Tiktok jest aplikacją, która od dłuższego czasu króluje wśród kanałów social media. I nic w tym dziwnego! Jest on świetnym miejscem zarówno dla rozrywki, jak i dla promowania mniejszych i większych biznesów. Ale jak zbudować zaangażowaną społeczność na tej platformie? Jak urosnąć do rangi dużych twórców? Dzisiaj postaramy się odpowiedzieć na to pytanie poprzez przeanalizowanie kilku nieoczywistych kont na TikToku.
Ale zanim…
Czym jest to zaangażowanie na TikToku, o którym tyle się mówi?
Współczynnik zaangażowania pod filmem to nic innego jak ilość reakcji (polubień, komentarzy, udostępnień, zapisów filmu) podzielona przez ilość wyświetleń tiktoka.
Zwiększanie współczynnika zaangażowania jest świetnym pomysłem do spotęgowania rozpoznawalności konta, ponieważ algorytm TikToka wybija wtedy Twoje treści!
Na potrzeby tego artykułu współczynnik zaangażowania sprawdzany był na stronie Hype Auditor.
Zaangażowanie: 4.69%; obserwujący: 65.7K.
Facetka od reklamy musiała się tu pojawić jako pierwsza, ponieważ stanowiła dużą inspirację do napisania tego artykułu. Pani Agata od 17 lat pracuje w marketingu i od dwóch lat specjalizuje się w TikToku. Na swoim profilu ocenia konta twórców, daje wskazówki, tłumaczy działanie TikToka i obala związane z nim mity.
Jest bardzo systematyczna. Na jej koncie można znaleźć wiele wartościowych filmów, dzięki którym buduje wizerunek eksperta od TikToka.
Większość jej tiktoków zaczyna się w angażujący sposób: np. zadaje pytanie, z którym obserwujący mogą się utożsamić, zaprasza do zaobserwowania profilu po więcej treści, w kilku słowach nakreśla problem, który w dalszej części filmu rozwiązuje.
Pani Agata jest systematyczna, odpowiada na komentarze i wchodzi w dyskusję z obserwatorami, dzięki czemu z dnia na dzień rośnie zaangażowanie jej odbiorców. Facetka od reklamy jest kontem, które szczerze możemy polecić, jeśli chcecie się nauczyć jak budować biznes na TikToku.
Zaangażowanie: 9.03%; obserwujący: 345k.
Sylwia jest modelką, która na TikToku prowadzi wyluzowany kontent. Pokazuje kulisy swojej pracy, wyjazdy, wakacje oraz zakupy odzieżowe i produkty beauty. Nie byłoby w tym nic specjalnego, gdyby nie energia, z jaką prowadzi swój kanał. Od pierwszych sekund jej filmiki przykuwają uwagę i motywują do obejrzenia wideo. Dziewczyna rozprawia o rzeczach z wielkim entuzjazmem, a mówi do obserwatorów, jakby opowiadała swoim znajomym o najciekawszej rzeczy jaka się jej ostatnio przydarzyła.
Nic więc dziwnego, że profil Sylwii przyciąga wiele marek do współpracy. Nie psuje to jednak jakości treści, które publikuje. Każda treść reklamowa jest dopasowana do stylu, w jakim tiktokerka prowadzi swój profil, dzięki czemu nie traci ona na autentyczności. Jej widzowie są zaangażowani i pod każdym filmem możemy zobaczyć wiele komentarzy, polubień i udostępnień.
Zaangażowanie: 10.87%; obserwujący: 1.3M.
TikTok Damiana ma charakter scenkowy. Jego postacie są przemyślane, a ich cechy przerysowane, przez co tiktoki są bardzo zabawne. Chłopak dokładnie wie, co się u niego sprawdza, więc jego filmiki są zawsze w jednym stylu, który sprawił, że stał się rozpoznawalny.
U Damiana nie tylko postacie są przemyślane, ale również scenariusze. Dzięki temu z wielką przyjemnością można się zatracić w oglądaniu jego tiktoków. Można też zauważyć, że chłopak bardzo się stara i zawsze wybiera do nagrań miejsca pasujące do sytuacji, a jego materiały są naprawdę wysokiej jakości.
Treści sponsorowane są idealnie pasujące do jego kontentu, więc widz czerpie przyjemność, oglądając również je.
Damian buduje relację z widzami poprzez stały kontakt w komentarzach, zadawanie pytań, lajkowanie tego, co obserwatorzy piszą.
Zaangażowanie: 9.46%; obserwujący: 312K.
Polski profil Rossmanna nie pojawił się w tym zestawieniu przypadkowo. Jest on jednym ze świetnie prowadzonych profili biznesowych dużych marek na TikToku. Zaskoczeniem może być to, że kontent Rossmanna jest niesamowicie luźny i zabawny, dzięki czemu wyróżnia się wśród treści innych marek-gigantów na tej platformie.
Na tym koncie możemy zauważyć bardzo dobre wykorzystanie trendów i dopasowanie odpowiednich treści, które bawią widza. Widać, że na TikToku Rossmann postawił na komunikację do młodego odbiorcy, dlatego materiały są tworzone w odpowiedni, luźny sposób. Można to zauważyć choćby w opisie jego profilu, który przez ostatnie dni brzmiał „Nie możemy gadać, bo mamy swoją strefę na Open’erze 😎”. Oprócz tego Rossmann nie zostawia komentarzy swojej społeczności bez odpowiedzi, co pozwala na budowanie relacji z klientami.
Zaangażowanie: 7.95%; obserwujący: 338.7K.
Kontent Oli opiera się na byciu mamą małego Leosia. W swoich tiktokach pokazuje codzienne życie z dzieckiem oraz jak łączy opiekę nad maluchem z pracą i swoimi zainteresowaniami. Nic więc dziwnego, że kobieta buduje społeczność wspierających się mam.
Ola jest świetnym przykładem promowania swojej marki osobistej na TikToku. Jej firma – The Slings, zajmuje się m.in. produkcją lnianych chust kółkowych do noszenia bobasów. Jednak na jej profilu rzadko są one promowane w bezpośredni sposób. Ola pokazuje swoje codzienne życie z Leosiem, a produkty jej marki do tej codzienności również należą, więc chcąc nie chcąc, widzimy jak ułatwiają jej życie. Ważne jest to, że rzeczy z jej sklepu nie są pokazywane na każdym filmiku, dzięki czemu nie jest odczuwalny przesyt i poczucie promocji marki. Mimo to jej świadomość stale rośnie, w dużej mierze też dlatego, że Ola ma jej nazwę w swoim profilu.
Ważnym wyróżnikiem tego konta jest autentyczność, z jaką autorka tworzy treści. Pozwala to na zbudowanie zaufania wśród społeczności. W zacieśnianiu więzi z obserwatorami pomaga jej również stały kontakt z nimi np. w komentarzach.
Zaangażowanie: 11.96%; obserwujący: 1.1M.
Kacper jest twórcą na TikToku, który opiera swój kontent na odgrywaniu scenek. Są to najczęściej typowe zdarzenia z życia w stylu komediowym, które każdy z nas dobrze zna i z którymi obserwatorzy chętnie się utożsamiają. Postacie, które odgrywa, zazwyczaj powtarzają się, dzięki czemu widzowie chętnie oglądają jego tiktoki. Chłopak często też nagrywa trendy, wykorzystując tych właśnie bohaterów, co sprawia, że filmiki osiągają jeszcze większe zasięgi.
Kacper dodaje filmiki bardzo często. Czasem nawet kilka razy dziennie, dzięki czemu zawsze na jego profilu można trafić na nowe materiały, które wywołują uśmiech na twarzy. Tiktoker również odpowiada na komentarze i buduje fajną relację z widzami.
Więc co robić, by zbudować zaangażowaną społeczność na TikToku?
Na podstawie wyżej wymienionych profili można zauważyć kilka wspólnych cech, które się powtarzają. Jednak te, które wydają się być najważniejsze to systematyczność oraz wyróżnik marki.
Pierwsza z nich wydaje się być oczywista, jednak czy wszyscy o tym pamiętamy? Treści powinny się regularnie pojawiać na profilu i niewskazane są dłuższe przerwy od tego medium, jeśli naszym celem jest wzrost zasięgów.
W kwestii wyróżnika chodzi o to, by znaleźć coś, co sprawi, że jako profil staniecie się zauważalni i odznaczycie się w tłumie. U niektórych będzie to energia, u innych styl montażu bądź kolorów, a u innych kapelusz na głowie.
Oprócz tego, na TikToku bardzo ważna jest autentyczność. Widownia TikToka jest inna od widowni Instagrama. Tutaj przekłamywanie rzeczywistości nie sprawdzi się tak jak tam.
Jeszcze jedną rzeczą, o której nie można zapomnieć, jest stały kontakt z obserwatorami. Pamiętajcie o odpowiadaniu na komentarze. Dobrze jest to też czasem robić w formie filmików. Nie twórzcie bariery pomiędzy Wami a widownią. Zobaczycie, że Wasz profil będzie rósł!
To co – lećcie budować społeczność na TikToku!
Źródła:
https://www.tiktok.com/@facetka_od_reklamy
https://www.tiktok.com/@zetkacper
https://www.tiktok.com/@olaztheslings
https://www.tiktok.com/@rossmannpl
Ostatnie wpisy
- Mikroinfluencerzy: Jak współpracować z lokalnymi liderami opinii, aby zwiększyć zasięg marki?
- Audyt UX. Kiedy warto go przeprowadzić?
- Przewodnik po skutecznym e-mail marketingu
- Jak robić lepsze zdjęcia na social media telefonem? 9 PORAD!
- Wykorzystanie Google Analytics do analizy danych i ulepszania marketingu
- Autor: Katarzyna Gubernat
- Data: 27 lip 2023
- Tagi: marketing, Social Media, społeczność, TikTok