Black Friday w branży B2B – konieczność, przesada czy szansa?

Nie lubię rozkazywać klientom ślepej gonitwy za trendami. Nigdy nie zmuszę Was do przygotowania materiału wideo na rolkę, która nie będzie zgodna z Waszym firmowym credo. Nie znajdziecie u mnie rad, żeby sprzedawać (się) jakkolwiek, byleby sprzedawać. A co, w takim razie, z Black Friday w branży B2B? Odradzę? I tu Was być może zaskoczę, ale nie, nie odradzę. Branża B2B może zdobyć nowych klientów dzięki dobrze przemyślanej akcji blackfriday’owej. I o tym jest ten artykuł – o wykorzystaniu szansy, jaką daje to konsumpcyjne szaleństwo, ale nadal – z głową i pomyślunkiem.

W tytule tego artykułu zadałam pytanie czy Black Friday to dla B2B przesada, konieczność czy szansa. Nie będę Was trzymać w niepewności i odpowiem od razu. Black Friday jest szansą na pozyskanie nowych klientów, JEŚLI (warunek u mnie zawsze jakiś musi być) dobrze przygotujecie ofertę. Jak się za to zabrać?

Dlaczego „Black Friday B2C” nie działa w B2B (i co to oznacza dla Twoich procesów)

Jeśli zabierzecie się za ofertę Black Friday tak, jak robią to sklepy B2C, to skończycie marnie. Co roku widzę, że firmy B2B chcą na wariata dołączyć do pochodu kampanii w tym okresie i przygotowują ofertę, chyba na kolanie. Nie idźcie tą drogą.

Nie dawajcie na bannerach rabatu 40% taniej. Nie piszcie, że “w Media Expert taniej masz”! I już bożebroń nie ogłaszajcie oferty ważnej tylko przez weekend.

Procesy decyzyjne w B2B są wydłużone, przecież wiecie to, pracujecie w takich firmach ;). Dlatego oferta BF (Black Friday) musi być czasowo dostosowana do Waszej branży. 2 tygodnie to minimum!

Nie łapcie klienta na “taniej” – czy kiedyś to u Was zadziałało? Zamiast tego przygotujcie poszerzone pakiety w tej samej cenie (oszczędź 300 zł miesięcznie na poszerzonym pakiecie naszej aplikacji etc.).

Zmapujcie jeszcze raz potrzeby Waszych klientów. Sprawdźcie jakie produkty ostatnio się dobrze sprzedawały. Rozpiszcie szczegółowo ofertę i wybierzcie z niej smaczki, elementy, które wiecie że są świetne, ale część klientów z nich nie korzysta, bo np. boi się ceny (ale jak dostanie 3 miesiące próbne za free to chętnie skorzysta).

Nasza agencja w tym roku ma w planie:

  • poszerzyć obecnym klientom usługi, z których nie korzystają, a są im potrzebne (od 1 do 3 miesięcy zniżki lub bezpłatnie).

  • nowym klientom zaproponować 1 godz. bezpłatnej konsultacji biznesowo-marketingowej.

Nie chcemy iść w bezpłatne audyty, bo wiemy, że wiele firm będzie chciało z tego skorzystać, a nam nie spina się to finansowo i czasowo. Dlatego wybraliśmy tylko te dwie opcje, które widzicie powyżej. Z głową i bez przesady.

Przygotowanie kampanii Black Friday w B2B

Kolejnym krokiem jest wybranie miejsc reklamowych (Meta Ads, LinkedIn Ads, newsletter, etc.). Zastanówcie się gdzie są Wasi klienci, które kanały będą odpowiednie i do których segmentów.

Zanim uruchomicie kampanię, sprawdźcie, czy landing page jest gotowy, czytelny i bez błędów. Czy formularz/sklep działa poprawnie?

Upewnijcie się, że dział sprzedaży będzie gotowy na obróbkę większej liczby leadów w tym okresie.

Przygotujcie copy, grafiki i wideo reklamowe. Jeśli nie jesteście pewni jaki komunikat będzie dobrze działał na odbiorców, przygotujcie kilka różniących się od siebie reklam.

Pomysły na promocje Black Friday w B2B

Przygotowałam 5 pomysłów na oferty, które możecie wdrożyć przy okazji Black Friday. Dostosujcie je do swojego biznesu:

  1. Dodatkowe narzędzia, feature’y dla obecnych klientów. Idealne, jeśli pracujecie na pakietach (my w Komu, przykładowo, możemy zaproponować dodatkowo miesięczną obsługę wiadomości prywatnych) lub jeśli oferujecie aplikację (dajcie dostęp do wersji premium tym, którzy są na opcji basic).

  2. Proof of Concept. Nowym klientom zaproponujcie próbkę czegoś, co by chcieli mieć, ale zastanawiają się czy za tę cenę warto. Przełamiecie w ten sposób opór i strach przed ceną. To też idealna opcja, żeby odezwać się do tych osób z listy prospectingowej, którzy kiedyś rokowali na klientów, ale odpadli ze względu na cenę.

  3. Przedłużenie dostępu do usługi.

  4. Odroczenie płatności – sprawdzi się w niektórych branżach.

  5. Gwarancja ceny. Tu nie robicie żadnych zniżek, tylko gwarantujecie cenę produktu/usługi przez X miesięcy.

Black Friday 2025 w KomuKoncept

A tych z Was, którzy chcą skonsultować swoją blackfriday’ową strategię lub inny temat marketingowo-biznesowy, zachęcam do skorzystania z naszej promocji BF: 60 minut bezpłatnej konsultacji online!

Odezwijcie się bezpośrednio do mnie:

Potrzebujesz pomocy z marketingiem?

Skontaktuj się z nami.

    Porozmawiajmy o tym, co w Twojej firmie wymaga najszybszych działań.

    Zapewniamy:

    • zrozumienie Twojej sytuacji przed wysłaniem oferty
    • doświadczenie w marketingu B2B i B2C
    • bliski kontakt z top managerami
    • consultingowe podejście
    • znajomość marketingu i technologii.
    Aleksandra Dzwierzyńska

    Aleksandra Dzwierzyńska

    Head of Social

    ola@komukoncept.pl

    Michał Opydo

    Michał Opydo

    Managing Director

    michal@komukoncept.pl