nie da się podsumowywać tego roku bez mówienia o wojnie w Ukrainie. Wojnie, która poza byciem wielką tragedią, jest również pokazem tego jak bardzo zmienił się nasz świat.
Myślenie o technologii i marketingu poprzez patrzenie na wydarzenia za naszą wschodnią granicą pozwala zrozumieć czym może być prawdziwie przydatna technologia. Zarówno ta stricte wojskowa jak i ta, której pierwotne założenia były inne, jak dostęp do internetu satelitarnego (przy czym SpaceX zapowiedział już otwarcie komórki stricte dotyczącej wojskowości). Do tego olbrzymia rola mediów społecznościowych, które z jednej strony pozwoliły nam “oswoić” się z tematem (wiele osób wojnę ogląda w dużej mierze przez pryzmat filmików na TikToku czy YouTubie), a z drugiej pozwoliły realnie wspierać obronę Ukrainy, poprzez różnego rodzaju zbiórki, które nie mogłyby się udać gdyby nie globalizacja, którą osiągamy dzięki technologii.
Jednocześnie, w tym samym czasie obserwujemy zarówno boom jak i katastrofę kolejnych technologii, które według twórców mają zmienić nasze życie, ale wciąż nie wiemy jak. Z jednej strony boom na wszelkiej maści “Metaversy” (które z jako takim metaverse nie wiele mają wspólnego i przypominają raczej Second Life w wersji na VR) i miliardy dolarów przelewających się przez tokenowy rynek, z drugiej strony upadek Luny, FTX i Mark Zuckenberg zmuszający swoich pracowników do korzystania z produktu, którzy sami zbudowali.
Być może rok 2022 jest pierwszym, w którym świat technologii usłyszał “sprawdzam”?
Agnieszka Unzeitig
Jednym z ważniejszych wydarzeń roku 2022 było według mnie wydanie przez UOKiK regulacji dotyczących influencer marketingu. Kwestie związane m.in. z wyraźnym oznaczaniem współprac zostały w końcu uregulowane. Obok rekomendacji, pojawiły się także pierwsze kary oraz przede wszystkim edukacja konsumentów. To wszystko wpływa na wzrost transparentności i szczerości w mediach społecznościowych.
Obok tego innym ważnym wydarzeniem było udostępnienie szerszemu gronu Chatboxa OpenAI – ChatGPT. Wykorzystuje ostatnią ewolucję GPT-3 do generowania odpowiedzi na zadane przez nas zagadnienie. Dzięki temu już teraz może przydać się podczas pisania opowiadań czy przy tłumaczeniu złożonych koncepcji. To otwiera drogę do dalszych działań, które mogą zmienić w przyszłości zmienić kształt naszej pracy. Krajobraz marketingowy stale ewoluuje, a bycie na bieżąco z najnowszymi trendami i technologiami ma kluczowe znaczenie dla firm, które chcą zachować konkurencyjność.
Kinga Król
Tik-Tok
Dla mnie 2022 to przede wszystkim rok wideo. Grzechem byłoby nie wspomnieć o Tik-Toku, który pod tym względem zdominował pozostałe social media. Platforma w 2022 osiągnęła swoją rekordową popularność.
To już nie tylko aplikacja do tańczenia, to połączenie rozrywki, treści edukacyjnych, inspiracji, life hacków, ale także trendów, które przenikają do naszej kultury i życia codziennego. Obecnie z Tik-Toka korzysta ponad miliard osób, a co trzecia przyznaje, że uczy się na platformie nowych rzeczy.
“Prawie 40 proc. młodych ludzi nie korzysta z wyszukiwarki Google’a, wybierają TikToka lub Instagrama” – powiedział wiceprezes Google, Prabhakar Raghaven, podczas konferencji Fortune Brainstorm Tec
Liczba użytkowników, którzy deklarują, że regularnie korzystają z Tik-Toka wzrosła o 40% od 2020 roku i co ciekawe zaangażowanie zwiększyło się najbardziej wśród starszych konsumentów.
Autentyczność
W 2022 roku mogliśmy zaobserwować również “powrót do autentyczności”. Przejawem tego był z jednej strony wzrost popularności aplikacji BeReal, a z drugiej zmiana prezentowania swojego wizerunku i życia w mediach społecznościowych przez influencerów.
Można było zauważyć, że coraz częściej rezygnują oni z przerabiania zdjęć i używania filtrów na rzecz szczerego przedstawiania swojej “zwykłej” codzienności i rutyny bez otoczki idealnego życia.
To, co jest również niezwykle ważne w kontekście autentyczności to poruszanie tematów związanych ze zdrowiem psychicznym przez twórców i nie tylko. Myślę, że w 2022 było to bardzo widoczne w mediach społecznościowych. Jeszcze jakiś czas temu wiele osób wstydziło się mówić o swoich problemach, dzisiaj bardziej rozumiemy, że to może dotyczyć każdego z nas.
Gen Z
2022 to także kampanie reklamowe dotyczące Generacji Z. Uważam, że to bardzo ważny i potrzebny krok, ponieważ w końcu zaczyna się dostrzegać młode pokolenie i bierze się pod uwagę inne spojrzenie na świat.
Duże wrażenie zrobiła na mnie reklama RocketJobs – “Wsłuchaj się w głos pokolenia przyszłości”, która pokazała co, na temat pracy mają do powiedzenia Zetki. Kampania została skierowana do pracodawców, aby mogli wysnuć cenne refleksje, dzięki którym przychylniej spojrzą na przedstawicieli tej generacji.
Antonina Grabiec-Kozłowska
2022 rok przyniósł duży przełom w dwóch interesujących mnie kwestiach, które nawzajem się przenikają – media społecznościowe i prawo mediów. Rekomendacje prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostały (w końcu!) opublikowane i (całe szczęście) zaistniały już w głowach i na profilach wielu użytkowników social mediów. Z satysfakcją obserwuję, jak wielu influencerów i reklamodawców stosuje się do wspomnianych zaleceń, przyczyniając się przy tym do zdrowszego i mniej ingerującego w wybory zakupowe użytkowników Internetu. Niewiele jest w polskim systemie prawnym działań, które przystają do współczesnego świata, więc zdecydowanie należy pochwalić krok UOKiKu.
Czy przyszły rok przyniesie rozwinięcie tego tematu i obowiązek oznaczania zdjęć, które zostały poddane manipulacji lub zastosowano w nich filtry zmieniające wygląd? Miejmy nadzieję, że nasz Urząd weźmie przykład z Norwegii, która właśnie w lipcu 2022 wprowadziła tego rodzaju regulacje, a 2023 rok przyniesie kolejne zmiany w naszym kraju w tej materii.
Podsumowanie
Jak widzicie w 2022 roku wydarzyło się naprawdę bardzo dużo. Nie jesteśmy w stanie zliczyć wszystkich sytuacji, zmian i nowości technologicznych, które pojawiały się w digital marketingu na naszych oczach. Oczywiście dla każdego z osobna, inne wydarzenia miały większe lub mniejsze znaczenie.
To co warto powiedzieć, to że bez wątpienia był rok pełen wyzwań, za co szczerze jesteśmy wdzięczni, ponieważ każda zmiana czy trend uczą nas czegoś nowego. Nie możemy doczekać się 2023 roku, który z pewnością przyniesie kolejne ciekawe doświadczenia.
- Autor: Kinga Król
- Data: 22 gru 2022
- Tagi: digital marketing, podsumowanie