Czasami jest tak, że pomysłów brak. Na to jaki post, co na grafice, jakie wideo nagrać. Social media potrafią zmęczyć swoją intensywnością – tworzenia i użytkowania. Jak możemy się przygotować na gorsze dni, kiedy nic nam nie przychodzi do głowy, a kursor klawiatury niecierpliwie czeka na napisanie choćby kilku zdań? Z pomocą przychodzi macierz kreatywności.
POMYSŁY NA POSTY A STRATEGIA KOMUNIKACJI
Pomysły na posty nie przychodzą same. Oczywiście, są dni, tygodnie, kiedy nie mamy problemów z tym, co napisać na naszych profilach. Ale bez wątpienia, każdy z nas przyzna, że czasami nie wie co i o czym napisać.
Naszą pierwszą deską ratunku powinna być strategia komunikacji, którą przygotowujemy w KomuKoncept przez pierwsze tygodnie pracy dla naszych klientów. To czas, kiedy nie publikujemy żadnych postów i skupiamy się na analizie i wypracowaniu działań, które zapewnią marce charakter, styl i będą odpowiadać na problemy i potrzeby klientów.
I chociaż część z Was, kiedy to czyta, to wzdycha i przewraca oczami, zanotujcie sobie:
Strategia komunikacji to pierwszy stopień do ciekawych i płynnych działań w Internecie. Koniec i kropka.
Jakie elementy muszą pojawić się w strategii? Każda firma, osoba ma własną listę – mniej lub bardziej rozbudowaną. Ja Wam proponuję nie pominąć:
- Określenia celów, wartości marki, wizji i misji (bez dyskusji).
- Przeanalizowania rynku – co się dzieje u konkurencji, co tam w trendach technologicznych słychać, jaki wpływ ma na mój biznes ekonomia i gospodarka, itd.
- Przenalizowania zagrożeń, które mogą wystąpić.
- Określenia grup docelowych i stworzenia person
- Wyróżników marki
- Archetypów marki oraz stylu komunikacji (wizualnego i słownego)
- Tematów i skojarzeń, wokół których marka się obraca
- DZIAŁAŃ.
Ostatni punkt napisałam DRUKOWANYMI LITERAMI, gdyż właśnie to jest nasza gwiazda wieczoru :) Tworzymy w nim, z podziałem na kanały komunikacji, konkretne pomysły na posty. Można to robić na wiele sposobów, ale dzisiaj przedstawię Wam narzędzie Macierz Kreatywności.
MACIERZ KREATYWNOŚCI
Macierz kreatywności to prosta tabelka, na której możecie pracować pojedynczo lub w grupach.
Bardzo lubię to narzędzie, bo można je dostosować do swoich potrzeb. Składa się ono wierszy zawierających listy kanałów socialmediowych oraz kolumn, z których każda może reprezentować np. segment klientów.
MACIERZ KREATYWNOŚCI – PRACA GRUPOWA
Macierz kreatywności, to narzędzie, które poszerza zakres myślenia grupy. Słyszeliście o efekcie synergii, gdzie 2 plus 2 daje 5? Chodzi o to, że kiedy w pokoju spotkają się 3 osoby, to każda jednostka wpływa na wszystkie inne znajdujące się w tym pokoju. Więc, kiedy zaczniemy wspólnie przyczepiać na karteczkach lub wpisywać w Excelu pomysły na posty, to Markowi i Zosi mogą przyjść do głowy nowe pomysły, bo popatrzyli na karteczkę Anieli i się nią zainspirowali.
Macierz kreatywności wpływa pozytywnie na myślenie rozbieżne, które pozwala spojrzeć na dane zagadnienie z wielu perspektyw i nie krytykuje pomysłów w trakcie ich generowania.
MACIERZ KREATYWNOŚCI – JAK JĄ STWORZYĆ
Na kartce papieru lub w programie typu Miro narysujcie tabelę złożoną maksymalnie z pięciu kolumn i pięciu wierszy.
Następnie w lewym, górnym rogu napiszcie pytanie, do którego będziemy generować pomysły w całej tabeli. Dobrze je zacząć od „W jaki sposób moglibyśmy…” i tu wpiszcie problem, potrzebę, którą chcecie się aktualnie zająć.
Do każdej kolumny przypiszcie segment klientów lub imię konkretnej persony. A do każdego wiersza przypiszcie kanał socialmediowy.
Zostawcie na samym dole jeden wolny wiersz, do którego będziecie doklejać pomysły, które wg Was nie pasują do żadnej kategorii.
MACIERZ KREATYWNOŚCI – UZUPEŁNIANIE KOMÓREK
Kolejny krok to czas na generowanie pomysłów. Przeznaczcie na to przynajmniej 15 minut. Pozwólcie wszystkim w grupie uzupełniać kolumny i wiersze w dowolnej kolejności. Działajcie szybko! Rysujcie lub piszcie.
W każdej kolumnie ma się znaleźć co najmniej jedna idea.
MACIERZ KREATYWNOŚCI – OCENA POMYSŁÓW
Po wypełnieniu każdej kolumny oceńcie przyklejone koncepcje! Zbierzcie się przy macierzy, przeczytajcie to co wszyscy napisali. Następnie niech każda osoba wskaże 1-2 pomysły, które najbardziej jej się podobają.
Po zakończonej pracy zbierzcie wybrane koncepty do jednego miejsca, z którego najlepiej się Wam pracuje przy tworzeniu postów (nadal zachęcam, żeby się to znalazło w dokumencie strategicznym).
PODSUMOWANIE
I voila! Macie z głowy pomysły na posty. Macierz kreatywności jest narzędziem, które można prosto powielać i odpowiadać w niej na różne pytania i potrzeby.
Z macierzą będziecie spokojnie zasypiać i budzić się wiedząc, że najbliższy harmonogram postów będzie zawierał wszystkie niezbędne elementy układanki strategicznej. I co najważniejsze – będzie ciekawy dla odbiorców!
Opracowanie na podstawie: „Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych”, Wyd. OnePress, 2018, s 140-141.
- Autor: Ola Dzwierzyńska
- Data: 21 wrz 2022