Badania to jeden z ważnych elementów projektowania – zarówno komunikacji marketingowej, jak i użyteczności stron internetowych czy aplikacji. Indywidualne wywiady pogłębione (IDI) to jedna z metod, z której często korzystają zespoły projektowo-badawcze. Dobrze sformułowane pytania to jednak nie wszystko. Dlatego zanim rozpoczniemy rozmowę, zastanówmy się, jak zachowywać się jako badacz podczas wywiadów pogłębionych?
Szczera rozmowa w trakcie wywiadów IDI ma kluczowe znaczenie. To, czy osoba badana otworzy się lub zamknie w sobie, zależy w dużej mierze od postawy badacza. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, IDI pozwoli nam między innymi na poznanie doświadczenia naszego rozmówcy, odkrycia wzorców zachowań czy jego potrzeb. O czym w takim razie warto pamiętać, gdy zdecydujemy się na skorzystanie z tej metody?
W trakcie trwania IDI tzw. moderator jest jedyną osobą prowadzącą spotkanie. Zarówno asystent, ani obserwator, jeśli są obecni, nie powinni w tym czasie przeszkadzać i włączać się do rozmowy. Jeśli to my wcielamy się w tę rolę, przed przystąpieniem do rozmowy, zastanówmy się, jak powinniśmy się zachowywać w trakcie jej trwania?
Jak zachowywać się jako badacz podczas wywiadów pogłębionych?
Istnieje kilka elementów, które warto mieć na uwadze, gdy przygotowujemy się do IDI. Dzięki nim zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby badanie przebiegło w rzetelny sposób.
- Wypełnij wraz z rozmówcą wcześniej przygotowaną ankietę z metryczką. Powinny się w niej znaleźć takie informacje jak czas, data i miejsce spotkania oraz informacje o osobie, z którą przeprowadzany jest wywiad. To da nam szerszy kontekst przy dalszej analizie.
- Rozmówca powinien zostać poinformowany o celach i zasadach rozmowy. Powinien też wyrazić zgody na przetwarzanie danych w celach badawczych itp.
- Wywiad warto rejestrować dyktafonem.
- Badacz powinien znać dobrze pytania i przebieg rozmowy, aby móc swobodnie zmieniać ich kolejność, jeśli zajdzie taka potrzeba.
- Scenariusz z pytaniami jest jedynie wsparciem i podpowiedzią dla moderatora (badacza). Nie czytamy z kartki :)
- Warto zadbać o odpowiednie, spokojne miejsce do rozmowy, aby nic nie rozpraszało lub peszyło naszego rozmówcę.
- Po zakończeniu rozmowy sprawdź, czy nagranie na pewno zostało zapisane na urządzeniu.
Wiecie już jak zachowywać się jako badacz podczas wywiadów pogłębionych – przynajmniej w teorii. Dlatego zachęcam do spróbowania swoich sił w praktyce :)
Im więcej ich przeprowadzicie, tym będzie łatwiej. Warto przezwyciężyć strach i onieśmielenie, które pojawiają się często na początku tej drogi. Dzięki temu usłyszycie wiele wartościowych historii, które otworzą Wam oczy i zmienią sposób patrzenia na świat. Powodzenia!
Bibliografia:
- Mościchowska I., Rogoś-Turek B., Badania jako podstawa projektowania user experience, Warszawa 2022
- Autor: Agnieszka Unzeitig
- Data: 25 sie 2022
- Tagi: badania marketingowe, IDI, indywidualny wywiad pogłębiony, marketing, rola badacza, strategia, wywiad pogłębiony