Jakiś czas temu pisaliśmy o najczęściej zadawanych pytaniach o marketing w social mediach. Dziś czas wejść w temat nieco głębiej, zostawiając podstawy podstaw za nami. Nie przedłużając…
Czy potrzebuje mieć strategie marketingową?
Jak wiele hashtagów używać na Instagramie?
Instagram pozwala na użycie maksymalnie 30 hashtagów przy postach. Czy to znaczy, że powinniśmy używać właśnie 30? Niekoniecznie i tak naprawdę ciężko odpowiedzieć na to pytanie. Przez dłuższy czas zalecane było korzystanie właśnie z liczby zbliżonej do 30tu, tak żeby jak najbardziej wykorzystać możliwość zwiększania zasięgów poprzez hashtagi. Nie tak dawno temu pojawiły się jednak teorie, że algorytm IG zmienił swoje podejście do hashtagów i dając ich więcej poniekąd rozrzedzamy ich efekt. W związku z tym pojawiło się wiele głosów, aby ograniczać się do 3-5 najważniejszych tagów.
Prawda jest taka, że nie mamy dostępu do algorytmów mediów społecznościowych, a te często się zmieniają. Dlatego często najlepszą opcją jest po prostu spróbować różnych rozwiązań i patrzeć jak działają. Tak czy inaczej na pewno nie zalecamy pakowania hashtagów “na siłę” – niech faktycznie odzwierciedlają one treść posta i niech takie podejście dyktuje ich ilość.
Po co mojej firmie media społecznościowe?
Prawda jest taka, że na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami. Jasne, możemy tutaj napisać o różnych benefitach z posiadania strony na Facebooku czy LinkedIn. Można byłoby też pokusić się o stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach jeśli nie ma nas w internecie, to tak jakby nie było nas wcale.
Jednak to nie jest najważniejsze i prawdopodobnie wszyscy ludzie funkcjonujący w świecie biznesu już doskonale to wiedzą. Jednak, żeby efektywnie działać w mediach społecznościowych (czy marketingu w ogóle) dobrze samemu odpowiedzieć sobie na pytanie “Dlaczego?”.
A powodów może być wiele. Możemy skupić się na budowaniu świadomości marki, możemy starać się zwiększyć zaangażowanie naszych obecnych klientów i stworzyć platformę, która pozwoli nam na cross-selling, upselling czy spopularyzowanie programu partnerskiego. Może chcemy pozyskać kontakty do potencjalnych klientów, a może wybić się spośród konkurencji poprzez ciekawą i nietuzinkową komunikacje. Być może nasze strony mają służyć nam jako wizytówka firmy, która zwiększy jej status nie pośród klientów docelowych, a wśród partnerów biznesowych. Może chcemy zadbać o nasz Employer Branding i nasze działania będą wycelowane nie do klientów czy partnerów, a do potencjalnych pracowników. A może chcemy stworzyć platformę, która pozwoli szczęśliwym klientom dzielić się swoimi opiniami, które posłużą jako społeczny dowód słuszności dla innych.
Jak widać, powodów dla których możemy chcieć pojawić się w mediach społecznościowych jest wiele. To, które wybierzemy, bardzo silnie wpłyną na to jak dokładnie powinniśmy działać.
Jak reagować na pozytywne komentarze?
W poprzedniej edycji postu pisaliśmy o tym jak radzić sobie z negatywnymi komentarzami, ale warto wspomnieć o tym, że te pozytywne również wymagają reakcji.
Cała idea komunikacji w mediach społecznościowych polega na tym, że może i powinna ona działać dwustronnie. Pozytywne komentarze są idealną okazją do tego, żeby nie tylko je polajkować, ale również odpisać, najlepiej motywując do dalszej rozmowy. To świetny sposób na dalsze budowanie postrzegania naszej marki jako przyjaznej klientom.
Jak używać formatów reklamowych w zwyczajnych postach?
Jeśli widziałeś kiedyś reklamę na Facebooku z dedykowanym przyciskiem prowadzącym do zewnętrznej strony czy messengera, mamy dobrą wiadomość. Możesz skorzystać z tych formatów również w postach organicznych, chociaż wymaga to nieco więcej kombinowania. Więcej informacji w tym temacie znajdziesz w naszym wpisie “Jak tworzyć formaty reklamowe na Facebooku za darmo?”: https://komukoncept.pl/jak-tworzyc-formaty-reklamowe-na-facebooku-za-darmo/
Zasięg płatny vs zasięg organiczny
W temacie reklam, częstym pytaniem jest to, czy warto stosować kampanie na Facebooku w celu zwiększenia zasięgów naszych postów.
Odpowiedź jest krótka: generalnie tak, warto. Po pierwsze organicznie nasz zasięg nie rośnie zbyt dynamicznie, zwłaszcza jeśli nasza strona nie ma wielu fanów. Pomijając wchodzenie na nasze media z innych źródeł (takich jak strona www), sam Facebook głównie pozwala nam rosnąć poprzez udostępnianie postów znajomym naszych fanów. Jeśli widzicie czasem na tablicy post, który polubił/a czy skomentował/a Wasz znajomy/a, to to jest dokładnie ten mechanizm. Jak można zauważyć, im więcej mamy już fanów, tym większy zasięg będziemy uzyskiwać dzięki temu mechanizmowi.
Tym niemniej, już niewielkie kwoty na reklamy Facebookowe potrafią wielokrotnie zwiększać nasz zasięg i docierać do nowych odbiorców. Jest to dobry sposób, zwłaszcza gdy nasz fanpage dopiero startuje – tak naprawdę bez tego ciężko rozwinąć skrzydła, chociaż można próbować robić to inaczej, np. przez akcje viralowe. Natomiast zrobienie dobrej akcji viralowej zazwyczaj również wiąże się z kosztami.
Czy powinniśmy pisać to samo na wszystkich platformach społecznościowych?
Generalnie nie. Oczywiście są takie wiadomości, ogłoszenia czy informacje, które chcemy puścić jak najbardziej szeroko, istotne na tyle, że chcemy uzyskać jak największą szansę na trafienie do jak największego grona naszych odbiorców. Jednak poza tego typu komunikatami, warto różnicować to co piszemy w danych mediach społecznościowych.
Powody są dwa. Większość platform, chociażby Facebook, LinkedIn czy Instagram, to portale społecznościowe o różnych charakterach, które przyciągają różne typy odbiorców. Tworząc content powinniśmy więc dostosować się do tego, czego odbiorcy oczekują po danej platformie społecznościowej. Wpis, który będzie interesował ludzi siedzących na LinkedIn niekoniecznie zainteresuje tych, którzy wolą instagrama – i vice-versa.
Oczywiście są też tacy odbiorcy, którzy korzystają z różnych mediów społecznościowych jednocześnie. Jednak im tym bardziej nie powinniśmy przesyłać wielokrotnie tego samego komunikatu. Takie coś prędzej wywoła znudzenie i irytacje, niż zainteresowanie.
Jak mierzyć efekty w Social Mediach?
Zazwyczaj za te najważniejsze uznaje się zasięg, który mówi nam o tym jak daleko sięga nasza komunikacja, oraz współczynnik zaangażowania, który mówi nam o tym czy nasza komunikacja odpowiada oczekiwaniom grupy docelowej. Inne statystyki, takie jak chociażby wejścia na stronę czy wspomnienia, są mocno zależne od tego jakie są nasze cele wobec SMM.
Jak we wszystkim, statystyki musimy osadzić w pewnym kontekście. Duża liczba lajków czy komentarzy nie zawsze spełnia nasze cele. Wbrew pozorom wykorzystując proste techniki i bardzo niewielki budżet reklamowy, zdobycie dziesiątek czy setek komentarzy pod postem jest bardzo proste. Jednak co z tego, jeśli będą to komentarze od osób, które zaraz po napisaniu komentarza zapomną o naszej marce?