Utrzymanie porządku w nazewnictwie kampanii na Facebooku ma spore znaczenie dla wygody Twojej pracy. Warto poświęcić chwilę swojego czasu na stworzenie własnej struktury, dzięki której szybko odnajdziesz w gąszczu nazw kampanii czy zestawów reklam.
Pomysł na wpis przyszedł, jak to często bywa, od moich klientów. Rozpoczynając współpracę przy kampaniach na Facebooku jednym z elementów przygotowania jest sprawdzenie dotychczasowych działań w menadżerze reklam klienta.
Przyznaję, że nie spotkałam się jeszcze kontem reklamowym, które przed współpracą ze mną miałoby ustrukturyzowane nazewnictwo kampanii i grup odbiorców na Facebooku.
Najczęściej pozostawiane bez „opieki” były nazwy reklam, które po prostu nazywały się automatycznie, np.: „default – 1”, „post „-„”. Żeby było jasne – w takiej strukturze też można się odnaleźć, ale zajmuje to 2 razy więcej czasu.
Struktura kampanii w menadżerze reklam na Facebooku
Dla przypomnienia: kampania w menadżerze reklam Facebooka składa się z trzech podstawowych składowych:
- pierwszy element to kampania,
- poziom niżej znajduje się zestaw reklam,
- a na końcu reklama.
Każda z nich ma odrębne pole na nazwę, której jeśli nie zmienisz, Facebook ustawi Ci ją automatycznie.
Facebook zazwyczaj nazywa kampanie w zależności od wyboru celu. Czyli na przykład: „aktywność” „ruch”, „rozpoznawalność marki” itd. Automatyczna nazwa zestawu reklam to „PL – 18+”, a reklamy „Default name — ….”.
Nazewnictwo kampanii w menadżerze reklam Facebooka
Pokażę Ci jak ja to robię. I nie, nie jest to jedyny i słuszny model. Każdy ma swój. Ty też możesz wymyślić taki, który będzie spełniał Twoje potrzeby.
Załóżmy, że kampania składa się z następujących wytycznych:
- cel: zasięg,
- temat kampanii: wynajem sali na śluby / wesela,
- grupa odbiorców: nowi,
- czas trwania: 2 tygodnie.
Więc w nazwie kampanii zawieram te trzy elementy:
Zasięg – COLD / wesele (1-14.01.2020)
- Zasięg – to cel,
- COLD – tak nazywam grupę nowych odbiorców, do których kieruję reklamy,
- wesele – to temat kampanii, kreacji reklamowej,
- i w nawiasie jest czas trwania kampanii.
Jeśli kampania jest ciągła i nie wiem kiedy się skończy, to piszę tylko początkową datę: (od 1.01.2020). Jeśli w danej kampanii są inne wyróżniki, np. używam tylko jednego umiejscowienia, to wpisuję to na początku nazewnictwa kampanii:
- FB / Zasięg – COLD / wesele (1-14.01.2020)
- Insta / Zasięg – COLD / wesele (1-14.01.2020)
- RightC / Zasięg – COLD / wesele (1-14.01.2020)
- Messenger / Zasięg – COLD / wesele (1-14.01.2020) itd.
W przypadku, kiedy w kampanii mam kilka zestawów reklam (grup odbiorców), to nie wyróżniam ich w nazwie kampanii. Wtedy wygląda to tak:
- Messenger / Zasięg – wesele (1-14.01.2020)
Nazewnictwo zestawów reklam w menadżerze reklam Facebooka
Zestaw reklam to nic innego, jak grupa odbiorców, poszerzona o kilka ewentualnych opcji do wpisania.
Jestem jedną z tych osób, które tutaj nie oszczędzają miejsca i wpisuję całą nazwę grupy odbiorców, która bez dodatkowych opcji może wyglądać tak:
- Trn+40km, 25-50 / wykl: fani LP i PnP, reklamy i aktywność 90 dni.
- Młp, Rzesz, Kielce, 20-55 lat, / wykl: nauczyciele, rodzicielstwo, reklamy, ruch z www.
- LAL1%, Młp, 18-65+ / wykluczenie fanów.
Do tego dodaję informacje dotyczące tego, czy jest to zestaw z jednym umiejscowieniem, czy urządzeniem:
- iOS / Trn+40km, 25-50 / wykl: fani LP i PnP, reklamy i aktywność 90 dni.
- Insta / Młp, Rzesz, Kielce, 20-55 lat, / wykl: nauczyciele, rodzicielstwo, reklamy, ruch z www, FB.
- RightColumn / LAL1%, Młp, 18-65+ / wykluczenie fanów.
Takie rozpisanie jest bardzo pomocne szczególnie wtedy, kiedy do jednej kampanii masz przyporządkowanych kilka zestawów, które są do siebie bardzo podobne.
Dzięki tak przygotowanym nazwom wystarczy mi jeden rzut oka i wiem, do kogo kierowałam dany zestaw i czym różni się od innego, podobnego.
Nazewnictwo reklam w menadżerze reklam Facebooka
Pozostał ostatni element kampanii, czyli reklama. Jak już wspominałam na początku artykułu, Facebook automatycznie narzuca nic nie mówiącą nam nazwę, np.: „Default name – ruch”. Jak w przyszłości odnaleźć kreację, którą chcesz powielić? Będzie trudno ;) Dlatego od razu zacznij od prostego schematu:
rodzaj reklamy – temat reklamy – data
I tak powstają nam przykładowe nazwy:
- Wideo – teatrzyk (1-14.01.2020),
- Dynamiczny – zdjęcia, warsztaty kosmetyczne (1-14.01.2020).
Jeśli masz potrzebę, dodaj informacje dodatkowe, np. o umiejscowieniu:
- Wideo teatrzyk (1-14.01.2020) – Insta Stories.
Podsumowanie
I to by było na tyle. Zazwyczaj dbamy o porządek w swojej pracy – porządek na biurku, w folderach, w mailach. Dodaj do tego porządek w nazewnictwie kampanii, zestawów reklam i reklam w menadżerze reklam na Facebooku. Ułatwisz sobie pracę i oszczędzisz czas.
Mam nadzieję, że pomogłam :)
Przeczytaj inne artykuły:
- Rób marketing tak, jak oni. Podsumowanie kulturalnych akcji marketingowych 2019, które skradły moje serce
- Spraw, by Twoja reklama była świetna. Czyli wprowadzenie do menadżera reklam Facebooka. Część 1
- Design Thinking na początku drogi, czyli o co chodzi w myśleniu projektowym?
- Autor: Ola Dzwierzyńska
- Data: 24 sty 2020
- Tagi: menadżer reklam