Audyt konta na Instagramie – część 1

Wbrew temu, co niektórzy przepowiadali, Instagram nie umarł, nie oddał (w 100%) pałeczki TikTokowi. Jednak, odkąd powstał ten wpis (wrzesień 2020) nastąpiło w nim wiele zmian, dlatego zapraszam do odświeżonego wpisu o tym, jak jako marka warto działać na Instagramie.

Na początku zawsze zachęcam do przemyślenia tego, czy Instagram to dobre miejsce dla Twojej marki. Żeby sobie odpowiedzieć na to pytanie, warto zrobić research m.in.:

  • konkurencji (czy działa na Instagramie, jak działa na Instagramie),
  • grupy docelowej (czy moje persony tam są, a jeśli tak, to jak się poruszają po aplikacji i jakie treści je interesują,
  • własnych zasobów: budżetowych, ludzkich, czasowych. 

Jeśli uznasz, że dla Twojej firmy to będzie dobre medium do kontaktu z odbiorcami, to pora na sprawdzenie, co robimy dobrze na Instagramie, a co źle. I właśnie po to stworzyliśmy ten poradnik. Zawarliśmy w nim wskazówki, które krok po kroku pozwolą Ci na samodzielne sprawdzenie, czy Twoja marka poprawnie działa na Instagramie.

Ale zanim przejdziemy do checklisty, najpierw rzucimy na stół garść statystyk.

SOCIAL MEDIA W POLSCE. STATYSTYKI ZE STYCZNIA 2023 ROKU

Dane z 2022 roku pokazują, że Instagram jest na drugim miejscu pod kątem liczby użytkowników. Jeśli jednak zagłębimy się bardziej w raporty takie, jak Digital 2023 zobaczymy, że 2022 rok był czasem, w którym Instagram zaliczył odejście 300 tysięcy osób (spadek o 2,8% w porównaniu do 2021 r.). 

Spadek jest o tyle znaczący, że najprawdopodobniej Ci użytkownicy wybrali inne medium – TikToka, i postanowili pożegnać się z Instagramem. TikTok urósł w 2022 roku w Polsce o aż 31,6% (2,4 miliona nowych userów!).

social-media-w-polsce-2023

Co ciekawe, raport Digital 2023 pokazuje, że czas jaki spędzamy w Internecie w Polsce urósł tylko o 2 minuty w porównaniu do 2021 r. i wynosi 6 godz 42 minuty, z czego 2 godziny dziennie zaliczają się na korzystanie z social mediów.

W 2022 roku bardziej ten czas segmentujemy i rozdzielamy na więcej miejsca (podcasty, TikTok, YouTube, Pinterest, serwisy streamingowe).

Kończąc już wywód na temat statystyk, Instagram nadal jest jednym z wiadących social mediów w Polsce. Tak, ubyło mu użytkowników, tak TikTok jest miejscem trendującym. Ale czy to oznacza, że musimy pakować Instagramowe manatki i wyruszyć w podróż do innych mediów? Niekoniecznie :) Jeśli na pytania ze wstępu tego artykułu odpowiedzieliście sobie 3x TAK, to rozgośćcie się śmiało na Insta i czerpcie z niego ile się tylko da! :)

AUDYT KONTA NA INSTAGRAMIE – CZĘŚĆ 1 – O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ

ZDJĘCIE PROFILOWE NA INSTAGRAMIE

Mamy kilka opcji na zdjęcie profilowe. To może być logo lub ciekawe, związane z marką zdjęcie. Warto dopieścić tę część konta, ponieważ użytkownicy będą ją widzieli najczęściej – przy każdym poście, po wejściu na profil i na Stories. Rekomendujemy rzadko zmieniać tę część swojego profilu. Marki osobiste robią to bardzo rzadko, ponieważ obserwujący są bardzo przyzwyczajeni do ich zdjęcia. Dlatego na profilach takich osób można znaleźć nieaktualne zdjęcie (ich wyglądu) sprzed kilku lat ;)

instagram-logo-śródmieściepub

instagram-logo-półnapół

Pierwsze zdjęcie profilowe jest w miarę poprawne. To logo restauracji. Jest czytelne. Ale ma jeden błąd. Brakuje światła w kątach logotypu, przez co mamy poczucie, że logo zaraz “wyjdzie” z koła :) Wystarczy zrobić to, co w przykładzie poniżej – zmniejszyć logo na tyle, żeby estetycznie wyglądało w okręgu.

NAZWA I NICK NA INSTAGRAMIE

Warto rozróżnić obydwa miejsca. Nazwa to część, która wyświetla się po przejściu na profil, a nick widać przy każdym poście kiedy przegląda się feed.

Dlaczego warto to rozróżnić? Ponieważ wtedy będzie można nas dwojako wyszukać na Instagramie. Dla marek osobistych proponujemy następujące rozwiązanie:

  • imię + nazwisko + nazwa firmy / zawód / temat przewodni
    • np.: Agnieszka Kowalska. KomuKoncept / Agnieszka Kowalska. Projektantka ubrań

Dla firm takich, jak restauracje czy puby polecamy użyć w nicku unikatowego hasztaga lub informacji dotyczącej rodzaju kuchni.

 

OPIS W BIO NA INSTAGRAMIE

Sprawdźmy czy:

  • opis jest uporządkowany emotikonami. Nie jest to wymagane, ale sprawia, że treść wygląda estetycznie,
  • mamy użyte hasztagi w opisie. Jeśli tak – usuńmy je lub zostawmy tylko te unikatowe dla naszej marki. Po co ktoś, kto zada sobie trud wejścia w nasz profil, miałby zaraz z niego wyjść, bo kliknie w hasztag #kawa i przejdzie do ekranu, w którym znajdzie 1 717 462 innych postów z tym tagiem?
  • jest podany e-mail lub/i telefon  (jeśli to instytucja, firma lub influencer),
  • są dodane linki, np. do ostatniego artykułu, sklepu, e-booka.

Zobaczmy, jak wyglądają piękne opisy w BIO kilku marek, (oprócz tych, których BIO pokazaliśmy na screenach powyżej):

bio-pilipalili

bio-alegoria

 

WYRÓŻNIONE STORIES

No to jak tam z wyróżnionymi Stories? Mamy je czy nie? Jeśli mamy, to czy mają ładne okładki? A jeśli nie mamy – stwórzmy harmonogram publikacji i wyróżnijmy te, które są najważniejsze dla odbiorców. Okładki Stories powinny być estetyczne. Niektórzy decydują się na ładne, graficznie spójne. Inni wolą zdjęcia, które mniej więcej obrazują dany temat.

 

wyroznione-stories-pilipalili

wyroznione-stories-polnapol

wyroznione-stories-spf

 

  • Zwróćmy uwagę na spójność w nazewnictwie:
    • zdecydujmy się na wielkie lub małe litery,
    • na hasztagi lub ich brak.
  • Jeśli tworzymy Stories regularnie, to dbajmy również o regularne aktualizowanie tych wyróżnionych. Najlepiej zrobić to zaraz po opublikowaniu nowej Historii.

STORIES

Tworzenie Stories może wydać się banalne. Co za problem wrzucić coś “na szybko”? I tak zniknie za 24 godziny. 

Nie do końca tak jest :) Polecamy w Stories publikowanie autentycznych materiałów, które pokazują “życie” marki. Róbmy to z głową. Oto kilka porad:

  • Z własnego doświadczenia wiemy, że ciągłe lub częste narzekania na coś lub kogoś przynosi efekt odwrotny od zamierzonego. Jedni obserwujący tego nie wytrzymają i od nas odejdą, drudzy, Ci którzy też lubią narzekać, zostaną z nami. Którą opcję wybieramy?
  • Jeśli publikujemy codziennie Stories, które wyglądają tak samo, to mogą się znudzić po jakimś czasie. Dlatego rekomendujemy tworzenie harmonogramu treści – na miesiąc lub na 14 dni do przodu. Dzięki temu zobaczymy, czy dobrze żonglujemy tematami, czy dbamy o różnorodność materiałów.
  • Napisy – zawsze, zawsze, zawsze należy je dodawać, kiedy publikujemy stories w formie “gadanego wideo”. Dlaczego:
    • naszymi odbiorcami mogą być osoby niesłyszące,
    • często przeglądamy Stories w miejscach publicznych, gdzie mamy wyłączony dźwięk.
  • Unboxing/Haul – forma komunikacji z odbiorcami, którą uwielbiają influencerzy. Polega na tym, że do takowego influencera przychodzi paczunia. Kupił/Otrzymał nowe buty. I zmusza nas do oglądania Stories złożonego z 15 elementów, które trwa dłużej niż telenowela “Klan”. W tym czasie widzimy jak owy influencer: rozpakowuje paczkę owitą taśmą z DHLu. Następnie przedziera się przez kolejne pudełko, już to właściwe. Robi to jedną ręką, bo drugą nagrywa. Trochę to trwa. Po 3 minutach naszym oczom ukazują się buty. Są. Ładne. Zielone. Z logo. Przymierza je. Pasują. Eh… długo się czytało ten opis, no nie?  Zastanówmy się ile osób faktycznie poczeka do końca unboxingu? Nie polecamy.
  • W Stories wystrzegamy się również dzieci, zwierząt, nagrań z koncertów, filmików z zakrapianych imprez, serii podobnych zdjęć bez żadnego dodatkowego kontekstu, milionów polecanych kont. Tak, zwierzęta i dzieci robią nam zasięgi i zaangażowanie. Ale czy o takie zaangażowanie nam chodzi? I KTO się będzie pod takim contentem angażować? Czy to będzie nasza ciocia, która i tak nie kupi naszego e-booka o tym, jak tworzyć zdjęcia na Instagram smarfonem? Chwila ciszy.
  • Nie twórzmy miliona stories w jeden dzień – co za dużo to niezdrowo. Jedynym usprawiedliwieniem sporej liczby stories w dniu jest trwający właśnie event firmowy, festiwal literacki czy całodniowe warsztaty lepienia bałwanów w lipcu.

PODSUMOWANIE CZĘŚCI 1

  1. zadbajmy o zdjęcie profilowe na Instagramie,
  2. zróżnicujmy nazwę i nick,
  3. uporządkujmy i odświeżmy opis w BIO,
  4. do wyróżnionych Stories wybierzmy jednakowe stylistycznie okładki. Pamiętajmy o ciągłym aktualizowaniu wyróżnionych relacji,
  5. twórzmy regularnie stories, które zaciekawią naszych odbiorców i dzięki, którym wejdziemy z nimi w interakcję.