Powoli zbliża się druga połowa listopada a wraz z nią Black Friday, czyli dzień szalonych wyprzedaży. Z początku tradycja ta pojawiła się w Stanach Zjednoczonych, jeszcze w połowie XX wieku, jako dzień rozpoczynający Bożonarodzeniowy sezon zakupowy. Od tamtego czasu rozlała się ona po całym świecie, a Czarny Piątek stał się dniem, w którym wszystkie firmy biją się o to, która zaoferuje swoim klientom lepsze promocje i przeceny.
Niedawno do Czarnego Piątku doszedł również Cyber Monday czyli Cyberponiedziałek, dedykowany produktom stricte digitalowym. Dziś opowiemy trochę o tym, jak możecie wykorzystać Black Friday, żeby promować swoje produkty i usługi.
Wymyśl swoją promocję na Black Friday
Zacznijmy od najbardziej oczywistego – promocja! Co rok na Czarny Piątek wszystkie marki ścigają się o to by wymyślić najlepszą, największa i tym podobne. Prawda jest taka, że nie robi to większej różnicy – obniżki są wszędzie, a to napędza popyt. Wiele osób już miesiąc wcześniej zaczyna wstrzymywać się z zakupami, wiedząc, że już niedługo będzie mogło zrobić to taniej. Gdy Black Friday nadchodzi, to czy zniżka wyniesie 70% czy 60%, nie robi już większej różnicy.
Warto zastanowić się nad tym, jaka promocja będzie najlepsza dla nas i dla naszego modelu biznesowego. Nie polecamy oczywiście robić przekrętów typu podniesienie ceny tuż przed Czarnym Piątkiem, żeby potem ją “obniżyć” – pomijając już fakt, że jest to mocno nieetyczne, to dodatkowo jeśli wyjdzie na jaw, może okazać się silnym ciosem w dobre imię naszej marki.
Warto jednak rozważyć pomysły takie jak “wielopaki” czy promocje rosnące z każdym kolejnym zakupem (drugi przedmiot 30% taniej, trzeci 60%, czwarty za złotówkę itp.). Może być to znacznie lepsze dla Waszego biznesu, niż prosta obniżka na wszystkich produktach.
Przygotuj media społecznościowe
Przygotowując swoją strategię na Black Friday, pamiętajcie aby dobrze przygotować wszystkie kanały swojej komunikacji – nie tylko stronę internetową, ale także media społecznościowe. I nie mówimy tutaj tylko o poście informującym o promocji – przygotuj dedykowane zdjęcie w tle, zdjęcie profilowe, zmień bio (zwłaszcza na Instagramie) i call to action na stronie na Facebooku. Do tego najlepiej dodać serie dedykowanych wpisów (zwłaszcza, jeśli promocja trwa np. tydzień, czyli cały Black Week), z czego najważniejszy przypnij na górze.
Przypomnij, że czas ucieka
Nic tak nie motywuje do zakupu, jak świadomość, że mamy ograniczony czas na decyzję. Na pewno spotkaliście się z powiadomieniami, że promocja jest limitowana, czy promocjami, z których można korzystać tylko do końca dnia.
Pamiętajmy, żeby robić takie rzeczy z umiarem i etycznie – nie piszmy, że produkt jest na wyczerpaniu, w momencie, w którym nie jest. Black Friday jest jednak idealnym momentem, żeby zastosować tzw. scarcity marketing. Warto chociażby dodać na stronie licznik, który odmierza czas do końca promocji, czy przypominać w naszej komunikacji, że czas na skorzystanie z obniżki jest ograniczony.
Pamietaj o hashtagach, nie tylko tych związanych z Black Friday
Nim zaczniesz swoją kampanię w Social Mediach, warto przygotować hashtagi, których będziemy używać. Pamiętaj, że na Instagramie możesz użyć ich aż 30 – najlepiej możliwie zbliżyć się do tego limitu za każdym razem, żeby jak najbardziej wykorzystać wartość tagów.
Myśląc o tym jakich użyć, pamiętajmy, że te najbardziej popularne są równocześnie pełne konkurencji. Poza typowymi tagami jak #blackfriday, #czarnypiatek czy #promocja, warto zastanowić się nad innymi, na których mogą być nasi potencjalni klienci. Przykładowo, można iść w stronę prezentów z tagami takimi jak #prezentdlaniej #prezent czy nawet #prezentswiateczny bo wiele osób właśnie w Black Friday zaczyna bożonarodzeniowe zakupy.
Zacznij wcześnie
Nie bez powodu wrzucamy ten wpis teraz, gdy do Black Friday pozostało jeszcze trochę czasu :) Nie odkładajcie przygotowań, zacznijcie wcześniej, pomyślcie nad ciekawymi akcjami, które możecie zrobić, przygotujcie się do nich odpowiednio, a wszystko na pewno pójdzie znakomicie :)
Chcecie więcej? Przeczytajcie nasze inne artykuły: