Projektowanie z myślą o użytkowniku, czyli User Experience (UX), to kluczowy element tworzenia skutecznych i przyjaznych dla użytkownika aplikacji oraz stron internetowych. Dobre praktyki UX mogą znacząco poprawić satysfakcję użytkowników, zwiększyć konwersję i pomóc w budowaniu pozytywnej reputacji marki. Wśród wielu zasad i wytycznych, jednymi z najbardziej znanych są heurystyki Nielsena. Obok nich warto poznać także tzw. prawa UX, np. Prawo Jacoba, Prawo Fittsa czy Efekt von Restorffa. Poniżej przedstawiam dobre praktyki UX, które pomogą Ci projektować z myślą o użytkownikach.
Dobre praktyki UX a heurystyki Nielsena
Jakob Nielsen, duński naukowiec i specjalista w dziedzinie użyteczności, opracował dziesięć heurystyk, które stanowią fundamenty dobrego projektowania. Oto kilka z nich:
- Widoczność statusu systemu – użytkownicy powinni być zawsze informowani o bieżącym stanie systemu poprzez odpowiednie informacje zwrotne w odpowiednim czasie.
- Dopasowanie między systemem a rzeczywistością – system powinien mówić językiem użytkownika, używając znanych mu pojęć, zwrotów i konwencji.
- Kontrola i swoboda użytkownika – użytkownicy często wybierają opcje przez pomyłkę i muszą mieć możliwość łatwego wycofania się z nich.
- Spójność i standardy – użytkownicy nie powinni się zastanawiać, czy różne słowa, sytuacje lub działania znaczą to samo. Warto także trzymać się standardów, z którymi użytkownicy są zaznajomieni i stały się dla nich naturalne, np. umiejscowienie kosza zakupowego w aplikacji mobilnej zazwyczaj znajduje się w prawym górnym rogu ekranu.
- Zapobieganie błędom – lepiej zapobiegać błędom niż je później korygować. Pomóc w tym może np. klarowna komunikacja, jasne instrukcje czy inteligentne podpowiedzi.
- Rozpoznawanie zamiast przypominania – zmniejsz obciążenie pamięci użytkownika, podpowiadając mu informacje, które w danym momencie mogą być przydatne, np. sekcja ostatnio przeglądanych produktów na stronie
- Elastyczność i efektywność użytkowania – system powinien dążyć w kierunku usprawniania procesów oraz pomocy w wykonywaniu akcji zarówno nowym, jak i stałym użytkownikom, np. Możliwość zaznaczenia zarówno wszystkich zgód, jak i pojedynczych.
- Estetyka i minimalizm – interfejsy nie powinny zawierać nieistotnych lub rzadko potrzebnych informacji. Warto zachować umiar oraz pamiętać o czytelności.
- Pomoc w rozpoznawaniu, diagnozowaniu i naprawianiu błędów – komunikaty o błędach powinny być zrozumiałe i konstruktywne. Użytkownik powinien rozumieć, co się stało i co można w tej sytuacji zrobić.
- Pomoc i dokumentacja – wszelka dokumentacja, która może być przydatna użytkownikom oraz pomoc (np. techniczna) powinny był łatwo dostępne.
Dobre praktyki UX, o których warto pamiętać podczas procesu projektowania
W trakcie procesu projektowania warto, obok heurystyk Nielsena, pamiętać także o innych dobrych praktykach UX. Poniżej prezentuję kilka z nich, które warto mieć w pamięci podczas pracy nad nowym produktem.
Poznaj swoich użytkowników
Projektowanie z myślą o użytkowniku to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim funkcjonalności i użyteczności. Stosując powyższe dobre praktyki UX zwiększasz szanse na stworzenie produktu, który nie tylko przyciągnie użytkowników, ale także zaspokoi ich potrzeby i oczekiwania. Pamiętaj, że zadowolony użytkownik to najlepsza wizytówka Twojego projektu.
Źródła:
Marsh J., UX dla początkujących. 100 krótkich lekcji, Helion, Gliwice 2019.
Nielsen J., https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ [odczyt: 29.07.2024]
Yablonski J., Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług, Helion, Gliwice 2021.
Zainteresowany audytami UX? Napisz do nas!
- Autor: Agnieszka Unzeitig
- Data: 6 sie 2024
- Tagi: dobre praktyki UX, user experiance, UX