Budowanie sieci kontaktów na LinkedIn – Strategie i Porady

Kiedy prawie dwadzieścia lat temu świat zachwycił się Facebookiem, LinkedIn, mimo że został założony wcześniej, pozostawał w jego cieniu. I choć obie sieci przypisuje się do jednej kategorii pod nazwą “portal społecznościowy”, to przeznaczenie każdej z nich jest zupełnie inne. Jedna z różnic dotyczy budowania sieci kontaktów, a raczej celu i wartości tego zabiegu. Po latach obecności obu platform na rynku można śmiało powiedzieć, że to LinkedIn jest dziś miejscem, gdzie aktywna obecność oraz strategiczne zarządzanie znajomościami są inwestycjami z dużą stopą zwrotu.

Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że na tle wszystkich znanych i dostępnych nam portali społecznościowych, LinkedIn wyróżnia się swoim biznesowym charakterem. Właśnie dlatego nazywany jest największą na świecie siecią dla profesjonalistów, która spośród wszystkich social mediów cieszy się największym zaufaniem użytkowników.

To tu możesz pochwalić się swoim doświadczeniem zawodowym, wykształceniem i przebytymi kursami; to tu możesz znaleźć pracę lub staż; to tu możesz odkryć nowego pracownika twojej firmy lub zdobyć klientów; to tu możesz podzielić się swoją ekspercką wiedzą, jak również dowiedzieć się czegoś nowego; i wreszcie, to tu możesz nawiązać i wzmocnić relacje zawodowe.

Po co to wszystko?

Ano po to, by budować i wzmacniać swoją markę osobistą, a tym samym zwiększać możliwości rozwoju zawodowego.

Każdy z nas jest dziś marką

Nawet jeśli w pierwszej chwili słowo to kojarzy ci się bardziej z jakąś znaną na całym świecie firmą, jej hasłem reklamowym i logo, to tak naprawdę w świecie biznesu mamy do czynienia z trzema głównymi rodzajami marek:

  • firmy,
  • produktu,
  • osoby.

Każda z wyżej wymienionych, aby efektywnie funkcjonować na rynku, potrzebuje odpowiednio dobrze dobranej strategii marketingowej. Ale jeśli zainwestujesz tylko w jedną z nich, zaowocują wszystkie trzy. Wiesz, którą mam na myśli?

Chodzi o markę osobistą, czyli o ciebie. A dokładniej o to, jak widzą cię inni lub, powtarzając za Jeffem Bezosem, o to, co ludzie mówią o tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju. Dopiero na podstawie tych przekonań, wszyscy wokół budują sobie opinie o twoim produkcie i firmie.

To ty jesteś początkiem.

Wykorzystaj LinkedIn do wzmocnienia swojej marki osobistej

Jeśli chcesz zbudować silną markę osobistą, zacznij od LinkedIn. Oczywiście, inne media społecznościowe także służą lepszej widoczności w sieci, reprezentacji firmy, czy dzieleniu się wiedzą, ale to właśnie ta platforma jest szczególnie ważna dla kont osobistych. Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że jest to największa na świecie sieć specjalistów (portal ma ponad 985 milionów użytkowników w 200 krajach). To miejsce stworzone dla rozwoju zawodowego, pozwalające nawiązać kontakty biznesowe. Będąc na LinkedIn “inwestujesz czas”, w przeciwieństwie do innych portali, na których “spędzasz czas”.

Serwis ten generuje 3 razy więcej leadów sprzedażowych niż Twitter i Facebook, co znacząco przekłada się na bezpośrednie pozyskiwanie potencjalnych klientów zarówno w segmencie B2C jak i B2B. Konto osobiste ma tu szczególne znaczenie, gdyż, według statystyk, treści udostępniane przez pracowników z ich kont indywidualnych są nawet 8 razy bardziej angażujące i 16 razy częściej czytane niz posty publikowane z kont firmowych.

Jednym słowem, LinkedIn jest obecnie najlepszym miejscem w sieci wspomagającym rozwój biznesowy jednostki oraz budowanie solidnej i godnej zaufania marki osobistej. Uzyskanie takiego efektu wymaga działań długoterminowych, które można ująć w czterech krokach:

  1. Założenie profesjonalnego i autentycznego profilu osobowego.
  2. Nawiązanie sieci wartościowych kontaktów.
  3. Tworzenie angażujących i wartościowych treści.
  4. Budowa i podtrzymywanie relacji.

Załóżmy, że masz już w pełni uzupełniony i profesjonalnie prezentujący się profil, który przyciąga uwagę. Widać na nim zarówno zdjęcie twarzy jak i zdjęcie w tle, twoje motto lub kilka słów podsumowujących twój status zawodowy, wyszczególnione etapy kariery, kolejne stanowiska wraz z wykonywanymi przez ciebie obowiązkami, kolejne kroki w edukacji, przebyte kursy, szkolenia i wszystko to, czym można się pochwalić w kontekście rozwoju zawodowego.

Czas na kolejny etap jakim jest rozpoczęcie budowy sieci kontaktów.

Jak efektywnie budować wartościową sieć kontaktów?

Kryje się za tym zarówno zaproszenie innych osób do swojej sieci jak i zainspirowanie innych do nawiązania kontaktu z tobą. To proces dwukierunkowy – ty zapraszasz kogoś, ale też ktoś zaprasza ciebie.

Jaki jest w tym cel?

Odpowiedź leży tak naprawdę w zasięgach. Jeśli chcesz aby twoje konto na LinkedIn pomogło ci osiągnąć twoje cele zawodowe, twój profil i treści, które publikujesz powinny być wyświetlane przez jak największą liczbę osób. Aby tak się stało, musisz pamiętać o tym, co ma wpływ na zasięg:

  • treść, jaką publikujesz,
  • liczba aktywnych użytkowników w danym momencie,
  • liczba twoich kontaktów pierwszego stopnia,
  • liczba aktywnych łączników,
  • indywidualne upodobania i relacje,
  • aktywność użytkowników.

Właśnie dlatego w budowaniu sieci kontaktów na LinkedIn na pierwszym miejscu liczy się jakość kontaktów, a nie ich ilość. Nie chodzi bowiem o zwiększanie liczby osób w twojej sieci dla samych statystyk, a o budowanie autentycznych relacji, które mogą zaowocować w przyszłości.

Jak więc robić to dobrze?

Określ swój cel i doprecyzuj grupę docelową.

Zanim jeszcze zaczniesz budować swoją sieć, zastanów się do kogo chcesz dotrzeć i z kim tak naprawdę powinieneś nawiązać relacje. Jaki jest twój cel? Czy zależy ci na budowaniu wizerunku eksperta i chcesz poruszać się w obrębie swojej branży? Czy szukasz klientów, których potrzeby możesz spełnić? Odpowiedzi na takie pytania pomogą ci w skutecznym budowaniu dalszej strategii. Twoją grupę docelową mogą stanowić:

  • byli i obecni współpracownicy,
  • byli i obecni partnerzy biznesowi i klienci,
  • bliscy znajomi,
  • osoby z branży, które chcesz obserwować,
  • potencjalni klienci.

Aby ich znaleźć, korzystaj z zaawansowanych funkcji wyszukiwania.

LinkedIn wyposażony jest w dość mocno rozbudowaną wyszukiwarkę pozwalającą na dokładne sprecyzowanie swoich preferencji. Przede wszystkim, jeśli wiesz już jakich kontaktów szukasz, użyj filtrów:

  • podstawowych tj. firmy, grupy, uczelnie, lokalizacje, kontakty (1, 2, 3+ stopnia),
  • zaawansowanych tj. stanowisko, poprzednia firma, branża, język profilu.

Jeśli chcesz jeszcze bardziej doprecyzować swoje wyszukiwania, skorzystaj z kilku operatorów:

  • cudzysłów – jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę dowolne słowo ujęte w cudzysłów, zawęzisz wyniki tylko do tej frazy, np. wpisując “manager” w wyszukiwarkę zobaczysz osoby wykonujące tylko i wyłącznie taki zawód,
  • AND – w ten sposób zobaczysz wyniki zawierające dwie frazy jednocześnie, np. manager AND social media specialist, 
  • OR – zobaczysz wyniki zawierające jeden lub więcej z podanych terminów, co pozwoli ci otrzymać więcej wyników wyszukiwania, np. social media OR marketing OR reklama,
  • NOT – wykluczysz określone frazy, np. programista NOT tester,
  • nawias – sprawisz, że to, co jest w nim zawarte jest priorytetowe i najpierw brane pod uwagę; np. (“programista” OR “tester”) AND product owner.

Kontaktów możesz także szukać poprzez:

  • grupy tematyczne – dołącz do grup, które cię interesują, czytaj na bieżąco posty innych oraz angażuj się w dyskusje; dzięki temu dasz się poznać jako specjalista w danej dziedzinie, a także znajdziesz osoby, których poglądy chciałbyś śledzić,
  • profil firmowy – wystarczy, że odnajdziesz profil firmowy przedsiębiorstwa, które cię interesuje, a następnie odszukasz osoby, które pracowały lub nadal tam pracują,
  • alerty – po stworzeniu zapytania możesz utworzyć alert, co sprawi, że LinkedIn sam wyśle ci powiadomienie, gdy pojawią się osoby spełniające twoje kryteria,
  • funkcję Osoby, które możesz znać na stronie Moja sieć, która pomoże ci znaleźć kontakty, dzięki rekomendacjom opartym na podobieństwach między tobą a innymi członkami LinkedIn.

Zainwestuj w Sales Navigator.

Jest to po prostu jedna z płatnych wersji LinkedIn, dostępna w trzech różnych wariantach. Służy do dokładnego przeszukiwania kontaktów i ma pomóc w pozyskiwaniu stałych klientów. Spośród wielu korzyści jakie niesie ze sobą to rozwiązanie, największą uwagę zwracają:

  • dokładniejsze filtry wyszukiwania tj. wielkość czy typ firmy, w której znajduje się dana osoba, leady śledzące firmę danej osoby, a nawet datę rejestracji na platformie,
  • zapisywanie list leadów czy list kont firmowych,
  • możliwość wysyłania wiadomości e-mail z LinkedIn prosto do skrzynki pocztowej,
  • możliwość sprawdzenia użytkowników platformy pod kątem publikacji treści w ciągu ostatnich 90 dni.

Nie jest to rozwiązanie, które polecamy na początek budowania sieci kontaktów. Ale jeśli uznasz, że podstawowe opcje są wyczerpane, możesz skorzystać z darmowej wersji próbnej Sales Navigator. Narzędzie to zwykle rekomendowane jest osobom zajmującym stanowisko menedżerów sprzedaży i rekruterów.

Zapraszaj do swojej sieci osoby, które cię interesują.

Pamiętaj, że LinkedIn to nie Facebook – nie musisz znać kogoś osobiście, aby dodać go do swojej sieci. Wysyłanie zaproszeń do osób, których się nie zna jest tu całkiem akceptowalne.

Zanim jednak wyślesz zaproszenie danej osobie, odwiedź jej profil i uważnie go prześledź. Poczytaj z uważnością co publikuje, zainteresuj się w sposób aktywny – zareaguj na posty, zostaw wartościowy komentarz, weź udział w dyskusji pod treścią.

Dopiero później wyślij zaproszenie, ale zawsze dołącz do niego wiadomość. Nie musi być ona długa, chodzi o to, aby się przywitać, przedstawić, a następnie napisać dlaczego wysyłasz zaproszenie.

„Dzień dobry Panie Jakubie,

nazywam się Piotr Kowal i od lat zajmuję się zawodowo grafiką komputerową. Chciałbym zaprosić Pana do swojego grona znajomych, aby być na bieżąco z Pańskimi publikacjami w tej dziedzinie.

Mam wielką nadzieję, że kiedyś uda nam się poznać osobiście.

Pozdrawiam serdecznie,
Piotr”

Ważne, aby taka wiadomość była spersonalizowana. Znajdź punkt styku z daną osobą, coś co was łączy. Czasem jest to branża, czasem uczelnia, a czasem zainteresowania. Jeśli po przeczytaniu swojej propozycji zaproszenia stwierdzisz, że możesz ją wysłać kilku osobom to znak, że trzeba ją napisać od nowa.

Wysyłaj wiadomość także wraz z przyjęciem kontaktu.

Jeśli dostałeś zaproszenie do kontaktu, nie ograniczaj się do samego zaakceptowania. Wyślij wiadomość do osoby, która chce dodać cię do swojej sieci. Aby to zrobić, wejdź w Sieć, gdzie zobaczysz zaproszenia od innych osób. Następnie wybierz Zobacz wszystkie. Pod nazwiskiem danej osoby będzie wyświetlać ci się Wiadomość. Po kliknięciu możesz napisać wiadomość prywatną do danej osoby, a następnie zaakceptować zaproszenie. Pamiętaj, aby:

  • przywitać się i podziękować za zaproszenie,
  • dodać treść związaną z waszym punktem wspólnym lub po prostu coś miłego,
  • ewentualne zadać pytanie lub dodać sugestię zachęcającą do dalszej konwersacji.

„Cześć Karolino,

dziękuję za zaproszenie. Jest mi niezwykle miło być częścią Twojej sieci. 

W ramach przywitania zapraszam do mojego najnowszego artykułu dotyczącego budowania sieci kontaktów na LinkedIn >> [link]

W razie pytań służę pomocą!
Paulina”

Jeśli osobiście znasz kogoś, kto cię zaprosił i niedawno mieliście ze sobą kontakt, wysłanie takiej wiadomości nie jest konieczne.

Działaj systemtycznie i regularnie.

Stosuj technikę 333. Wymaga ona odrobiny systematyczności i zaangażowania, ale jest świetną strategią pozyskiwania kontaktów, zwłaszcza na początku. Chodzi o to, aby każdego dnia:

  • zapraszać 3 nowe osoby do swojej sieci, 
  • zostawiać 3 wartościowe komentarze pod treściami, które cię interesują, 
  • rozpoczynać 3 prywatne rozmowy z osobami, które w jakiś sposób cię interesują.

Po jakimś czasie wejdzie ci to w nawyk, sieć się powiększy, a twoje relacje z niektórymi członkami LinkedIn się zacieśnią.

Pamiętaj o kilku ważnych zasadach.

  • Budowanie sieci kontaktów zaczynamy od inwestycji w relację. Nigdy nie zaczynaj znajomości od próby sprzedaży czegokolwiek.
  • Umieść informację o swoim profilu (oraz bezpośredni odnośnik do niego) w innych miejscach: na swojej stronie internetowej, blogu, czy w innych social mediach. To ułatwi innym osobom znalezienie twojego profilu.
  • Jeśli twój stan znajomych na LinkedIn wynosi 0, zacznij od zaproszenia osób, które znasz: obecnych i byłych współpracowników czy nawet znajomych. Możesz także dodać swój adres e-mail i po prostu zaimportować kontakty.
  • Aktualizuj na bieżąco swój profil i publikuj własne posty, aby inni też mieli szansę, aby cię znaleźć.

Pierwszy krok na drodze do sukcesu

LinkedIn to platforma stworzona do generowania pretekstów do kontaktu, gdzie systematyczna aktywność jest podstawą do zbudowania silnej oraz wartościowej sieci znajomości. To droga, która prowadzi do stworzenia wiarygodnej marki osobistej i osiągnięcia stabilnej pozycji w świecie biznesowym.

To także bufor bezpieczeństwa, dzięki któremu znajdziesz zarówno wartościowego pracownika jak i wymarzoną pracę, a wszystko dzięki temu, że twój post z danym ogłoszeniem zobaczy, skomentuje i poda dalej wiele różnych osób, które należą do twojej sieci kontaktów. 

Nadszedł czas, aby zacząć ją tworzyć i rozwijać. Bo jeśli nie teraz, to kiedy?