Dziś rozprawimy się z tematem treści postów w social mediach. A dokładniej rozprawimy się z tym, jak one wyglądają, kiedy publikujemy je w mediach społecznościowych. Notesy w dłoń i zaczynamy!
Jak pisać posty na Facebooka, Instagrama czy LinkedIna – zacznijmy od strategii
A dokładniej od tej jej części, która odpowiada za styl i język komunikacji. Post musi być jakiś. Dobrze by było, żeby był na tyle ciekawy i zatrzymał odbiorcę, odpowiedział na jego aktualne potrzeby.
Skąd mamy wiedzieć, jak mamy się komunikować z fanami w naszych postach? Nic się nie bierze z powietrza – musimy przysiąść i stworzyć strategię komunikacji.
W każdej strategii komunikacji (tej dobrze przygotowanej) znajdziemy określenie stylu i języka, którym będziemy się zwracać do odbiorcy. Bez tego nie będziemy wiedzieć, czy mamy pisać do naszych fanów na „ty”, na „państwo” czy mamy używać języka inkluzywnego (sam_a, nauczyciel_ka), czy możemy sobie pozwolić na luz w języku (Siema ludziska. Misie-Pysie mamy do Was ważny temat itp.).
Oprócz tego, strategia określi nam zbiór słów i zwrotów, których możemy używać i które mogą być inspiracją do kolejnych zestawów. Poniżej podaję przykład kilku zwrotów, które umieściliśmy w strategii jednego naszych klientów (branża gastronomiczna, lokal z kuchnią włoską):
- siesta
- poranki
- druga kawa
- fiesta
- zapach kawy
- słodycz cukiereczków makaronowych
- świeży makaron
- aromatyczna bazylia
- lekkie i wirujące bąbelki w prosecco
- włoska uliczka
- zaciszne miejsce
- amici
- buongiorno
- mamma mia
To oczywiście 1/10 słów i skojarzeń, jakie umieściliśmy w strategii.
Taki zestaw pozwala wystartować ze stworzeniem treści i mieć się na baczności – żeby nie zboczyć z wyznaczonej ścieżki komunikacyjnej.
Punkt pierwszy za nami. Co dalej?
Cel posta w mediach społecznościowych
Cele są różne. Powinny wynikać kolejno: z wizji > ze strategii > z celów na dany okres > z harmonogramu.
W harmonogramie określamy, czy post jest typowo sprzedażowy, czy ma aktywizować czy może chcemy stworzyć długi post na ważny dla nas temat i poruszyć naszą społeczność.
Od obrania celu będzie zależeć jego długość. Posty sprzedażowe zazwyczaj są bardzo krótkie. Posty angażujące na początku treści zawierają pytanie lub inną zachętę do zabawy.
Dlatego zawsze przed przystąpieniem do pisania określajmy cel – jaką JEDNĄ akcję ma wykonać osoba czytająca post: polajkować, skomentować, przejść na www, udostępnić?
I to, co wybierzemy zakomunikujmy na grafice i w treści. Oraz dostosujmy jej długość.
Długość posta – inaczej na telefonie, inaczej na desktopie
Tworząc post pamiętajmy o tym, że inaczej wyświetla się na desktopach (dłuższy wiersz, krótsze akapity) i na telefonach (krótszy wiersz, dłuższe akapity). Zawsze staram się „projektować” treść pod smartfony, ponieważ większość tesktów naszych klientów jest właśnie tam przyswajana.
Za tym idą konkretne kroki. Używam częściej emotikon porządkujących oraz tworzę krótsze akapity.
Skoro mowa o akapitach…
Akapity i odstępy – czyli daj oddech czytającemu
Ta zasada nie zawsze działa. Sama czytam długie ściany tekstu osób, które mają mi coś ciekawego do przekazania. Ale, nie oszukujmy się. Jeśli prowadzimy niewielki fanpage albo fanpage marki z dużą renomą, to nie możemy sobie na to pozwolić. Fani początkujących marek nie są na tyle cierpliwi, żeby wczytywać się w 150-cio wierszowy post. A obserwujący dużych marek mogą odczytać ścianę tekstu, jako brak profesjonalizmu.
Dlatego musimy dać naszym odbiorcom treść uporządkowaną:
- emotikonami (ale bez przesady)
- krótkimi akapitami
- odstępami między tymi akapitami (czyli róbmy dwa razy ENTER :) )
- KAPITALIKAMI
Dzięki tym zabiegom odbiorcy pokaże się uporządkowany, łatwy do przyswojenia i czytelny tekst. Wybierze z postu to, co jest dla niego najważniejsze.
Poprawność językowa postów
Kolejny ważny temat. Szczególnie dla osób, które prowadzą fanpage’e, gdzie obserwującym nie umknie żaden błąd ortograficzny, żaden źle postawiony, przecinek ;)
Mówiąc poważniej: poprawność postów pod względem języka jest mile widziana, świadczy o tym, że przygotowaliśmy się do pracy, że nie napisaliśmy posta na kolanie. Oczywiście, nikt nie jest idealny. Pomyłki się zdarzają :) Natomiast podwójne sprawdzenie posta, przeczytanie go na głos przed publikacją, powinno zmniejszyć zagrożenie :)
Estetyczne posty w social mediach – dobre przykłady
Długi (tak, to jest długi post), w którym zmierzyliśmy się z opisaniem zasad akcji promocyjnej. Pomogły w tym emotikony, oddzielenie treści w środku posta oraz krótkie wersy:
Przykład krótkiej treści, która miała za cel skierować odbiorców do oglądania transmisji Live:
I na koniec przykład postu wyjaśniającego, który został uporządkowany jednym rodzajem emotikon. Zwróćcie uwagę na to, jak „podwójny enter” porządkuje treść i tworzy światło między akapitami, dając oddech czytelnikowi:
Mam nadzieję, że od teraz Wasze posty będą przyjazne odbiorcom! Jeśli chcecie poszerzać wiedzę o mediach społecznościowych, to zapraszam do innych naszych artykułów:
Pisanie Bloga dla Biznesu czyli jak stać się autorytetem w branży?
Blogowanie to obecnie jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, które nie tylko pozwala na efektywną komunikację z odbiorcami, ale także umożliwia …
LinkedIn Ads – jak efektywnie wykorzystać reklamy B2B?
LinkedIn stał się jednym z najbardziej efektywnych narzędzi reklamowych, szczególnie dla firm działających w modelu B2B. Choć Facebook czy Instagram …
18 cech charakteru i umiejętności, które powinien posiadać zaufany social media partner
Mogłoby się wydawać, że praca jako social media manager ogranicza się do tworzenia i publikacji postów oraz zarządzania kampaniami reklamowymi. …
- Autor: Ola Dzwierzyńska
- Data: 9 lut 2022
- Tagi: Content Marketing, facebook, instagram, LinkedIn